SBM-järjestelmän käytön laajentaminen Kainuun hyvinvointialueella (RRP, P4, I4)
Kestävän kasvun Kainuu II -hankkeen SBM-järjestelmän käytön laajentamisen työpaketissa tavoitteena on laajentaa jo organisaatiossa käytössä olevan SBM-järjestelmän käyttöä prosessien sujuvoittamiseen mm. kuntoutuspalveluissa.
Toimintamallin nimi
Kestävän kasvun Kainuu II -hankkeen SBM-järjestelmän käytön laajentamisen työpaketissa tavoitteena on laajentaa jo organisaatiossa käytössä olevan SBM-järjestelmän käyttöä prosessien sujuvoittamiseen mm. kuntoutuspalveluissa.
Kainuun hyvinvointialueen strategiassa yhtenä osa-alueena halutaan kehittää digipalveluita sekä asiakkaille, että ammattilaisille.
Kainuun hyvinvointialueella käytössä olevan SBM (Solution Business Manager)-toimintaprosessien automatisointijärjestelmän käyttöä halutaan laajentaa tukemaan organisaation asiakasvirran hallintaa digitaalisesti. Kyseinen järjestelmä on jo organisaatiossa käytössä perusterveydenhuollossa, erikoissairaanhoidossa, ikäihmisten palveluissa ja vammaispalveluissa sujuvoittamassa yksittäisen ammattilaisen, sekä yksiköiden välistä työtä mm. raportoinnissa, seurannassa, prosessien hallinnassa ja asiakkaiden palveluohjauksessa.
Hyvinvointialueen kuntoutuspalveluissa, tarkkaan ottaen kotikuntoutuksessa on noussut tarve muuttaa manuaalista asiakkuuksien ja asiakkuusprosessien hallintaa digitaaliseen muotoon. Uusi ammattilaisten digitaalinen työväline, SBM-kotikuntoutussovellus, on otettu käyttöön kuntoutuspalveluissa. Tavoitteena on ollut saada työntekijöille yksi yhtenäinen väylä asiakkuuksien lähettämiseen, vastaanottoon ja hallinnointiin, sekä omien, että koko tiimin asiakkuuksien, että resurssin ylläpitoon. Lisäksi kyseisien prosessien hallinnointi digitaalisesti sovelluksella tuo myös johdolle ja organisaatiolle raportit analysoitavaksi, helpottaen näin tiedolla johtamista.
Toimintojen digitalisointi ja kehittäminen ovat investointeja, jotka tuovat monia hyötyjä organisaatiossa.
- Tehokkuuden parantaminen: Digitaalisten työkalujen avulla voidaan automatisoida manuaalisia ja aikaa vieviä tehtäviä ja prosesseja. Tämä vähentää virheiden määrää, yhtenäistää toiminnan kulkua ja vapauttaa työntekijöiden aikaa keskittymään arvoa tuottaviin tehtäviin.
- Kustannussäästöt: Automaatio ja tehokkaampi työnkulku auttavat säästämään kustannuksia vähentämällä työvoimakustannuksia, vähentämällä materiaalin hävikkiä ja optimoimalla resursseja.
- Parempi tiedon hallinta: Digitaalisissa järjestelmissä tieto on keskitettyä, helpommin saatavilla ja analysoitavissa. Tämä parantaa päätöksentekoa, koska käytettävissä on ajantasaista ja tarkkaa tietoa hyödynnettävissä.
Kohderyhmänä on hyvinvointialueen kuntoutuspalveluiden kotikuntoutuksen muutama yksikkö. Olemme tehneet sovellusta tiiviissä yhteistyössä tulevien käyttäjien kanssa juuri heidän tarpeitaan kuunnellen.
Uuden toimintamallin käyttöönottoon on määritetty visio ja tavoitteet, johto on sitoutunut muutokseen, työntekijät ovat osallistettu alusta asti ja kehittäminen on tehty heidän kanssaan, heidän tarpeitaan kuunnellen, sekä heidän palautteen mukaan toteutettu muutoksia. Lopuksi koulutus, pilotointi ja mahdollinen hienosäätö.
Arvioidaan käyttäjille kohdistetulla kyselyllä vuonna 2025