Seniorin itsearviointi (RAIsoft.net Itsearviointi) on uusi arviointiväline, jolla seniorit voivat tehdä oman toimintakyvyn ja arjen sujumisen arviointia. Sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaiset voivat hyödyntää tietoja asiakaskohtaamisessa. 

Toimintaympäristö

Keski-Suomessa ikääntyneiden määrä tulee kasvamaan merkittävästi lähivuosien aikana. Väestömuutos vaikuttaa sosiaali- ja terveysjärjestelmien kestävyyteen. Hyvinvointialueilla tehdään kustannusten kasvun hillintää esimerkiksi palvelurakenteen ja tekemisen tapojen kehittämisellä. Kehittämistyötä ohjaa laatusuositus (2024-2027), jonka tavoitteina ovat mm. aktiivinen ja toimintakykyinen ikääntyminen sekä laadukkaat ja kestävät palvelut. Keski-Suomen hyvinvointialueella on lähdetty kehittämään ikääntyneiden ennaltaehkäiseviä tukimuotoja, joiden avulla voidaan vastata lähivuosien haasteisiin. Yksi kehittämiseen liittyvä tukimuoto on ollut seniorin itsearviointivälineen käyttöönottoon liittyvä projekti (RAIsoft.net Itsearviointi). Kyseessä on uusi arviointiväline, jolla mahdollistetaan keskisuomalaisten seniorikuntalaisten itsearvioinnin tekeminen. Työvälineillä, toimintamalleilla ja teknologialla voidaan luoda edellytyksiä sille, että ikäännytään toimintakykyisinä ja kannustetaan aktiiviseen arkeen. Lisäksi hyvinvointialueen asiakasohjaukseen tulee paljon yhteydenottoja koskien ikääntyneiden palveluntarpeen arviointeja ja seniorin itsearviointi on yksi tapa kehittää ennaltaehkäiseviä palveluja. Kansallisella näkökulmalla Keski-Suomen pilotoinnin huomiot ja mallinnukset voidaan ottaa mukaan kansalliseen hyötykäyttöön sekä kehittämistyöhön.

Lähtötilanne ja strategiset liittymäkohdat

Ikääntyneiden palvelurakennetta kevennettäessä Keski-Suomen hyvinvointialueella halutaan vahvistaa seniorikuntalaisten ennakoivan ja varhaisen tunnistamisen keinoja. Tämä liittyy Keski-Suomen hyvinvointialueen strategiassa määriteltyyn kuntalaisten hyvinvoinnin, turvallisuuden ja terveyden tukemiseen Ammattilaiset voivat hyödyntää senioreiden tekemien itsearviointien tietoja tarpeiden mukaiseen ja oikea-aikaiseen ohjaamiseen. Tarvitaan myös reaaliaikaista tietoa eri toiminnan ja yhteistyön tasoille ennakoivien ja varhaisten palveluiden kehittämiseksi sekä lisäämiseksi. Seniorin itsearviointien tuottamilla tiedoilla autetaan löytämään sopivia ja oikea-aikaisia ratkaisuja arkeen ja kotona asumiseen erilaisissa elämäntilanteissa tasavertaisesti asuinpaikasta riippumatta.

Kehitystyön lähtökohtana olevat tarpeet

Keski-Suomessa on haluttu lähteä kehittämään ja käyttöönottamaan seniorikuntalaisille suunnattua itsearviointivälinettä. Arviointiväline mahdollistaa oman tilanteen kokonaisvaltaista tunnistamista. Itsearvioinnin tulosten yhteyteen on lisätty ohjeita, vinkkejä ja linkkejä, joista seniorikuntalainen saa tietoa oman hyvinvoinnin vahvistamiseksi ja arjen tukemiseksi. Tulokset ohjaavat myös ottamaan yhteyttä sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaiseen (esim. hyvinvointineuvola, sairaanhoitaja-chat, huolipuhelin, terveysasema). Seniorin itsearviointien tuottamilla tiedoilla saadaan kotona itsenäisesti asuvien seniorikuntalaisten tuottamaa toimintakykytietoa käyttöön reaaliaikaisesti osaksi kuntien ja hyvinvointialueiden tiedolla johtamista. Täten senioreiden itsearviointien tuottamilla tiedoilla voidaan myös hillitä sote-kustannusten kasvua hyödyntämällä ikääntyneiden kansalaisten tuottamaa tietoa palvelurakenteen ja tekemisen tapojen kehittämisessä. 

Kehittäjäjoukon kokoaminen ja yhteiskehittäminen

Seniorin itsearviointia on tehty yhteistyössä interRAI Finland (itsearvioinnin sisältö), Vitec Raisoft Oy (tekninen toteutus, testaus) ja Keski-Suomen Seniorin Itsearviointi -projektiryhmän kanssa (mm. tietosuojaseloste, DPIA, seniorikuntalaisen ja ammattilaisen käyttäjäprosessi, tulosraportin sisältö seniorikuntalaiselle ja ammattilaiselle, viestintämateriaali). Alusta saakka keskisuomalaiset seniorikuntalaiset ovat olleet aktiivisesti mukana antaen palautetta esim. itsearvioinnin sisällöstä ja ymmärrettävyydestä sekä itsearviointivälineen teknisistä toiminnallisuuksista (demoversioiden testaukset). Lisäksi esim. vanhusneuvostojen kanssa on käyty useita keskusteluja ja saatu täten palautetta eri itsearvioinnin kehittämisen vaiheissa (mm. arvioinnin sisältö, käyttäjäprosessi ja esittelymateriaalit). Hyvinvointialueen johto, hyte-toimintaan liittyvät vastuuhenkilöt ja kuntien edustajat ovat saaneet tietoa mm. millaisia tuloksia saadaan itsearvioinneista ja miten niistä voidaan tuottaa erilaisia koonteja. 

Keski-Suomen seniorikuntalaiset ovat aktiivisesti tiedustelleet milloin seniorin itsearviointeja päästään tekemään. Vanhusneuvostot ovat positiivisella näkökulmalla viestittäneet itsearviointien hyödystä ja merkityksestä. Johdon ja päättäjien puolelta odotetaan että päästään hyödyntämään itsearvioinneista saatavia tietoja tiedolla johtamisen ja päätöksenteon tukena. Kevään 2025 aikana on tulossa useita esittelytilaisuuksia mm. erilaisissa senioreille suunnatuissa tapahtumissa sekä erillisiä esittelyjä esim. sote-alan oppilaitoksille ja eri sote-alan ammattiryhmille. 

Tavoiteltu muutos

Tavoitteena on, että Keski-Suomessa asuvat seniorikuntalaiset kiinnostuvat tekemään itsearviointeja ja ovat sitä kautta tietoisempia omasta toimintakyvystään ja arjen sujumisesta. Tavoitteena on myös, että seniorikuntalaiset ovat tietoisempia erilaisista ennaltaehkäisevistä tukimuodoista. Itsearviointien tuottamien tulosten yhteyteen liitettyjen ohjeiden, vinkkien ja linkkien avulla pystytään myös vaikuttamaan senioreiden toimintakyvyn kohentumiseen sekä hyvinvoinnin kokemuksen lisääntymiseen. Itsearviointien tuottamia tietoja on tarkoitus hyödyntää ennakoivien ja varhaisten palveluiden sekä toimintojen kehittämisessä (kunnat, järjestöt, hyvinvointialue). Sosiaali- ja terveysalan ammattilaiset voivat hyödyntää itsearviointien tietoja kohdatessaan senioreita osana ennaltaehkäisevän ohjauksen ja tuen antamista. 

Muutoksen mittaaminen

Mihin halutaan saada vastauksia:

  • millainen toimintakyky keskisuomalaisilla senioreilla on ja miten heidän arkensa sujuu?
  • saadaanko seniorin itsearviointien tuottamilla tiedoilla ennaltaehkäisevässä näkökulmassa reaaliaikaista tietoa hyvinvoinnin ja terveyden edistämiseksi sekä ennaltaehkäisevien toimintojen kehittämiseksi?
  • onko seniorin itsearviointi ollut saavutettava ja koettu merkitykselliseksi? 
  • ovatko tulosten yhteydessä kuvatut ohjeet, vinkit ja linkit olleet hyödyllisiä ja riittäviä? 
  • onko annettuihin palautekanaviin tullut palautetta, hyödynnetäänkö itsearviointiin liittyvässä kehittämistyössä saatuja palautteita? 
  • ovatko mm. hyvinvointialue, kunnat ja järjestöt saaneet itsearvioinneista tarpeellista tietoa omien ennakoivien ja varhaisten toimintojen ja palveluiden kehittämiseksi? 
  • ovatko ennakoivien ja varhaisten palveluiden sisällöt kehittyneet itsearviointien tuottamien tietojen avulla? onko yhteistyö eri toimijoiden kesken lisääntynyt? 
  • hyödyntävätkö sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaiset senioreiden itsearviointien tuottamia tietoja, koetaanko tiedot merkityksellisinä?

Mittareina käytetään mm.

  • tehtyjen itsearviointien määrä
  • palautteiden määrä ja sisältö
    • asiakaspalautetta kerätään jatkuvasti ja palautteista tehdään koonnit kaksi kertaa vuodessa
  • itsearviointien vertailutieto (mm. seniorikuntalainen, kunnittain, ikäryhmät, alueet)
  • toimintakyvyn ja arjen sujuvuuden mittareiden ja herätteiden tulokset (prosentuaaliset jakaumat, keskiarvot)
  • kyselyt itsearvioinnin tulosten hyödynnettävyydestä (mm. hyvinvointialue, kunnat, järjestöt, sosiaali- ja terveydenhuollon alan ammattilaiset)

Tietojen raportointitavat mm.

  • kunnille tiedot välitetään kaksi kertaa vuodessa (kuntatasolla arviointien määrän tulee olla vähintään 20, tiedot kootaan prosentuaalisina jakaumina ja keskiarvoina, tiedot ovat anonymisoidussa muodossa)
  • vanhusneuvostot ja järjestöt - tietoja toimitetaan pyydettäessä
  • hyvinvointialueen tarpeisiin tietoja kootaan neljä kertaa vuodessa
Toteutussuunnitelma

Keski-Suomalaisten senioreiden tulee saada tietoa itsearvioinnin tekemisen mahdollisuudesta. Tähän pyritään mm. saavutettavuuden (helposti löydettävissä, tiedottaminen, esittelyt) avulla. Oikeansisältöinen ja laaja viestintä sekä tiedottaminen herättävät kiinnostusta itsearvioinnin tekemiseen. Viestintää ja tiedottamista tehdään hyvinvointialueen verkkosivuilla, sosiaalisessa mediassa, tilaisuuksissa ja asiakaskontakteissa (esim. seniori-chat, seniorin hyvinvointineuvola). Senioreiden antamia palautteita hyödynnetään itsearvioinnin sisällön kehittämisessä. Itsearvioinnin tuottamien tietojen oikea-aikaisuudella voidaan tukea senioreiden itsehoitoa sekä hyvinvoinnin ja terveyden edistämistä että oikealle sosiaali- ja terveysalan ammattilaiselle ohjautumista. 

Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen kehittämisen tueksi mm. kunnille (hyvinvointisuunnitelma) ja hyvinvointialueelle tuotetaan säännöllisesti koottua tietoa seniorikuntalaisten tekemistä arvioinneista. Tietojen kokoamisessa keskeistä ovat tietojen reaaliaikaisuus, tietosisällön laajuus ja muutosten seurannan mahdollisuus. 

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Kohderyhmänä ovat Keski-Suomessa asuvat seniorikuntalaiset, jotka eivät vielä ole palveluiden piirissä. Asiakasymmärrystä on kerrytetty kehittämisprojektin alusta saakka (vuosi 2022). Seniorikuntalaiset ovat antaneet palautetta itsearvioinnin kysymyksien ja sisällön ymmärrettävyyteen liittyen (n=47). Lisäksi he ovat saaneet testata itsearvioinnin demoversiota ja antaa palautetta sen toimivuudesta. Palautteet ovat suoraan ohjanneet kehittämistyötä. Vanhusneuvostoissa ja kunnissa on esitelty itsearvioinnin sisältöä ja kerrottu, miten itsearvioinnin prosessi seniorikuntalaisen ja sote-ammattilaisen työssä toteutuu. Erityisesti vanhusneuvostot ovat olleet aktiivisia palautteen annossa esim. arvioinnin sisältö, esittelymateriaalit ja itsearviointiin kuvatut prosessit (seniorikuntalainen). Annetut palautteet ovat olleet erittäin tärkeitä ja toimineet keskeisesti projektiryhmän työskentelyn apuna.

Ratkaisun perusidea

Keski-suomalaisia seniorikuntalaisia kannustetaan ja tuetaan oman toimintakyvyn ja hyvinvoinnin tilanteen arviointiin. Seniorikuntalainen tekee arvioinnin RAIsoft.net Itsearviointivälineellä. Itsearvioinnin tekeminen on maksutonta ja perustuu suostumukseen. Suomi.fi -kirjautumisen kautta pääsee turvallisesti täyttämään itsearvioinnin. Itsearvioinnin sisältö on monipuolinen ja kattava. Arviointi on täytettävissä kolmen päivän ajan, joten voi rauhassa miettiä vastauksia. Kysymysten yhteydessä oleviin "Kerro lisää" -kenttiin voi lisätä omia huomioitaan. Mikäli vastaan tulee teknisiä haasteita, rohkaistaan kysymään apua esim. sukulaiselta, ystävältä tai hyvinvointialueella toimivilta digi-tutoreilta. Itsearvioinnin valmistuttua voi antaa suostumuksen tietojen tallentamiseen ja siirtymiseen Keski-Suomen hyvinvointialueen RAI-tietojärjestelmään. Seuraamalla säännöllisesti itsearvioinnin avulla omaa tilannetta pystyy seuraamaan muutoksia oman toimintakyvyn ja arjen sujuvuuden osalta. Tulokset auttavat ja ohjaavat jo varhaisesti tunnistamaan omaa tilannetta ja sitä kautta suunnittelemaan ja toteuttamaan omaan arkeen hyvinvointia tukevia muutoksia. 

Toimintamalliin sisältyy keskeisesti myös itsearviointien tuottaminen tulosten hyödyntäminen seniorikuntalaisten tilanteen arvioinnissa sote-ammattilaisten toimesta ja osana tiedolla johtamista mm. hyvinvointialueella ja kunnissa. 

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Laaja viestintä ja tiedottaminen eri toimijoille (mm. kunnat, järjestöt, vanhusneuvostot, sosiaali. ja terveydenhuollon ammattilaiset) ovat tapa levittää tietoisuutta seniorin itsearvioinnista. Lisäksi seniorin hyvinvointineuvolassa pilotoidaan seniorin itsearviointia osana hyvinvointitarkastusta. Tarkoitus on sisällyttää seniorin itsearviointi osaksi seniorin hyvinvointineuvolan toimintamallia. 

Resursseina hyödynnetään hyvinvointialueen asiantuntijoita ja ammattilaisia. Tiedottaminen ja viestintä sekä kannustaminen itsearvioinnin tekemiseen ovat osa jokaisen ammattilaisen työtä (strategia). Viestinnän ja tiedottamisen tueksi on tehty mm. flyer, jonka avulla pystyy kertomaan, mistä seniorin itsearvioinnissa on kyse. Lisäksi on painettu käyntikortteja, joita tilaisuuksissa ja tapahtumissa jaetaan senioreille. Käyntikortissa on kolme herätekysymystä, joiden avulla kannustetaan arvioinnin tekemiseen: Oletko joutunut jättämään väliin mielekkäistä harrastuksia?, Onko yhteydenpitosi läheisten tai ystävien kanssa vähentynyt? Koetko aiemmin helpoilta tuntuneet askareet raskaiksi?. Käyntikorttiin on lisätty sivuston linkki, josta saa tietoa itsearvioinnista ja pääsee tekemään arvioinnin. Sivustoa ylläpitävät hyvinvointialueen viestinnän asiantuntijat yhdessä ennaltaehkäisevissä tukimuodoissa työskentelevin ammattilaisten kanssa. 

Projektin käynnistymiseen saatiin rahoitus TulKoti-hankkeesta (Tulevaisuuden kotona asumista tukevat palvelut iäkkäille). Tämä oli ensiarvioisen tärkeää projektin käynnistymiselle. TulKoti-hankkeen rahoituksella pystyttiin varmistamaan ohjelmistotoimittaja Vitec Raisoft Oy:n tarjouksen hyväksyntä. Tuotannon kustannukset on budjetoitu hyvinvointialueelle. Seniorin itsearviointi saadaan käyttöön kevään 2025 aikana. Projektiryhmä päättää työskentelyn kevään aikana, mutta samat henkilöt jatkavat asioiden edistämistä tavoitteiden suuntaisesti. Jatkossa seniorin itsearvioinnin työryhmä kokoontuu edelleen säännöllisesti ja tekee yhteistyötä arviointivälineen kehittämistyön edistämiseksi mm. Vitec Oy Raisoftin ja interRAI Finlandin kanssa. Lisäksi yhteistyötä ja kehittämistä jatketaan mm. kuntien, hyte-toiminnassa työskentelevien, sote-alan ammattilaisten että seniorikuntalaisten kanssa. 

Vinkit toimintamallin soveltajille

Miksi juuri tämä toimintamalli tulisi palkita? 

  • Toimintamallilla tuetaan senioreiden itsehoitoa ja ohjataan oman hyvinvoinnin ja terveyden edistämisessä
  • Kehitettyä toimintamallia voidaan kansallisesti hyödyntää esim. hyvinvointialueilla
  • Seniorin itsearvioinnin käytön vakiintuessa esim. THL ja STM voivat hyödyntää seniorin itsearviointien tuottamia tietoja vertailukehittämisessä
  • Seniorin itsearvioinnin tuottamat tiedot senioreiden toimintakyvystä, hyvinvoinnin ja terveyden tilanteesta ovat hyvinvointialueella reaaliaikaisesti käytettävissä
  • Muodostuneiden tietojen avulla voidaan ennakoida senioreiden tulevaa palvelutarvetta ja ohjata oikea-aikaisesti oikea-aikaisten palveluiden piiriin

b) Miten toimintamallissanne näkyy TerveSos-palkinnon tämän vuoden teema: Rohkeat ja raikkaat ilmiölähtöiset ratkaisut tulevaan? 

  • Seniorin itsearviointi on uusi digitaalinen väline, jota on tarkoitus hyödyntää Keski-Suomen hyvinvointialueen omalla digialustalla
  • Kyseessä on uusi ratkaisu, jota voidaan kansallisesti hyödyntää tulevaisuuden sosiaali- ja terveydenhuollon palvelutarpeissa
  • Ilmiöt: Väestön ikääntyminen ja palvelutarpeen lisääntyminen
  • Seniorikuntalaiset ovat toimintamallissa aktiivisia osallistujia
  • Seniorikuntalaiset pääsevät itse arvioimaan ja tunnistamaan omaa tilannettaan ennaltaehkäisevässä vaiheessa
  • Seniorin itsearvioinnista muodostuvien yksilöllisten toimintakykytietojen ja herätteiden pohjalta on annettu ratkaisuksi ammattilaisten tuottamaa ohjausta ja tietoa oikea-aikaisesti ja -sisältöisesti. 
  • Seniorin itsearviointiin liittyvät toimintamallit ja sen tuottaminen tietojen hyödyntäminen vahvistavat hyte-toimintaan liittyviä kumppanuuksia

 

Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Seniorin itsearviointi (RAIsoft.net Itsearviointi) saadaan käyttöön kevään 2025 aikana. Projekti on ollut pitkä (vuodet 2022-2025). Projektin kesto oli projektiryhmällä tiedossa. Olemme erittäin kiitollisia TulKoti-hankkeen rahoitukselle, joka mahdollisti ohjelmistotoimittajan kanssa riittävän pitkän ja suunnitelmallisen työskentelyn. Projektiryhmä työskenteli muun työn ohessa, mutta panosti edistämiseen merkittävästi. Ohjelmistotoimittaja Vitec Oy Raisoft ja interRAI Finland kanssa tehty yhteistyö oli rakentavaa ja asioita saatiin edistettyä aikataulun tavoitteiden mukaisesti. Suurin haaste oli edistää arviointivälineen teknisiä ominaisuuksia niin, että se huomioi seniorikuntalaisten tarpeet mm. teknisten ominaisuuksien toteutuksessa. Keski-Suomen Seniorin Itsearvioinnin projektiryhmä panosti tuotteen kehittämiseen ja piti erittäin tärkeänä koko projektin ajan seniorikuntalaisten osallistamista. 

Projektin ja pilotoinnin aikana pystyimme todentamaan, että seniorin itsearviointivälineelle on todellista tarvetta. Tarve nousi esille kerätyistä ja annetuista palautteista esim. kuntien tarvitsema tieto kuntalaisista liittyen terveyden ja hyvinvoinnin edistämiseen. Pilotissa tehdyistä itsearvioinneista nousi esille uusia ja vähän yllättäviäkin tuloksia mm. muistiongelmat ja haasteet arjen sujuvuudessa (esim. IADL-toiminnot). 

Vuoden 2025 loppupuolella näemme mm., miten saavutettava seniorin itsearviointiväline on ollut ja onko sen tekeminen koettu merkitykselliseksi. Senioreiden antamat palautteet ohjaavat jatkon kehittämistyötä. Hyvinvointialueen ja kuntien strategiat ohjaavat itsearvioinnin tuottamien tietojen hyödyntämistä ja ennaltaehkäisevien tukimuotojen sisältöjen kehittämistä. Vuosien saatossa nähdään onko seniorikuntalaisten arkeen saatu lisättyä hyvinvointia tukevia muutoksia.