Prosessissa kartoitetaan tilanne ja kootaan tarvittaessa moniammatillinen yhteistyöpalaveri perheen kanssa.  Varhaista tukea tarjotaan alusta alkaen. Diagnostiseen arvioon siirryttäessä perhe liitetään digihoitopolulle ja annetaan lääkäriaika.

Toimintamallin nimi
Soiten lasten ja nuorten ADHD prosessi
Toimintamallin lyhyt kuvaus

Prosessissa kartoitetaan tilanne ja kootaan tarvittaessa moniammatillinen yhteistyöpalaveri perheen kanssa.  Varhaista tukea tarjotaan alusta alkaen. Diagnostiseen arvioon siirryttäessä perhe liitetään digihoitopolulle ja annetaan lääkäriaika.

Toteutuspaikka
Keski-Pohjanmaan hyvinvointialue Soite
Paikkakunta, maakunta tai hyvinvointialue
Keski-Pohjanmaan hyvinvointialue
Toimintamallin rahoittaja
Säätiöt ja rahastot

Luotu

31.12.2024

Viimeksi muokattu

31.12.2024
Ratkaisun perusidea

Ammattilainen, jolle huoli ilmaistaan tai joka itse havaitsee huolen, alkaa toimia. Ammattilainen kartoittaa tilanteen Lapset Puheeksi -menetelmää käyttäen tai muulla tavalla. 

Tarvittaessa ammattilainen kokoaa yhdessä perheen kanssa moniammatillisen verkoston, jossa yhdessä voidaan ratkaista haastavaa tilannetta. 

Arjen tukea pyritään tarjoamaan ja järjestämään heti. Tuen tarvetta päivitetään.  

Verkosto sopii seurantapalaverin. 

Kun havaitaan, ettei arjen tuki yrityksistä huolimatta auta, sovitaan yhdessä perheen kanssa verkostossa diagnostiseen alkukartoitukseen siirtymisestä. 

Ammattilainen, jolla on oikeus käyttää terveydenhuollon potilastietojärjestelmää liittää lapsen tai nuoren Terveyskylän digihoitopolulle, jossa vanhemmat voivat käydä täyttämässä diagnoosin arvioinnissa tarvittavat lomakkeet. Digihoitopolulta vanhemmat saavat myös kattavasti tietoa lapsen ja nuoren neuropsykiatrisesta oireilusta, diagnosoinnista, tukimahdollisuuksista sekä vinkkejä, miten tukea omaa lastaan.

Terveydenhuollon ammattilainen antaa ajan lääkärille. Lomakkeet tulee olla täytettynä digihoitopolulla ennen lääkärikäyntiä. Lääkäri tekee tarvittavat tutkimukset ja arvion tilanteesta. Diagnoosiin voidaan päätyä, jos kriteerit diagnoosille täyttyvät. Tarvittaessa lääkäri laatii lähetteen erikoissairaanhoitoon. Alle kouluikäisille lapsille ADHD-diagnoosi asetetaan vain erikoissairaanhoidossa.
Lääkäri laatii kuntoutussuunnitelman. Hoito ja kuntoutus sekä hoidon tavoitteet valitaan aina yksilöllisesti.

Tavoitteena on moniammatillisen verkoston seurantatapaaminen lääkärikäynnin jälkeen. Näin lapsen ja nuoren arjessa toimivilla ammattilaisillakin on tieto tilanteesta ja he voivat toimia kuntoutussuunnitelman mukaisesti. Jos verkostoa ei voida järjestää, tulisi huolehtia lapsen tai nuoren arjessa toimiville ammattilaisille tarvittavat tiedot. 

Neuropsykiatrisesti oireilevan lapsen tai nuoren polku perusterveydenhuollossa - Soite

Toimintaympäristö

Lasten ja nuorten keskittymisen, tarkkaavaisuuden ja käytöksen haasteiden lisääntyminen. Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen (THL) hoitoilmoitusrekisterien tietojen mukaan perusterveydenhuollossa ja erikoissairaanhoidossa ADHD diagnoosimäärät ovat kasvaneet.  ADHD on ollut esillä myös uutisissa. 

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Soiten lasten ja nuorten ADHD prosessin kohderyhmää ovat alle 18 vuotiaat lapset ja nuoret sekä heidän perheensä. 

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Kehitettäessä on kuultu eri ammattilaisia yksiköittäin. 

On laadittu YAMK opinnäytetyönä ohjeistus neuvolaan.

Kehittämistyössä laadittiin yhteistyössä terveydenhoitajien kanssa ohjeistus kouluterveydenhuoltoon ja opiskeluterveydenhuoltoon. 

Järjestettiin alueellinen koulutus kaupungintalolle sosiaali- ja terveydenhuollon sekä sosiaalitoimen varhaiskasvatuksen ja koulun ammattilaisille. 

Prosessin mukainen toiminta on kuvattu Keski-Pohjanmaan hyvinvointialueen soite.fi sivustolle, josta se on nähtävillä niin ammattilaisille kuin perheillekin. Prosessi on kuvattu myös  Soiten intraan Soiten työntekijöille. 

Terveyskylään kehitettiin sähköinen polku SOITE Neuropsykiatrisesti oireilevan lapsen ja nuoren tutkimus. Asiakkaiden polulle liittämisestä annettiin liittämiseen oikeutetuille ammattilaisille niin kirjallinen kuin Teamsin välityksellä tapahtuva ohjeistus. 

Vierailtiin eri yksiköissä kertomassa prosessin mukaisesta toiminnasta niin sosiaali- ja terveydenhuollossa kuin sivistystoimessa varhaiskasvatuksessa ja kouluilla.

Koulutus verkostossa työskentelystä.

Lasten ja nuorten ADHD -koulutus lääkäreille.

Käytäntöön viemiseen kului aikaa noin vuosi. Toki prosessin kehittämisvaiheessa jo kuultiin ammattilaisia ja pidettiin asiaa esillä.  Kehittäjätyöntekijän työaika oli 50% vuoden ajan. Lisäksi lääkärin työaikaa on kulunut kehittämiseen ja implementointiin. Kehittäjätyöntekijän palkkaan saatiin rahoitus. 

Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Kehitetyn ADHD prosessin mukaisesti toimittaessa, ammattilaisilla on yhteneväiset tavat toimia. Ammattilainen ei jää yksin haastavan tilanteen kanssa, kun asiaa selvitetään moniammatillisesti verkostossa yhdessä perheen kanssa.  Prosessin mukainen toiminta parantaa asiakkaiden tasapuolisemman palvelun saamista. Ymmärrys varhaisen tuen tarjoamiseen lisää lapsen tai nuoren ja hänen perheensä hyvinvointia.  Diagnoosin arvioinnissa käytettävien lomakkeiden palautumiseen lääkärille tulee selkeyttä, koska lääkäri voi tarkastella lomakkeita sähköiseltä polulta, jossa vanhemmat ovat lomakkeet täyttäneet. Näin lomakkeet ovat lääkärin käytössä, kun asiakas tulee vastaanotolle.  ADHD prosessin mukainen toiminta edistää johdonmukaisempaa diagnostista selvittelyä ja kuntoutuksen suunnittelua.

Palautteen keräämiseen ja ADHD prosessiin liittyvä tutkimus tehdään myöhemmin Itsenäisyyden juhlavuoden lastensäätiö Itlan toimesta, yhteistyössä Soiten toimijoiden kanssa.

Vinkit toimintamallin soveltajille

Toimintamallin soveltaminen vaatii ammattilaisten kuulemista ja riittävää tiedottamista asiasta niin sosiaali- ja terveydenhuollossa kuin sivistystoimessa varhaiskasvatuksessa ja koulussa. 

Ymmärrys moniammatillisesta verkostotyöskentelystä on eduksi. 

Malli on sovellettavissa muuhunkin kuin ADHD -prosessiksi.