Sensoriteknologia palvelutarpeen arvioinnin tukena kotihoidossa
Keusoten valitussa kotihoitoyksikössä säännöllisen kotihoidon asiakkailla pilotoitiin Suvanto Care -sensoriteknologiaa, jonka käytön tavoitteena oli arvioida, tuoko teknologia lisätietoa ja tukea ammattilaisen tekemään palvelutarpeen arviointiin.
Keski-Uudenmaan hyvinvointialueella ikääntyneiden määrä tulee kasvamaan huomattavasti, jolloin ikääntyneiden hoivan, hoidon ja kuntoutuksen tukitoimiin ja palveluihin tulee valmistautua vastaamaan uusin keinoin. Teknologia-avusteisesti voidaan saada tarkempaa ja oikea-aikaisempaa tietoa henkilön palveluntarpeesta, jolloin asiakkaalle voidaan mahdollistaa oikea-aikaisempi ja tarkoituksenmukaisempi palvelu, toteutustapa ja palvelumäärä.
Kohderyhmänä toimi kotihoidon asiakkaat, erityisesti sairaalahoidosta kotiutuvat asiakkaat. Asiakasmäärä jäi lopulta pilotissa hyvin vähäiseksi. Toimintamallin vaikutuksia arvioitiin asiakkaan, omaisen, ammattilaisten ja kustannusvaikutusten näkökulmista. Asiakas- ja omaisosallistujamäärän vähäisyyden vuoksi tuloksissa on asiakkaiden ja omaisten tietosuojan turvaamiseksi kuvattuna ainoastaan henkilöstön arvio teknologiasta sekä pilotin yleinen arviointi.