Siun Soten Asiakaslähtöiset aikuisten hoito-ja palveluketjut
Kuvataan aikuisten ADHD ja ahdistuneisuuden hoito- ja palveluketju Siun Soten asiakaslähtöisen hoito- ja palveluketju vakion mukaisesti.
Toimintamallin nimi
Kuvataan aikuisten ADHD ja ahdistuneisuuden hoito- ja palveluketju Siun Soten asiakaslähtöisen hoito- ja palveluketju vakion mukaisesti.
Hoito- ja palveluketjujen tarkoituksena on toimia tietolähteenä ja kuvata palvelut asiakaslähtöisesti ADH ja Ahdistuneisuudella oireilevalle asiakkaalle sekä ammattilaiselle Siun Soten hyvinvointialueella. Hoito- ja palveluketjut perustuvat Käypä hoito- suosituksiin ADHD:n ja ahdistuneisuuden hoidossa.
Asiakkaan tietoisuuden ja osallisuuden lisääminen Siun Soten hyvinvointialueen hoito- ja palveluketjuista aikuisten ADHD:n ja ahdistuneisuuden hoidossa. Hoito- ja palveluketjun kehittämisessä ja Siun Soten hoito- ja palveluketjuvakion mukaisella kuvaamisella on tarkoitus alueellisesti tuottaa toimintamalli sekä työnjako perusterveydenhuollon, mielenterveys- ja päihdepalvelujen sekä erikoissairaanhoidon yksiköiden käyttöön. Tarkoituksena selkeyttää Siun Soten hyvinvointialueen yhtenäistä toimintaa.
Kohderyhmänä hoito- ja palveluketjussa on ADHD tai ahdistuneisuus oireista kärsivä asiakas sekä hänen läheisensä. Kehittämistyössä on ollut mukana asiakkaan roolissa kokemusasiantuntijat, jotka ovat osallistuneet kehittämiseen moniammatillisessa työryhmässä. Lisäksi hoito-palveluketjujen kehittämistyössä kommentaattoreina on ollut Siun Soten asiakasraati. Kokemusasiantuntijoiden sekä asiakasraadin kommenttien perusteella on tehty tarvittavia muutoksia hoito- ja palveluketjuihin.
Valmiit hoito- ja palveluketjut julkaistaan Siun Soten www-sivuilla, terveysportissa sekä ammattilaisille tarkoitetussa intrassa samanlaisina. Hoito- ja palveluketjuista tiedotetaan niiden valmistuessa ja on myös tiedotettu työalla olevista hoito- ja palveluketjuista sekä asiakkaita että ammattilaisia. Varsinainen käyttöön ottaminen ja juurruttaminen on sovittu tapahtuvaksi toimialueiden toimintana. Käyttöön ottamista sekä käyttöä seurataan mittaamalla kyselyillä ketjun käytettävyyttä ja tiedon löytymistä hoito- ja palveluketjuista. Lisäksi seurataan palveluissa hoito- ja palveluketjujen mukaista toimintaa ja niiden käyttöä.
Hoito- ja palveluketjun työstäminen on vaatinut jokaiselta palvelutasolta oman toiminnan kirjallista kirjaamista , kuvaamista ja toiminnan tarkoituksen pohtimista myös asiakaslähtöisesti. Tarkastelu on tuottanut toimintatapojen muutoksia ja toimintatapojen kehittämistä sekä työnjaon muutoksia palveluissa