Siun Soten Asiakaslähtöiset aikuisten hoito-ja palveluketjut

Kuvataan aikuisten ADHD ja ahdistuneisuuden hoito- ja palveluketju Siun Soten asiakaslähtöisen hoito- ja palveluketju vakion mukaisesti. 

Toimintaympäristö

Asiakkaan tietoisuuden ja osallisuuden lisääminen Siun Soten hyvinvointialueen hoito- ja palveluketjuista aikuisten ADHD:n ja ahdistuneisuuden hoidossa. Hoito- ja palveluketjun kehittämisessä ja Siun Soten hoito- ja palveluketjuvakion mukaisella kuvaamisella on tarkoitus alueellisesti tuottaa toimintamalli sekä työnjako perusterveydenhuollon, mielenterveys- ja päihdepalvelujen sekä erikoissairaanhoidon yksiköiden käyttöön. Tarkoituksena selkeyttää Siun Soten hyvinvointialueen yhtenäistä toimintaa.

Lähtötilanne ja strategiset liittymäkohdat

Hyvinvointialueen strategiaan on kirjattu toimintalupaus asiakaslähtöisestä, yhdenvertaisesta, tasapuolisesta ja vastuullisesta sekä muutoksille avoimesta toiminnasta. Hoito- ja palveluketjujen avulla asiakas saa yhdenmukaista, tasapuolista ja asiakaslähtöistä hoitoa ja palveluja laadukkaasti riippumatta asuinpaikasta tai käytettävästä palvelun sijaintipaikasta.

Kehitystyön lähtökohtana olevat tarpeet

Selkeyttää sekä ammattilaiselle että asiakkaalle Siun Soten hyvinvointialueen toimintamalleja sekä työnjakoa aikuisten ADHD:n ja ahdistuneisuuden hoidossa. Helpottaa ja sujuvoittaa asiakkaan hoitoon pääsemistä sekä hoitoa. Aikuisten ADHD:n hoito- ja palveluketju on jatkumo lasten ja nuorten ADHD:n hoito- ja palveluketjulle. Sosiaalipalvelujen ja terveydenhuollon yhteistyön kehittäminen sekä yhteistyön jatkuminen sovitun yhteisen hoito- ja palveluketjun toimintamallin mukaisesti tulevaisuudessa. 

Kehittäjäjoukon kokoaminen ja yhteiskehittäminen

Aikuisten ADHD:n ja ahdistuneisuuden hoito- ja palveluketjujen työryhmissä on osallisena perusterveydenhuollosta terveysaseman, opiskeluhuollon, mielenterveys- ja päihdepalvelujen sekä erikoissairaanhoidon ja sosiaalipalvelujen moniammatillinen asiantuntija ryhmä. Lisäksi työryhmässä on ollut kokemusasiantuntija asiakkaan näkökulmaa tuomassa.

Työryhmä on ymmärtänyt kehittämistyön merkityksen ja tarpeellisuuden omalle työlleen. Työryhmä on työskennellyt pääasiassa Teams yhteyden välityksellä. Työskentelytapoina on ollut pienryhmä työskentelyä, jonka tulokset on tuotu koko työryhmälle esille ja hyväksyttäviksi keskustelun kautta.

Tavoiteltu muutos

Asiakkaan hoitoon pääsemisen sujuvoittaminen ja helpottaminen. Asiakas tietää mistä hakea apua terveydenhuollon palveluissa sekä saa tietoa myös järjestöjen työstä ja avusta. Ammattilainen tietää hoidon porrastuksen perusterveydenhuollon, mielenterveys- ja päihdepalvelujen sekä erikoissairaanhoidon kesken. 

Muutoksen mittaaminen

Tavoiteltujen muutosten saavuttamista mitataan asiakaskyselyin sekä ammattilaisille ohjatuin kyselyin. Saako asiakas/ammattilainen tarvitsemansa tiedon ja avun hoito- ja palveluketjusta? Onko hoito- ja palveluketju helposti käytettävä ja selkeä ulkoasultaan? Kysely PTH-Miepä-ESH tasoille  toteutuuko hoito- ja palveluketjussa sovittu toimintamalli asiakkaan hoidossa. 

Kyselyiden tulokset ohjautuvat Siun Soten vakinaistetun hoito- ja palveluketjutoimintamallin mukaisesti toimialueiden ylilääkäreille ja ylihoitajille. Näiden kyselyiden tulosten perusteella voidaan toteuttaa jatkossa työryhmässä muutoksia hoito- ja palveluketjuihin tarpeen mukaisesti. 

Toteutussuunnitelma

Hoito- ja palveluketjujen julkaisusta ja käyttöönottamisesta tiedottaminen sekä asiakkaille että ammattilaisille. Esihenkilöiden osallistaminen käyttöönottamisessa. 

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Kohderyhmänä hoito- ja palveluketjussa on ADHD tai ahdistuneisuus oireista kärsivä asiakas sekä hänen läheisensä. Kehittämistyössä on ollut mukana asiakkaan roolissa kokemusasiantuntijat, jotka ovat osallistuneet kehittämiseen moniammatillisessa työryhmässä. Lisäksi hoito-palveluketjujen kehittämistyössä kommentaattoreina on ollut Siun Soten  asiakasraati. Kokemusasiantuntijoiden sekä asiakasraadin kommenttien perusteella on tehty tarvittavia muutoksia hoito- ja palveluketjuihin.

Ratkaisun perusidea

Hoito- ja palveluketjujen tarkoituksena on toimia tietolähteenä ja kuvata palvelut asiakaslähtöisesti ADH ja Ahdistuneisuudella oireilevalle asiakkaalle sekä ammattilaiselle Siun Soten hyvinvointialueella. Hoito- ja palveluketjut perustuvat Käypä hoito- suosituksiin ADHD:n ja ahdistuneisuuden hoidossa. 

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Valmiit hoito- ja palveluketjut julkaistaan Siun Soten www-sivuilla, terveysportissa sekä ammattilaisille tarkoitetussa intrassa samanlaisina. Hoito- ja palveluketjuista tiedotetaan niiden valmistuessa ja on myös tiedotettu työalla olevista hoito- ja palveluketjuista sekä asiakkaita että ammattilaisia. Varsinainen käyttöön ottaminen ja juurruttaminen on sovittu tapahtuvaksi toimialueiden toimintana. Käyttöön ottamista sekä käyttöä seurataan mittaamalla kyselyillä ketjun käytettävyyttä ja tiedon löytymistä hoito- ja palveluketjuista. Lisäksi seurataan palveluissa hoito- ja palveluketjujen mukaista toimintaa ja niiden käyttöä. 

Vinkit toimintamallin soveltajille

Hoito- ja palveluketjuista on hyötyä jatkossa seuraavien hoito- ja palveluketjujen työstämisessä. Hoito- ja palveluketjutyö on aikaa vievää ja sitoutumista työhön vaativaa. Olisi hyvä hoito- ja palveluketjutyöhön osallistaa esihenkilöitä, jotta hoito- ja palveluketjujen juurruttaminen olisi helpompaa. 

Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Hoito- ja palveluketjun työstäminen on vaatinut jokaiselta palvelutasolta oman toiminnan kirjallista kirjaamista , kuvaamista ja toiminnan tarkoituksen pohtimista myös asiakaslähtöisesti. Tarkastelu on tuottanut toimintatapojen muutoksia ja toimintatapojen kehittämistä sekä työnjaon muutoksia palveluissa

Liitteet
Kuva
Nykytilan kuvausta hoito- ja palveluketjutyössä.