Sijaishuollon nuorten digipalautepeli
Digitaalinen palautepolku peli antaa sijaishuollon nuorille välineen vaikuttavan palautteen antamiseen ja yhteyden pitämiseen oman sosiaalityöntekijän kanssa. Peli on Adventure Clubin, Eloisan ja TulSote-hankkeen yhteiskehittämisen tulos.
Kuinka saadaan lastensuojelun sijaishuollossa olevan nuoren ajatukset, tuntemukset ja palautteet kerättyä niin, että sosiaalityöntekijä voi aidosti sanoa, että hän tietää mitä hänen asiakkuudessa olevalle nuorelle kuuluu? Tähän kysymykseen muun muassa haluttiin vastausta, kun digitaalista palautepolkua aloitetiin kehittämään.
Lastensuojelun sijaishuollon asiakkaana olevat lapset ja nuoret ovat eri pituisissa asiakassuhteissa lastensuojelussa. Sosiaalityöntekijän ja nuoren välinen työskentelytiiviys vaihtelee runsaasti asiakkaiden tarpeista ja työntekijä resursseista riippuen. Monesti myös sijaishuoltopaikat saattavat löytyä maakunnan ulkopuolelta, jolloin sijaishuollon työntekijän ja nuoren tapaamiset ovat harvemmat. Laki kuitenkin velvoittaa, että ”Lapselle on järjestettävä riittävä mahdollisuus tavata henkilökohtaisesti hänen asioista vastaavaa sosiaalityöntekijää muiden läsnä olematta ja keskustella häntä itseään ja sijaishuollon toteuttamista koskevista asioista”.
Halusimme, että sijaishuollossa olevan lapsen, nuoren ääni tulee vahvemmin esille ja heidän antama palaute auttaa sosiaalityöntekijää keskittymään lapsen tarpeista nouseviin asioihin mm. asiakassuunnitelman yhteydessä.
Digitaalinen palautepolku peli syntyi, kun lastensuojelun asiakkaana olevien sijaishuollon nuorten kuulluksi tulemista ja heidän mahdollisuuksiaan vaikuttavan palautteen antamiseen haluttiin kehittää Etelä-Savossa. Adventure Club, Etelä-Savon hyvinvointialueen eli Eloisan sijaishuoltoyksikön ja Tulevaisuuden Sote-keskushankeen yhteiskehittämisen lopputuloksena valmistui digitaalinen palautepolkupeli.
Vaikuttavampaa ja rehellisempää palautetta sosiaalityöntekijän tietoon sijaishuollossa olevalta nuorelta.
Sijaishuollossa olevat nuoret olivat koko työskentelyn ajan mukana kehittämässä palautepolkupeliä. Palvelukonseptissa muutoksissa huomioitiin koekäyttöä myöten nuorten muutokset ja tarpeet.