Aleksis Kiven Seitsemän veljestä täytti 2.2.2020 huikeat 150 vuotta. Nurmijärven kunta haastoi juhlavuonna kaikki pohtimaan lasten ja nuorten lukutaidon merkitystä. Tavoitteena oli myös tuoda Nurmijärvelle positiivista näkyvyyttä. 

icon/chevron-down Created with Sketch. Perustiedot

Toimintamallin nimi
Seitsemän veljestä 150 -juhlavuosi
Toimintamallin lyhyt kuvaus

Aleksis Kiven Seitsemän veljestä täytti 2.2.2020 huikeat 150 vuotta. Nurmijärven kunta haastoi juhlavuonna kaikki pohtimaan lasten ja nuorten lukutaidon merkitystä. Tavoitteena oli myös tuoda Nurmijärvelle positiivista näkyvyyttä. 

Toteutuspaikka
Nurmijärven kunta
Paikkakunta tai maakunta
Nurmijärvi
Toimintamallin rahoittaja
Kunta
Muu ministeriö
Toimintamallin kokonaisuus

Tekijä

Teemu Siltanen

Luotu

09.04.2021

Viimeksi muokattu

01.06.2021
Ratkaisun perusidea **

Luodaan Seitsemän veljestä -romaanin ympärille erilaisia tulkintoja, keskustelua, tapahtumia ja irtiottoja, jotka synnyttävät keskustelua lasten ja nuorten lukuinnosta ja lukutaidosta. 

Toimintaympäristö **

tavoitteet 

Aleksis Kiven Seitsemän veljeksen ensimmäisen vihkon julkaisusta tuli 2. helmikuuta 2020 kuluneeksi 150 vuotta. Kansalliskirjailijan kotikuntana ja romaanin tapahtumapaikkana Nurmijärven kunta halusi juhlavuonna haastaa kaikki pohtimaan lukutaidon merkitystä – erityisesti lasten ja nuorten lukuinnon ja lukutaidon näkökulmista. Eihän parempaa kuvausta lukemisen oppimisen vaikeudesta ja lukutaidon merkityksestä yhteiskuntaan kasvamiselle liene kirjoitettukaan. Juhlavuoden tavoitteena oli myös tuoda Nurmijärvelle valtakunnallista positiivista näkyvyyttä kulttuurikuntana.

 

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys **

Kohderyhmänä olivat kaikki suomalaiset (valtakunnallinen) sekä suomalaisen kirjallisuuden ja kulttuurin ystävät maailmalla. Erityisesti pyrimme lukutaitoteeman ympärillä puhuttelemaan lapsia ja nuoria sekä aikuisia yhteiskunnallisista keskustelijoista tavallisiin iltasatuja lukeviin perheellisiin. Ihmiset pääsivät osallistumaan lukuisilla tavoilla tapahtumista sosiaalisen median keskusteluihin ja kilpailuihin. Tärkeänä kohderyhmänä oli myös nurmijärveläiset, joiden itseymmärrystä juhlavuosi ja siihen liittyvä viestintä rakensivat. 

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot **

toteutus

Juhlavuodella pyyhittiin pölyt Seitsemän veljestä teoksen päältä. Juhlavuoden viestintäkumppanina toimi Pink Eminence, joka loi juhlavuodelle omat kotisivut, oman ilmeen sekä toteutti asiantuntijakirjoituksia sekä loi Seitsemän veljestä -somedraaman. Viestintätoimisto myös tuki viestinnän toteutuksessa ja mediasuhteissa. Juhlavuoden kotisivuille sai myös ilmoittaa omia juhlavuoden tapahtumia.

Juhlavuodelle luotiin Seven Bros. -somedraama, jossa veljekset heräsivät eloon Twitterissä, Instagramissa ja Facebookissa. Somedraaman käsikirjoitti palkittu Melli Maikkula. Lisäksi Aleksis Kivi herätettiin eloon syksyllä 2020.

Juhlavuoteen kuului paljon erilaisia tapahtumia, joista merkittävä osa oli Nurmijärven kunnan järjestämiä. Nurmijärven kunnanvaltuusto julisti Nurmijärven tammikuussa 2020 viralliseksi Aleksis Kivi -pääkaupungiksi.

Helmikuussa 2020 Tampereen moottoritien ylittävä Myllykukon silta heräsi henkiin Antti Helmisen valoteoksen ja Antti Nykyrin ääniteoksen myötä. Silta siteerasi viikon ajan Aleksis Kiveä – ja värimaailma eli sitaattien tahdissa. Ehkä luitkin tästä Helsingin Sanomista ynnä muista lehdistä? Helmikuussa järjestettiin myös Seitsemän veljestä -lukumaraton, jossa tunnetut kuntalaiset lukivat kirjaa taukoamatta. Tapahtuma myös striimattiin, ja saatiinpa sitä ihastella myös Ylen uutisissa. Helmikuussa julkaistiin vielä Eteläisen Hämeen Uutiset, jossa tunnetut kirjailijat ja ajattelijat tulkitsivat Aleksis Kiven pääteoksen tarinaa omista näkökulmistaan. Helmikuussa lanseerattiin vielä Seitsemän veljeksen sitaattikilpailu, kirjanmerkkikilpailu ja julkaistiin Sielun veli -testi. Helmikuussa ihailtiin vielä Nurmijärven opiston upeaa näytelmää 7XMe.

Maaliskuussa juhlavuoden suunnitelmat jouduttiin tekemään uusiksi, kun koronapandemia teki tyhjäksi alun perin tapahtumille rakennetun juhlavuoden. Tapahtumat vietiin entistä vahvemmin sosiaaliseen mediaan ja tapahtumat järjestettiin koronaturvallisesti.

Huhtikuun viimeisenä Aleksis Kiven patsas sai iloisen värisen yo-lakkinsa ja kasvomaskinsa viraaliksi levinneellä somevideolla. Kesäkuussa Galleria Villessä nähtiin Veljekset-multimediateos. Juhlavuosi sai juhannukseksi myös oman oluensa (Grönbackan panimo).

Kesällä sosiaalisessa mediassa paljastettiin viikoittain, ketkä julkkikset ovat nykyajan seitsemän veljestä (Matti Vanhanen, Timo Lavikainen, Izmo Heikkilä, Taavi Vartia, Teemu Roivainen, Maisa Torppa, Perttu Pölönen). Elokuussa Taaborinvuorella nähtiin Kivi-juhlien Seitsemän veljestä. Lisäksi kesän aikana järjestettiin somekilpailuja.

Syyskuussa järjestettiin Seitsemän veljeksen vaellus Palojoella Aleksis Kiven kotimaisemissa. Tapahtumassa yhdistyivät liikunta ja kulttuuri.

Juhlavuosi huipentui Aleksis Kiven päivänä 10.10., jolloin Helsingin Sanomat striimasi Seitsemän veljestä 150 -pääjuhlan Klaukkalan Monikkosalista. Tapahtuman juonsi Juha Hurme ja tapahtumassa paljastettiin myös twiittaileva Aleksis Kivi. Pääjuhlan jälkeen Monikkotalon seinällä nähtiin Suomen näyttävimpiin kuulunut Niko Tiaisen videotaideteos. Lisäksi Nurmijärven museo lahjoitti lokakuussa Suomen opettajille uudistetun seitsemanveljesta.net-palvelun, jonka kautta Aleksis Kiven perintöä voi viedä eteenpäin opetuksessa. 

Arvioinnin tulokset tiivistettynä **

tulokset

Juhlavuosi levisi valtakunnalliseksi: tapahtumia on järjestetty yli 20 paikkakunnalla ympäri maan. Useiden teema liittyi lukutaitoon ja -intoon. Perinteisessä median eli lehtien, radion, digilehtien ja tv:n kautta juhlavuoden potentiaalinen tavoittavuus (reach) nousi 83 miljoonaan. Positiiviset jutut päämedioissa toivat kunnalle vaikuttavaa näkyvyyttä, jota rahalla ei pystyisi edes ostamaan. Sosiaalisen median puolella juhlavuoden omat kanavat mm. Jukola Bros. -somedraama ja twiittaileva Aleksis Kivi tavoittivat noin 650 000 ihmistä. Sosiaalisen median sisältöjen keskiössä oli kannustaa eri-ikäisiä suomalaisia lukemisen ja kulttuurin pariin. Lisäksi juhlavuosi näkyi lukuisten suomalaisten omilla sometileillä, mukaan lukien presidentti Tarja Halosen Twitter-tilillä. Twitterissä ja Facebookissa Seitsemän Veljestä 150 -kampanja keräsikin vuonna 2020 kaikkiaan 510 mainintaa (Meltwater).

Tulokset tarkoittavat, että jokaisella suomalaisella oli mahdollisuus tutustua juhlavuoden kautta Nurmijärveen noin 17 kertaa vuoden aikana. Jokaista tavoitettua kohden kunta käytti noin 0,06 senttiä. Nämä ovat poikkeuksellisen hyviä tuloksia suomenkieliselle kampanjalle, eivätkä ne olisi olleet mahdollisia ilman yhteistyökumppaneita ja heiltä saatua tukea sekä innovatiivisia kunnan työntekijöitä.

Vinkit toimintamallin soveltajille **

budjetti

Viestintäbudjetti: 40 000 euroa.
Opetus- ja kulttuuriministeriön avustus: 60 000 euroa (käytettiin juhlavuoden projektityöntekijän palkkaan sekä juhlavuoden avauksen ja päätapahtuman järjestämiseen.) Juhlavuoden toteutusta tuki myös Kauko Oy, Korsisaari-yhtiöt, Nurmijärven Sähkö Oy, Sun Effects Oy ja Suomen vuokrakontti Oy

Lisäksi juhlavuosi edellytti onnistuakseen omistautumista koko kuntaorganisaatiolta, kantavaa pohjaideaa, joka mahdollista erilaiset toteutukset. Näitä toteutuksia toteutettiin osana "normaalia" palvelutuotantoa (kirjailijavierailut, tapahtumatuotanto, museon toiminta).

Kansikuva
Seitsemän veljestä 150 -juhlavuoden tunnus ja ilme pyyhkivät pölyjä Aleksis Kiven romaanin päältä.

Kehittämisen vaihe

icon/launch Created with Sketch. Valmis

Aihealueet

Markkinointi

Ilmiöt

Elinikäinen oppiminen

Kohderyhmä

Koko väestö Lapset ja varhaisnuoret Nuoret Nuoret aikuiset Organisaatiot Perheet