Seitsemän veljestä 150 -juhlavuosi
Aleksis Kiven Seitsemän veljestä täytti 2.2.2020 huikeat 150 vuotta. Nurmijärven kunta haastoi juhlavuonna kaikki pohtimaan lasten ja nuorten lukutaidon merkitystä. Tavoitteena oli myös tuoda Nurmijärvelle positiivista näkyvyyttä.
tavoitteet
Aleksis Kiven Seitsemän veljeksen ensimmäisen vihkon julkaisusta tuli 2. helmikuuta 2020 kuluneeksi 150 vuotta. Kansalliskirjailijan kotikuntana ja romaanin tapahtumapaikkana Nurmijärven kunta halusi juhlavuonna haastaa kaikki pohtimaan lukutaidon merkitystä – erityisesti lasten ja nuorten lukuinnon ja lukutaidon näkökulmista. Eihän parempaa kuvausta lukemisen oppimisen vaikeudesta ja lukutaidon merkityksestä yhteiskuntaan kasvamiselle liene kirjoitettukaan. Juhlavuoden tavoitteena oli myös tuoda Nurmijärvelle valtakunnallista positiivista näkyvyyttä kulttuurikuntana.
Juhlavuoteen osallistettiin vahvasti koko Nurmijärven kunta valtuustosta lähtien. Lisäksi yhteistyötä tehtiin pääkumppanina toimineen Aleksis Kiven seuran lisäksi lukuisten muiden toimijoiden kanssa:
Lukuliike
Äidinkielen Opettajain Liitto
Suomi-koulujen tuki ry
Herättää keskustelua lukuinnon ja lukutaidon ympärillä sekä saada Nurmijärvelle positiivista näkyvyyttä.
Juhlavuosi levisi valtakunnalliseksi: tapahtumia on järjestetty yli 20 paikkakunnalla ympäri maan. Useiden teema liittyi lukutaitoon ja -intoon. Perinteisessä median eli lehtien, radion, digilehtien ja tv:n kautta juhlavuoden potentiaalinen tavoittavuus (reach) nousi 83 miljoonaan. Positiiviset jutut päämedioissa toivat kunnalle vaikuttavaa näkyvyyttä, jota rahalla ei pystyisi edes ostamaan. Sosiaalisen median puolella juhlavuoden omat kanavat mm. Jukola Bros. -somedraama ja twiittaileva Aleksis Kivi tavoittivat noin 650 000 ihmistä. Sosiaalisen median sisältöjen keskiössä oli kannustaa eri-ikäisiä suomalaisia lukemisen ja kulttuurin pariin. Lisäksi juhlavuosi näkyi lukuisten suomalaisten omilla sometileillä, mukaan lukien juhlavuoden suojelijana toimineen presidentti Tarja Halosen Twitter-tilillä. Twitterissä ja Facebookissa Seitsemän Veljestä 150 -kampanja keräsikin vuonna 2020 kaikkiaan 510 mainintaa (Meltwater).
Tulokset tarkoittavat, että jokaisella suomalaisella oli mahdollisuus tutustua juhlavuoden kautta Nurmijärveen noin 17 kertaa vuoden aikana. Jokaista tavoitettua kohden kunta käytti noin 0,06 senttiä. Nämä ovat poikkeuksellisen hyviä tuloksia suomenkieliselle kampanjalle, eivätkä ne olisi olleet mahdollisia ilman yhteistyökumppaneita ja heiltä saatua tukea sekä innovatiivisia kunnan työntekijöitä.
Kohderyhmänä olivat kaikki suomalaiset (valtakunnallinen) sekä suomalaisen kirjallisuuden ja kulttuurin ystävät maailmalla. Erityisesti pyrimme lukutaitoteeman ympärillä puhuttelemaan lapsia ja nuoria sekä aikuisia yhteiskunnallisista keskustelijoista tavallisiin iltasatuja lukeviin perheellisiin. Ihmiset pääsivät osallistumaan lukuisilla tavoilla tapahtumista sosiaalisen median keskusteluihin ja kilpailuihin. Tärkeänä kohderyhmänä oli myös nurmijärveläiset, joiden itseymmärrystä juhlavuosi ja siihen liittyvä viestintä rakensivat.