SO sotessa -keskustelutilaisuudet (Satakunta)
SO sotessa -keskustelutilaisuudet ovat säännöllisesti toteutettavia keskustelutilaisuuksia, joissa käsitellään sosiaalipalveluihin, sosiaalialaan sekä sosiaalisiin ilmiöihin liittyviä asioita kaikkien aiheesta kiinnostuneita kesken.
Sosiaali- ja terveydenhuollon uudistamista tehdään valitettavasti voimakkaasti, paikoitellen jopa kokonaan, terveydenhuollon tarpeista, lähtökohdista ja toiveista käsin. On tärkeää tuoda myös sosiaalihuollon tarpeita, sosiaalipalveluiden todellisuutta sekä sosiaalisten ilmiöiden vaatimia asioita esiin. Voidaksemme tuoda näitä eri paikoissa esiin, tarvitsemme avointa keskustelua näistä aiheista.
SOSIAALI sai mukavasti tilaa sote-kehittämisessä v. 2022. Rakenteellisen sosiaalityön kehittäminen tuli osaksi Satakunnan Tulevaisuuden sote-keskus -hankkeen kehittämiskokonaisuutta.
SO sotessa -keskustelutilaisuudet ovat paikka sosiaalista koskevalle keskustelulle. Tilaisuuksille asetetaan alustavat teemat, jotka ohjaavat keskustelua. Lopulta keskustelu kuitenkin on sellainen, millaisen läsnäolijat siitä tekevät.
Kohderyhmänä on sosiaalialan ammattilaiset sekä sosiaalialan asioista ja sosiaalisista ilmiöistä kiinnostuneet. Keskusteluihin on osallistunut ammattilaisten lisäksi mm. johtajia, päätöksentekijöitä, kehittäjiä, järjestöjen edustajia, kokemusasiantuntijoita.
Keskustelua johtavalla henkilöllä on suuri rooli siinä, että tila koetaan turvalliseksi ja keskusteluun uskalletaan lähteä.
Keskustelutilaisuuksista on suositeltavaa kirjata vapaa keskustelumuistio, jota voidaan hyödyntää lähettämällä sitä aiheesta mahdollisesti kiinnostuneille sekä esimerkiksi poliitikoille ja johdolle. Tämä tapa toimia on saanut Satakunnassa paljon kiitosta. Muistiosta ei tule ilmi, kuka on ollut mukana keskustelemassa tai kuka on sanonut mitäkin. Muistioista on pyritty tekemään tiiviitä ja tärkeitä pointteja esiin nostavia, ja niitä on lähetetty eteenpäin hyvin laajalla jakelulla sekä maakunnallisesti että valtakunnallisesti.
Keskustelutilaisuudet ovat Satakunnassa olleet etätilaisuuksia, mikä on helpottanut osallistumista niin alueellisesti kuin valtakunnallisestikin.
Keskustelutilaisuuden ovat aloittaneet valittuun teemaan perehtyneet alustajat. Alustus on ollut lyhyt (5-10 min) ja sen tarkoituksena on ollut virittää keskustelua ja tuoda siihen näkökulmia. Alustajana on toimineet sekä johdon edustajat, asiakastyön tekijät sekä kehittäjät. Asiakastyössä olevilla ammattilaisilla on ollut kiinnostavia nostoja, joista keskustelu on lähtenyt rakentumaan. Johdon alustukset ovat olleet informatiivisempia ja kirvoittaneet monenlaisia kysymyksiä. Kehittäjien alustukset ovat monesti olleet samalla osa kehittämistyöhön liittyvää tiedonkeruuta.