Sensoriteknologia palvelutarpeen arvioinnin tukena Arki-tiimissä
Arviointi- ja kotikuntoutuspalvelua toteuttavassa Arki-tiimissä oli pilotoitavana Vivago DOMI -aktiivisuusranneke, jonka käytön tavoitteena oli arvioida, tuoko valittu teknologia lisätietoa ja tukea ammattilaisen tekemään palvelutarpeen arviointiin.
Toimintamallin nimi
Arviointi- ja kotikuntoutuspalvelua toteuttavassa Arki-tiimissä oli pilotoitavana Vivago DOMI -aktiivisuusranneke, jonka käytön tavoitteena oli arvioida, tuoko valittu teknologia lisätietoa ja tukea ammattilaisen tekemään palvelutarpeen arviointiin.
Mäntsälän alueen Arviointi- ja kotikuntoutuspalvelu (Arki-tiimi) toteuttaa arviointijaksoja asiakkaille, joilla ei ole vielä säännöllisen kotihoidon palveluja. Tiimissä pilotoitiin Vivago DOMI -aktiivisuusranneketta, jonka käytön tavoitteena oli arvioida, tuoko valittu teknologia lisätietoa ja tukea ammattilaisen tekemään palvelutarpeen arviointiin osana arviointijaksoa, sekä miten teknologian tuottama lisätieto heijastuu asiakkaan saamiin
palveluihin.
Keski-Uudenmaan hyvinvointialueella ikääntyneiden määrä tulee kasvamaan huomattavasti, jolloin ikääntyneiden hoivan, hoidon ja kuntoutuksen tukitoimiin ja palveluihin tulee valmistautua vastaamaan uusin keinoin. Teknologia-avusteisesti voidaan saada tarkempaa ja oikea-aikaisempaa tietoa henkilön palveluntarpeesta, jolloin asiakkaalle voidaan mahdollistaa oikea-aikaisempi ja tarkoituksenmukaisempi palvelu.
Pilotti mahdollistui hankkeen mahdollistamien kehittäjien (projektijohto ja toimintaa koordinoiva lähihoitaja) ja asiantuntijatuen avulla. Asiantuntijatuki mahdollisti pilotin systemaattisen suunnittelun, tutkimuslupamenettelyn, koulutukset sekä itse pilotoinnin toteutuksen ja erityisesti arvioinnin onnistumisen. Teknologian käytön
seurantaa toteutettiin syys-lokakuun 2023 ajan, jona aikana teknologiaa käytti 14 asiakasta.
Pilotin suunnittelu ja toteutus toteutuivat vuonna 2023 seuraavasti:
Kevät-kesä 2023:
- Päätös pilotin suunnittelusta ja asiantuntijatuen hankinta
- Pilotin kohderyhmän määrittely ja teknologian valinta
- Tutkimuslupahakemuksen valmistelu
- Koulutusten suunnittelu
Syksy 2023:
- Pilotin toteutus syys-joulukuu
- Pilotin seuranta hankkeen tuottaman arviointitiedon tuottamiseen syys-lokakuu
- Pilotin arviointitiedon koostaminen marraskuu
- Pilotin jatkon keskustelut myöhästyivät aiotusta, koska arviointitiedon saaminen viivästyi. Lopulta pilotoitua teknologiaa ei koettu hyödylliseksi jatkaa vaan pilotoitavaksi valittiin jatkoon toinen teknologia, joka tuottaisi tarkempaa tietoa juuri tähän kyseiseen toimintaan.
Toimintamallin tavoitteiden toteutumista ja vaikutuksia arvioitiin ammattilaisten haastatteluilla, omais- ja asiakashaastatteluilla, sekä asiakastietojärjestelmästä tietopoiminnan avulla kerättävällä asiakastiedolla. Vaikutusten mittaamisen ja vaikuttavuuden arvioinnin näkökulmasta teknologian käyttöajan tulisi olla pidempi kuin
kaksi kuukautta. Pidempi käyttöaika mahdollistaisi toiminnan vaikutusten arvioinnin pidempään ja tiedettäisiin kuinka teknologia vaikuttaa palvelutarpeen arviointiin, kun teknologian käyttö on sujuvampaa ja tutumpaa. Vaikutusten ja vaikuttavuuden
todentamiseksi teknologialla tulisi olla myös suurempi käyttäjämäärä. Toimintamalli itsessään ei sisältänyt arvioitavia mittareita esimerkiksi asiakkaiden valintaan liittyen.
Arki-tiimin ammattilaiset osallistuivat toimintamallin suunnitteluun ja olivat aktiivisesti ottamassa teknologiaa käyttöön, mikä edesauttoi teknologian tuottaman tiedon hyödyntämistä. Arki-tiimin kehitys- ja teknologiamyönteinen lähestymistapa nopeutti teknologian hyväksymistä, ja teknologian tuottamien tietojen käytöstä tuli osa päivittäistä toimintaa. Toimintamallin toteutukseen liittyvät eettiset kysymykset liittyivät erityisesti yksityisyyden suojan toteutumiseen ja asiakkaan ymmärryksen varmistamiseen käyttämästään teknologiasta. Teknologian käytön aikana ei noussut eettisiä kysymyksiä, eivätkä asiakkaat myöskään tuoneet esille huoltaan, jota ennakkoon oletettiin. Ennakkoon teknologian myös toivottiin tuottavan monipuolisemmin tietoa, nyt lisätietoja käytettiin mm. käyntiaikojen ja palvelusisällön täsmentämiseen asiakkaan tarpeen mukaisesti.