SBM-järjestelmän käytön laajentaminen Kainuun hyvinvointialueella (RRP, P4, I4)
Kestävän kasvun Kainuu II -hankkeen SBM-järjestelmän käytön laajentamisen työpaketissa tavoitteena on laajentaa jo organisaatiossa käytössä olevan SBM-järjestelmän käyttöä prosessien sujuvoittamiseen mm. kuntoutuspalveluissa.
Toimintojen digitalisointi ja kehittäminen ovat investointeja, jotka tuovat monia hyötyjä organisaatiossa.
- Tehokkuuden parantaminen: Digitaalisten työkalujen avulla voidaan automatisoida manuaalisia ja aikaa vieviä tehtäviä ja prosesseja. Tämä vähentää virheiden määrää, yhtenäistää toiminnan kulkua ja vapauttaa työntekijöiden aikaa keskittymään arvoa tuottaviin tehtäviin.
- Kustannussäästöt: Automaatio ja tehokkaampi työnkulku auttavat säästämään kustannuksia vähentämällä työvoimakustannuksia, vähentämällä materiaalin hävikkiä ja optimoimalla resursseja.
- Parempi tiedon hallinta: Digitaalisissa järjestelmissä tieto on keskitettyä, helpommin saatavilla ja analysoitavissa. Tämä parantaa päätöksentekoa, koska käytettävissä on ajantasaista ja tarkkaa tietoa hyödynnettävissä.
Kainuun hyvinvointialueen strategiassa yhtenä osa-alueena halutaan kehittää digipalveluita sekä asiakkaille, että ammattilaisille.
Kainuun hyvinvointialueella käytössä olevan SBM (Solution Business Manager)-toimintaprosessien automatisointijärjestelmän käyttöä halutaan laajentaa tukemaan organisaation asiakasvirran hallintaa digitaalisesti. Kyseinen järjestelmä on jo organisaatiossa käytössä perusterveydenhuollossa, erikoissairaanhoidossa, ikäihmisten palveluissa ja vammaispalveluissa sujuvoittamassa yksittäisen ammattilaisen, sekä yksiköiden välistä työtä mm. raportoinnissa, seurannassa, prosessien hallinnassa ja asiakkaiden palveluohjauksessa.
Kehittäjäjoukkomme koostuu pienestä ydinryhmästä:
1) tulevia käyttäjiä kuntoutuspalveluista, keiden tehtävänä on ollut kuvata tämän hetkinen toimintamalli, sekä tuoda tarpeet uuden sovelluksen sisällöstä
2) ohjelman tuottajista ja asiantuntijasta, joiden tehtävänä on ollut luoda tulevien käyttäjien tarpeita kuunnellen uusi sovellus, sekä tuoda uusia sovelluksen mahdollistamia näkökulmia ja toimintapatoja esiin
3) projektin suunnittelijasta, jonka tehtävänä on ollut projektin käytännön organisointi
Innostus kehittämiseen tulee tulevien käyttäjien tarpeesta ja siitä, että sovellus on luotu juuri heidän tarpeitaan kuunnellen.
Järjestelmän käyttö on laajentunut organisaatiossa. Selvitetään käyttäjiltä uuden sovelluksen myötä prosessien- ja asiakkuushallinnan sujuvuutta kyselyllä 2025.
Kotikuntoutussovellus on tarkoitettu digitaaliseksi työkaluksi kotikuntoutukseen lähettäjille, sekä kotikuntoutuksen työntekijöille.
- Lähettäjien näkökulmasta lähettäminen tapahtuu jatkossa yhdestä kanavasta, sovelluksen kautta, jolloin ei enää tarvitse epäillä kenelle soittaa tai laittaa viestiä, tai onko lähete mennyt varmasti perille. Sovelluksen kautta lähettäessä lähettäjälle aukeaa merkittävimmät kysymykset lähetteeseen liittyen joko alasvetovalikkona tai lyhyellä vapaa sana- kentällä. Näin asiakkaat saadaan samanarvoiseen asemaan ja tiedot raportoituvat samalla lailla.
- Kotikuntoutuksen työntekijöille sovelluksessa näkyy oma, sekä tiimin kalenterin tilanne, omat asiakkaat, sekä kotikuntoutuspyynnöt, jonossa olevat asiakkaat, mahdolliset herätteet asiakkaista. Sovelluksen kautta ammattilaiset hallitsevat asiakkaan koko kotikuntoutusprosessia lähetteestä kuntoutuksen päätökseen. Näin sekä työntekijöille, että esihenkilöille jää raportit tapahtuneista töistä.
Kohderyhmänä on hyvinvointialueen kuntoutuspalveluiden kotikuntoutuksen muutama yksikkö. Olemme tehneet sovellusta tiiviissä yhteistyössä tulevien käyttäjien kanssa juuri heidän tarpeitaan kuunnellen.