Sensoriteknologia palvelutarpeen arvioinnin tukena Arki-tiimissä
Arviointi- ja kotikuntoutuspalvelua toteuttavassa Arki-tiimissä oli pilotoitavana Vivago DOMI -aktiivisuusranneke, jonka käytön tavoitteena oli arvioida, tuoko valittu teknologia lisätietoa ja tukea ammattilaisen tekemään palvelutarpeen arviointiin.
Keski-Uudenmaan hyvinvointialueella ikääntyneiden määrä tulee kasvamaan huomattavasti, jolloin ikääntyneiden hoivan, hoidon ja kuntoutuksen tukitoimiin ja palveluihin tulee valmistautua vastaamaan uusin keinoin. Teknologia-avusteisesti voidaan saada tarkempaa ja oikea-aikaisempaa tietoa henkilön palveluntarpeesta, jolloin asiakkaalle voidaan mahdollistaa oikea-aikaisempi ja tarkoituksenmukaisempi palvelu.
Toimintamallin vaikutuksia arvioitiin asiakkaan, omaisen, ammattilaisen ja kustannusvaikutusten näkökulmasta ja tulokset eri näkökulmista on kuvattu alla. Tavoitteena oli arvioida, tuoko teknologia lisätietoa ja tukea palvelutarpeen arviointiin ja kuinka tieto heijastuu asiakkaan palveluihin. Teknologia toi lisätietoa ammattilaisille, mutta tämä lisätieto ei vaikuttanut palvelutarpeen arviointiin niin merkittävästi kuin toimintamallia suunniteltaessa oletettiin. Teknologia tuotti tietoa palvelutarpeen arviointia varten, mutta hoitajat kokivat, että tietoa olisi tarvittu enemmän, monipuolisemmin ja yksilöllisemmin. Hoitajat myös kokivat, että arviointijaksot
olivat pidentyneet, koska teknologia tuotti yhteenvetoja vasta useamman arviointipäivän jälkeen ja teknologian tuottama tieto vaati hoitajilta lisäselvittelyjä. Teknologian tuottaman tiedon tulkinnan opetteluun kului myös aikaa.
Asiakkaan palveluihin saatu lisätieto heijastui hoitajien toteuttamina käyntimäärien vähentämisenä, lisäämisenä tai tavallisen käynnin muuttamisena etäkäynniksi. Osa hoitajista muutti käyntiaikoja asiakkaille sopivammaksi, mikä tuki asiakkaan omaa vuorokausirytmiä. Lisäksi tehtiin muutoksia asiakkaan lääkehoitoon tai aktivoitiin asiakasta, jotta tämä nukkuisi paremmin yöllä.