Prosessissa kartoitetaan tilanne ja kootaan tarvittaessa moniammatillinen yhteistyöpalaveri perheen kanssa.  Varhaista tukea tarjotaan alusta alkaen. Diagnostiseen arvioon siirryttäessä perhe liitetään digihoitopolulle ja annetaan lääkäriaika.

Toimintaympäristö

Lasten ja nuorten keskittymisen, tarkkaavaisuuden ja käytöksen haasteiden lisääntyminen. Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen (THL) hoitoilmoitusrekisterien tietojen mukaan perusterveydenhuollossa ja erikoissairaanhoidossa ADHD diagnoosimäärät ovat kasvaneet.  ADHD on ollut esillä myös uutisissa. 

Lähtötilanne ja strategiset liittymäkohdat

Tarve ADHD prosessin kartoitukseen ja jäsentämiseen nousi palveluissa laajalti. Asiasta keskusteltiin myös Yhteisövaikuttavuuden ja perheiden palveluiden johtoryhmissä. Lasten ja nuorten oireilu oli lisääntynyt ja vastaanotolla kävi enenevässä määrin lapsia ja nuoria keskittymisen, tarkkaavaisuuden sekä käytöksen haasteissa. Haasteiden kohtaamisessa ja tilanteiden hoitamisessa oli erilaisia käytänteitä. Diagnoosin arvioimisessa käytettäviä lomakkeita oli kirjavasti käytössä. Lisäksi täytetyt lomakkeet eivät saavuttaneet aina lääkäriä, näin ollen lomakkeet eivät olleet myöskään lääkärikäynnillä käytettävissä. 

Kehittämisen taustalla on yhteisövaikuttavuus-viitekehys ja ADHD:n Käypä hoito- suositus. Muiden alueiden hoitomalleja on myös tarkasteltu.

Kehittäjäjoukon kokoaminen ja yhteiskehittäminen

Lasten ja nuorten ADHD prosessia on ollut kehittämässä kehittäjätyöntekijä, lääkäri ja moniammatillinen ADHD -työryhmä, johon on kuulunut ammattilaisia niin sosiaali- ja terveydenhuollosta kuin sivistystoimesta varhaiskasvatuksesta ja koululta. 

Terveyskylään tehtiin sähköinen polku SOITE Neuropsykiatrisesti oireilevan lapsen ja nuoren tutkimus yhteistyössä Soiten digitiimin kehittäjätyöntekijän kanssa. 

Tavoiteltu muutos

Tavoitteena oli kehittää lasten ja nuorten ADHD prosessi, jotta alueella toimittaisiin yhteneväisin tavoin, laadukkaasti ja tasapuolisesti tilanteissa, joissa herää huoli lapsen tai nuoren tarkkaavuudesta, vilkkaudesta tai käyttäytymisestä. Varhaisen tuen tarjoamisen toteutuminen nähtiin myös tärkeänä. Lisäksi diagnoosin arvioinnissa käytettävien lomakkeiden käyttöön ja palautumiseen haluttiin saada selkeyttä. Tavoitteena oli myös tarvittaessa varmistaa johdonmukainen diagnostinen selvittely ja kuntoutuksen suunnittelu.

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Soiten lasten ja nuorten ADHD prosessin kohderyhmää ovat alle 18 vuotiaat lapset ja nuoret sekä heidän perheensä. 

Ratkaisun perusidea

Ammattilainen, jolle huoli ilmaistaan tai joka itse havaitsee huolen, alkaa toimia. Ammattilainen kartoittaa tilanteen Lapset Puheeksi -menetelmää käyttäen tai muulla tavalla. 

Tarvittaessa ammattilainen kokoaa yhdessä perheen kanssa moniammatillisen verkoston, jossa yhdessä voidaan ratkaista haastavaa tilannetta. 

Arjen tukea pyritään tarjoamaan ja järjestämään heti. Tuen tarvetta päivitetään.  

Verkosto sopii seurantapalaverin. 

Kun havaitaan, ettei arjen tuki yrityksistä huolimatta auta, sovitaan yhdessä perheen kanssa verkostossa diagnostiseen alkukartoitukseen siirtymisestä. 

Ammattilainen, jolla on oikeus käyttää terveydenhuollon potilastietojärjestelmää liittää lapsen tai nuoren Terveyskylän digihoitopolulle, jossa vanhemmat voivat käydä täyttämässä diagnoosin arvioinnissa tarvittavat lomakkeet. Digihoitopolulta vanhemmat saavat myös kattavasti tietoa lapsen ja nuoren neuropsykiatrisesta oireilusta, diagnosoinnista, tukimahdollisuuksista sekä vinkkejä, miten tukea omaa lastaan.

Terveydenhuollon ammattilainen antaa ajan lääkärille. Lomakkeet tulee olla täytettynä digihoitopolulla ennen lääkärikäyntiä. Lääkäri tekee tarvittavat tutkimukset ja arvion tilanteesta. Diagnoosiin voidaan päätyä, jos kriteerit diagnoosille täyttyvät. Tarvittaessa lääkäri laatii lähetteen erikoissairaanhoitoon. Alle kouluikäisille lapsille ADHD-diagnoosi asetetaan vain erikoissairaanhoidossa.
Lääkäri laatii kuntoutussuunnitelman. Hoito ja kuntoutus sekä hoidon tavoitteet valitaan aina yksilöllisesti.

Tavoitteena on moniammatillisen verkoston seurantatapaaminen lääkärikäynnin jälkeen. Näin lapsen ja nuoren arjessa toimivilla ammattilaisillakin on tieto tilanteesta ja he voivat toimia kuntoutussuunnitelman mukaisesti. Jos verkostoa ei voida järjestää, tulisi huolehtia lapsen tai nuoren arjessa toimiville ammattilaisille tarvittavat tiedot. 

Neuropsykiatrisesti oireilevan lapsen tai nuoren polku perusterveydenhuollossa - Soite

Liitteet
Kuva
Prosessi kuvana.
Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Kehitettäessä on kuultu eri ammattilaisia yksiköittäin. 

On laadittu YAMK opinnäytetyönä ohjeistus neuvolaan.

Kehittämistyössä laadittiin yhteistyössä terveydenhoitajien kanssa ohjeistus kouluterveydenhuoltoon ja opiskeluterveydenhuoltoon. 

Järjestettiin alueellinen koulutus kaupungintalolle sosiaali- ja terveydenhuollon sekä sosiaalitoimen varhaiskasvatuksen ja koulun ammattilaisille. 

Prosessin mukainen toiminta on kuvattu Keski-Pohjanmaan hyvinvointialueen soite.fi sivustolle, josta se on nähtävillä niin ammattilaisille kuin perheillekin. Prosessi on kuvattu myös  Soiten intraan Soiten työntekijöille. 

Terveyskylään kehitettiin sähköinen polku SOITE Neuropsykiatrisesti oireilevan lapsen ja nuoren tutkimus. Asiakkaiden polulle liittämisestä annettiin liittämiseen oikeutetuille ammattilaisille niin kirjallinen kuin Teamsin välityksellä tapahtuva ohjeistus. 

Vierailtiin eri yksiköissä kertomassa prosessin mukaisesta toiminnasta niin sosiaali- ja terveydenhuollossa kuin sivistystoimessa varhaiskasvatuksessa ja kouluilla.

Koulutus verkostossa työskentelystä.

Lasten ja nuorten ADHD -koulutus lääkäreille.

Käytäntöön viemiseen kului aikaa noin vuosi. Toki prosessin kehittämisvaiheessa jo kuultiin ammattilaisia ja pidettiin asiaa esillä.  Kehittäjätyöntekijän työaika oli 50% vuoden ajan. Lisäksi lääkärin työaikaa on kulunut kehittämiseen ja implementointiin. Kehittäjätyöntekijän palkkaan saatiin rahoitus. 

Vinkit toimintamallin soveltajille

Toimintamallin soveltaminen vaatii ammattilaisten kuulemista ja riittävää tiedottamista asiasta niin sosiaali- ja terveydenhuollossa kuin sivistystoimessa varhaiskasvatuksessa ja koulussa. 

Ymmärrys moniammatillisesta verkostotyöskentelystä on eduksi. 

Malli on sovellettavissa muuhunkin kuin ADHD -prosessiksi. 

Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Kehitetyn ADHD prosessin mukaisesti toimittaessa, ammattilaisilla on yhteneväiset tavat toimia. Ammattilainen ei jää yksin haastavan tilanteen kanssa, kun asiaa selvitetään moniammatillisesti verkostossa yhdessä perheen kanssa.  Prosessin mukainen toiminta parantaa asiakkaiden tasapuolisemman palvelun saamista. Ymmärrys varhaisen tuen tarjoamiseen lisää lapsen tai nuoren ja hänen perheensä hyvinvointia.  Diagnoosin arvioinnissa käytettävien lomakkeiden palautumiseen lääkärille tulee selkeyttä, koska lääkäri voi tarkastella lomakkeita sähköiseltä polulta, jossa vanhemmat ovat lomakkeet täyttäneet. Näin lomakkeet ovat lääkärin käytössä, kun asiakas tulee vastaanotolle.  ADHD prosessin mukainen toiminta edistää johdonmukaisempaa diagnostista selvittelyä ja kuntoutuksen suunnittelua.

Palautteen keräämiseen ja ADHD prosessiin liittyvä tutkimus tehdään myöhemmin Itsenäisyyden juhlavuoden lastensäätiö Itlan toimesta, yhteistyössä Soiten toimijoiden kanssa.