SBM-järjestelmän käytön laajentaminen Kainuun hyvinvointialueella (RRP, P4, I4)

Kestävän kasvun Kainuu II -hankkeen SBM-järjestelmän käytön laajentamisen työpaketissa tavoitteena on laajentaa jo organisaatiossa käytössä olevan SBM-järjestelmän käyttöä prosessien sujuvoittamiseen mm. kuntoutuspalveluissa.

Toimintaympäristö

Toimintojen digitalisointi ja kehittäminen ovat investointeja, jotka tuovat monia hyötyjä organisaatiossa. 

  1.  Tehokkuuden parantaminen: Digitaalisten työkalujen avulla voidaan automatisoida manuaalisia ja aikaa vieviä tehtäviä ja prosesseja. Tämä vähentää virheiden määrää, yhtenäistää toiminnan kulkua ja vapauttaa työntekijöiden aikaa keskittymään arvoa tuottaviin tehtäviin. 
  2. Kustannussäästöt: Automaatio ja tehokkaampi työnkulku auttavat säästämään kustannuksia vähentämällä työvoimakustannuksia, vähentämällä materiaalin hävikkiä ja optimoimalla resursseja. 
  3.  Parempi tiedon hallinta: Digitaalisissa järjestelmissä tieto on keskitettyä, helpommin saatavilla ja analysoitavissa. Tämä parantaa päätöksentekoa, koska käytettävissä on ajantasaista ja tarkkaa tietoa hyödynnettävissä. 
Lähtötilanne ja strategiset liittymäkohdat

Kainuun hyvinvointialueen strategiassa yhtenä osa-alueena halutaan kehittää digipalveluita sekä asiakkaille, että ammattilaisille. Kestävän kasvun Kainuu II-hankkeen ammattilaisille kehitettävien digipalveluiden yhtenä työpakettina on SBM- järjestelmän käytön laajentaminen. 

Kainuun hyvinvointialueella käytössä olevan SBM (Solution Business Manager)-toimintaprosessien automatisointijärjestelmän käyttöä halutaan laajentaa tukemaan organisaation asiakasvirran hallintaa digitaalisesti. Kyseinen järjestelmä on jo organisaatiossa käytössä perusterveydenhuollossa, erikoissairaanhoidossa, ikäihmisten palveluissa ja vammaispalveluissa sujuvoittamassa yksittäisen ammattilaisen, sekä yksiköiden välistä työtä mm. raportoinnissa, seurannassa, prosessien hallinnassa ja asiakkaiden palveluohjauksessa. 

Kehitystyön lähtökohtana olevat tarpeet

Hyvinvointialueen kuntoutuspalveluissa, tarkkaan ottaen kotikuntoutuksessa on noussut tarve muuttaa vanhanaikaista asiakkuuksien ja asiakkuusprosessien hallintaa digitaaliseen muotoon. Tavoitteena on saada työntekijöille yksi yhtenäinen väylä asiakkuuksien lähettämiseen, vastaanottoon ja hallinnointiin, sekä omien, että koko tiimin asiakkuuksien, että resurssin ylläpitoon. Kun ko. prosessi on digitaalisessa muodossa, niin johdolle ja organisaatiolle jää raportit analysoitavaksi helpottaen tiedolla johtamista. 

Kehittäjäjoukon kokoaminen ja yhteiskehittäminen

Kehittäjäjoukkomme koostuu pienestä ydinryhmästä tulevia käyttäjiä, ohjelman tuottajista, asiantuntijasta, sekä projektin suunnittelijasta. 

Muutoksen mittaaminen

Järjestelmän käyttö on laajentunut organisaatiossa. 

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Kohderyhmänä on hyvinvointialueen kuntoutuspalveluiden kotikuntoutuksen muutama yksikkö. Olemme tehneet sovellusta tiiviissä yhteistyössä tulevien käyttäjien kanssa juuri heidän tarpeitaan kuunnellen.

Ratkaisun perusidea

Kainuun hyvinvointialueen strategiassa yhtenä osa-alueena halutaan kehittää digipalveluita sekä asiakkaille, että ammattilaisille. Kestävän kasvun Kainuu II-hankkeen ammattilaisille kehitettävien digipalveluiden yhtenä työpakettina on SBM- järjestelmän käytön laajentaminen. 

Kainuun hyvinvointialueella käytössä olevan SBM (Solution Business Manager)-toimintaprosessien automatisointijärjestelmän käyttöä halutaan laajentaa tukemaan organisaation asiakasvirran hallintaa digitaalisesti. Kyseinen järjestelmä on jo organisaatiossa käytössä perusterveydenhuollossa, erikoissairaanhoidossa, ikäihmisten palveluissa ja vammaispalveluissa sujuvoittamassa yksittäisen ammattilaisen, sekä yksiköiden välistä työtä mm. raportoinnissa, seurannassa, prosessien hallinnassa ja asiakkaiden palveluohjauksessa. 

Hyvinvointialueen kuntoutuspalveluissa, tarkkaan ottaen kotikuntoutuksessa on noussut tarve muuttaa vanhanaikaista asiakkuuksien ja asiakkuusprosessien hallintaa digitaaliseen muotoon. Tavoitteena on saada työntekijöille yksi yhtenäinen väylä asiakkuuksien lähettämiseen, vastaanottoon ja hallinnointiin, sekä omien, että koko tiimin asiakkuuksien, että resurssin ylläpitoon. Kun ko. prosessi on digitaalisessa muodossa, niin johdolle ja organisaatiolle jää raportit analysoitavaksi helpottaen tiedolla johtamista. 

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Uuden toimintamallin käyttöön ottoon on määritetty visio ja tavoitteet, johto on sitoutunut muutokseen, työntekijät ovat osallistettu alusta asti ja kehittäminen on tehty heidän kanssaan, heidän tarpeitaan kuunnellen, sekä heidän palautteen mukaan toteutettu muutoksia. Lopuksi koulutus, pilotointi ja mahdollinen hienosäätö. Toivon mukaan uusi toimintamalli pääsee tuottamaan haluttuja muutoksia.