Siun Soten Asiakaslähtöiset aikuisten hoito-ja palveluketjut
Kuvataan aikuisten ADHD ja ahdistuneisuuden hoito- ja palveluketju Siun Soten asiakaslähtöisen hoito- ja palveluketju vakion mukaisesti.
Asiakkaan tietoisuuden ja osallisuuden lisääminen Siun Soten hyvinvointialueen hoito- ja palveluketjuista aikuisten ADHD:n ja ahdistuneisuuden hoidossa. Hoito- ja palveluketjun kehittämisessä ja Siun Soten hoito- ja palveluketjuvakion mukaisella kuvaamisella on tarkoitus alueellisesti tuottaa toimintamalli sekä työnjako perusterveydenhuollon, mielenterveys- ja päihdepalvelujen sekä erikoissairaanhoidon yksiköiden käyttöön. Tarkoituksena selkeyttää Siun Soten hyvinvointialueen yhtenäistä toimintaa.
Hyvinvointialueen strategiaan on kirjattu toimintalupaus asiakaslähtöisestä, yhdenvertaisesta, tasapuolisesta ja vastuullisesta sekä muutoksille avoimesta toiminnasta. Hoito- ja palveluketjujen avulla asiakas saa yhdenmukaista, tasapuolista ja asiakaslähtöistä hoitoa ja palveluja laadukkaasti riippumatta asuinpaikasta tai käytettävästä palvelun sijaintipaikasta.
Aikuisten ADHD:n ja ahdistuneisuuden hoito- ja palveluketjujen työryhmissä on osallisena perusterveydenhuollosta terveysaseman, opiskeluhuollon, mielenterveys- ja päihdepalvelujen sekä erikoissairaanhoidon ja sosiaalipalvelujen moniammatillinen asiantuntija ryhmä. Lisäksi työryhmässä on ollut kokemusasiantuntija asiakkaan näkökulmaa tuomassa.
Työryhmä on ymmärtänyt kehittämistyön merkityksen ja tarpeellisuuden omalle työlleen. Työryhmä on työskennellyt pääasiassa Teams yhteyden välityksellä. Työskentelytapoina on ollut pienryhmä työskentelyä, jonka tulokset on tuotu koko työryhmälle esille ja hyväksyttäviksi keskustelun kautta.
Asiakkaan hoitoon pääsemisen sujuvoittaminen ja helpottaminen. Asiakas tietää mistä hakea apua terveydenhuollon palveluissa sekä saa tietoa myös järjestöjen työstä ja avusta. Ammattilainen tietää hoidon porrastuksen perusterveydenhuollon, mielenterveys- ja päihdepalvelujen sekä erikoissairaanhoidon kesken.
Tavoiteltujen muutosten saavuttamista mitataan asiakaskyselyin sekä ammattilaisille ohjatuin kyselyin. Saako asiakas/ammattilainen tarvitsemansa tiedon ja avun hoito- ja palveluketjusta? Onko hoito- ja palveluketju helposti käytettävä ja selkeä ulkoasultaan? Kysely PTH-Miepä-ESH tasoille toteutuuko hoito- ja palveluketjussa sovittu toimintamalli asiakkaan hoidossa.
Kyselyiden tulokset ohjautuvat Siun Soten vakinaistetun hoito- ja palveluketjutoimintamallin mukaisesti toimialueiden ylilääkäreille ja ylihoitajille. Näiden kyselyiden tulosten perusteella voidaan toteuttaa jatkossa työryhmässä muutoksia hoito- ja palveluketjuihin tarpeen mukaisesti.
Hoito- ja palveluketjujen julkaisusta ja käyttöönottamisesta tiedottaminen sekä asiakkaille että ammattilaisille. Esihenkilöiden osallistaminen käyttöönottamisessa.
Kohderyhmänä hoito- ja palveluketjussa on ADHD tai ahdistuneisuus oireista kärsivä asiakas sekä hänen läheisensä. Kehittämistyössä on ollut mukana asiakkaan roolissa kokemusasiantuntijat, jotka ovat osallistuneet kehittämiseen moniammatillisessa työryhmässä. Lisäksi hoito-palveluketjujen kehittämistyössä kommentaattoreina on ollut Siun Soten asiakasraati. Kokemusasiantuntijoiden sekä asiakasraadin kommenttien perusteella on tehty tarvittavia muutoksia hoito- ja palveluketjuihin.