Siun Soten Asiakaslähtöiset aikuisten hoito-ja palveluketjut

Kuvataan aikuisten ADHD ja ahdistuneisuuden hoito- ja palveluketju Siun Soten asiakaslähtöisen hoito- ja palveluketju vakion mukaisesti. 

icon/chevron-down Created with Sketch. Perustiedot

Toimintamallin nimi
Siun Soten Asiakaslähtöiset aikuisten hoito-ja palveluketjut
Toimintamallin lyhyt kuvaus

Kuvataan aikuisten ADHD ja ahdistuneisuuden hoito- ja palveluketju Siun Soten asiakaslähtöisen hoito- ja palveluketju vakion mukaisesti. 

Toteutuspaikka
Siun Soten mielenterveys- ja päihdepalvelut
Paikkakunta, maakunta tai hyvinvointialue
Pohjois-Karjalan hyvinvointialue
Toimintamallin rahoittaja
Sosiaali- ja terveysministeriö (STM)
Toimintamallin kokonaisuus

Luotu

18.01.2023

Viimeksi muokattu

01.12.2023
Ratkaisun perusidea **

Hoito- ja palveluketjujen tarkoituksena on toimia tietolähteenä ja kuvata palvelut asiakaslähtöisesti ADH ja Ahdistuneisuudella oireilevalle asiakkaalle sekä ammattilaiselle Siun Soten hyvinvointialueella. Hoito- ja palveluketjut perustuvat Käypä hoito- suosituksiin ADHD:n ja ahdistuneisuuden hoidossa. 

Toimintaympäristö **

Asiakkaan tietoisuuden ja osallisuuden lisääminen Siun Soten hyvinvointialueen hoito- ja palveluketjuista aikuisten ADHD:n ja ahdistuneisuuden hoidossa. Hoito- ja palveluketjun kehittämisessä ja Siun Soten hoito- ja palveluketjuvakion mukaisella kuvaamisella on tarkoitus alueellisesti tuottaa toimintamalli sekä työnjako perusterveydenhuollon, mielenterveys- ja päihdepalvelujen sekä erikoissairaanhoidon yksiköiden käyttöön. Tarkoituksena selkeyttää Siun Soten hyvinvointialueen yhtenäistä toimintaa.

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys **

Kohderyhmänä hoito- ja palveluketjussa on ADHD tai ahdistuneisuus oireista kärsivä asiakas sekä hänen läheisensä. Kehittämistyössä on ollut mukana asiakkaan roolissa kokemusasiantuntijat, jotka ovat osallistuneet kehittämiseen moniammatillisessa työryhmässä. Lisäksi hoito-palveluketjujen kehittämistyössä kommentaattoreina on ollut Siun Soten  asiakasraati. Kokemusasiantuntijoiden sekä asiakasraadin kommenttien perusteella on tehty tarvittavia muutoksia hoito- ja palveluketjuihin.

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot **

Valmiit hoito- ja palveluketjut julkaistaan Siun Soten www-sivuilla, terveysportissa sekä ammattilaisille tarkoitetussa intrassa samanlaisina. Hoito- ja palveluketjuista tiedotetaan niiden valmistuessa ja on myös tiedotettu työalla olevista hoito- ja palveluketjuista sekä asiakkaita että ammattilaisia. Varsinainen käyttöön ottaminen ja juurruttaminen on sovittu tapahtuvaksi toimialueiden toimintana. Käyttöön ottamista sekä käyttöä seurataan mittaamalla kyselyillä ketjun käytettävyyttä ja tiedon löytymistä hoito- ja palveluketjuista. Lisäksi seurataan palveluissa hoito- ja palveluketjujen mukaista toimintaa ja niiden käyttöä. 

Arvioinnin tulokset tiivistettynä **

Hoito- ja palveluketjun työstäminen on vaatinut jokaiselta palvelutasolta oman toiminnan kirjallista kirjaamista , kuvaamista ja toiminnan tarkoituksen pohtimista myös asiakaslähtöisesti. Tarkastelu on tuottanut toimintatapojen muutoksia ja toimintatapojen kehittämistä sekä työnjaon muutoksia palveluissa

Vinkit toimintamallin soveltajille **

Hoito- ja palveluketjuista on hyötyä jatkossa seuraavien hoito- ja palveluketjujen työstämisessä. Hoito- ja palveluketjutyö on aikaa vievää ja sitoutumista työhön vaativaa. Olisi hyvä hoito- ja palveluketjutyöhön osallistaa esihenkilöitä, jotta hoito- ja palveluketjujen juurruttaminen olisi helpompaa. 

Kansikuva
Hoito-ja palveluketju prosessi

Kehittämisen vaihe

icon/launch Created with Sketch. Valmis