Sijaishuollon haastekisa
Lastensuojelun sijaishuollossa asuvat ja asuneet nuoret sekä sijaissisarukset pääsivät tuottamaan kokemustietoa ja luomaan omia ratkaisuehdotuksiaan lastensuojelun sijaishuoltoa koskeviin haasteisiin.
Suomessa lastensuojelun sijaishuollossa asuvien ja asuneiden nuorten osallisuudesta erilaisissa kehittämis- ja vaikuttamisprosesseissa on puhuttu enenevissä määrin 2010-luvun alkupuolelta saakka. Tietä tälle on raivattu Pesäpuu ry:ssä sekä Soccan Heikki Waris-instituutin ja Helsingin kaupungin yhteisessä kehittämishankkeessa (Barkman, Inkinen, Isoniemi & Vario 2017; Socca 2021).
Vuonna 2021 tarve lastensuojelun asiakkaana olevien ja olleiden nuorten osallistumiseen kehittämis- ja vaikuttamisprosesseihin on suurempi kuin koskaan aiemmin. Nuorten kokemuksista lastensuojeluun liittyen ollaan kiinnostuneita eri toiminnan tasoilla, aina eduskunnasta ja muista valtion toimielimistä alkaen (esim. TrVM 5/2019 vp; TrVL 1/2021 vp). Tarve nuorten äänen kuulemiselle on tunnistettu ja tuotu osaksi lastensuojelun kehittämistä myös mm. Kansallisessa Lapsi- ja perhepalveluiden muutosohjelmassa jo vuodesta 2016 saakka (THL 2021a) sekä sosiaali- ja terveysministeriön rahoittamissa lastensuojelun monialaisissa kehittämishankkeissa (STM 2020).
Kansalliselta tasolta alueelliselle ja kuntakohtaiselle tasolle tarpeet ja toiveet nuorten osallisuudelle ja kokemustiedolle vahvistuvat entisestään. Nuoria toivotaan mukaan erilaisiin alueellisiin ja kuntakohtaisiin kehittämishankkeisiin, työpajoihin, seminaareihin, paneeleihin ja muihin vastaaviin tilaisuuksiin, erityisesti lastensuojeluun liittyvissä toiminnoissa, aina suunnittelusta toteutuksen kautta palveluiden toimivuuden arviointiin (Barkman ym. 2017; Leinonen 2019; Tampereen kaupunki 2021).
Nuoria toivotaan lisäksi aktiivisesti mukaan esimerkiksi tulevien sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaisten koulutuksiin ammattikorkeakouluissa ja yliopistoissa sekä ammattikouluissa (Osallisuuden Aika 2021; SOS-lapsikylä 2021). Lastensuojelussa merkittävä osa palveluista on yksityisten palveluntuottajien tuottamia (Porko, Heino & Eriksson 2018). Palveluntuottajat ovat usein kiinnostuneita erityisesti omien palveluidensa laadusta ja kehittämisestä yhdessä nuorten
kanssa. Nuoret osallistuvatkin aktiivisesti ja erilaisin tavoin myös näiden palveluiden kehittämiseen. (Esim. Kantola 2020).
Tarve nuorten osallisuudelle monenkirjavissa kehittämis- ja vaikuttamisprosesseissa onkin usein jo huomattavasti suurempaa, kuin sen varmistamiselle ja vahvistamiselle suunnatut resurssit.
Sijaishuollon haastekisa edustaa yhtä ratkaisua, jolla pystytään samanaikaisesti tuottamaan kokemuksellista tietoa lastensuojeluun liittyvistä haasteista, nuorten omia ratkaisuehdotuksia näihin haasteisiin ja vahvistamaan heidän osallisuuden kokemustaan osana lastensuojelun kehittämis- ja vaikuttamistoimintaa. Lisäksi haastekisa tuottaa laajempia hyötyjä vahvistamalla nuorten osallisuuden kokemusta myös omassa elämässä ja osana tiimiä sekä vahvistaa kokemusta omasta toimijuudesta ja positiivisesta minäkuvasta.
Sijaishuollon haastekisan ensisijaisina kohderyhminä olivat lastensuojelun sijaishuollossa asuvat ja asuneet 15-29-vuotiaat nuoret sekä heidän sisaruksensa. Sijaishuollossa asuvat nuoret mm. kohtaavat muita nuoria enemmän syrjivää kiusaamista ja ulossulkemista koulussa sekä osattomuuden kokemuksia elämässään (Ikonen ym. 2020). Sijaishuollossa asuneilla nuorilla on myös muita nuoria suurempi riski jäädä syrjään yhteiskunnasta (Kestilä ym. 2012).
Vahvistamalla sijaishuollossa asuvien ja asuneiden nuorten osallisuuden kokemuksia heidän omassa elämässään, yhteisöissään ja kehittämis- ja vaikuttamisprosesseissa pystytään tehokkaasti vahvistamaan myös heidän omaa toimijuuttaan sekä luomaan positiivista minäkuvaa, joka vaikuttaa positiivisesti nuorten hyvinvointiin (esim. Fattore ym. 2009).
Pesäpuussa lastensuojelun sijaishuollossa asuvien ja asuneiden nuorten kanssa on kehitetty ja vaikutettu lastensuojelun palveluihin jo useiden vuosien ajan, mikä on kerryttänyt vahvaa osaamista ja ymmärrystä kohderyhmän kanssa yhdessä toimimisesta (esim. Barkman ym. 2017; Kaijanen ym. 2022).