Nuorten mielen hyvinvoinnin tukemisen somekampanjassa haastetaan nuoria tekemään videoita aiheista, jotka tuottavat mielen hyvinvointia.

Toimintaympäristö **

Yksi Kansallisen mielenterveysstrategian 2020-2030 painopisteistä on "lasten ja nuorten mielenterveyden rakentuminen arjessa". Tämä pitää sisällään mm.  mielenterveystaitojen ja hyvän itsetunnon kehittymisen vahvistamisen lisäämällä tietoa hyvistä käytännöistä.  

Nuorten mielenterveyspalveluiden tarve on kasvanut vuosittain joka puolella Suomea. Eri tutkimusten mukaan 20-25% nuorista kärsii jostain mielenterveyden häiriöstä. Tutkimukset aiheesta ovat tehty ennen koronaviruspandemiaa, jonka on arveltu lisänneen nuorten mielenterveyden häiriöiden kehittymistä entisestään. Viime vuosina media on kirjoittanut paljon suomalaisten ja erityisesti nuorten mielenterveydestä. Huolta mediassa on herättänyt erityisesti nuorten lisääntyneen mielenterveyden häiriöt ja pitkät hoitojonot. Mediassa mielen hyvinvoinnin näkökulma on jäänyt vähäisemmälle huomiolle. 

Mielenterveys on tärkeä osa ihmisen kokonaisvaltaista hyvinvointia. Omia voimavarojaan voi vahvistaa ja mielenterveydestään voi pitää huolta. Mielen hyvinvointiin panostamalla ja mielenterveystaitoja opettamalla voitaisiin todennäköisesti kuitenkin estää osa mielenterveyden häiriöistä. Itsemurhien ehkäisy Satakunnassa-hankkeen yhtenä toimenpiteenä on varhaisen tuen tarjoaminen, johon lukeutuvat myös mielenterveyttä vahvistavat palvelut tai toiminnot. 

 

Lähtötilanne ja strategiset liittymäkohdat

Nuorten mielenterveyttä kuormittavat monet tekijät, ja mielenterveyspalvelujen kehittämisen ohella tulee panostaa ennalta ehkäisyyn. Keskeinen osa ennalta ehkäisyä on nuorten omien mielenterveystaitojen vahvistaminen ja ymmärryksen lisääminen mielen hyvinvoinnista. 

Mielen hyvinvoinnin tukeminen ja lisääminen on varhaisen vaiheen tukea, jolla tavoitellaan parempaa mielenterveyttä. Mielenterveyttä voidaan edistää mm. kohtaamalla, kannustaen ja rohkaisten näkyväksi tekemällä sekä huomioimalla arkisissa tilanteissa. Mielenterveyden edistäminen vahvistaa myös yksilön mielenterveystaitoja.

Kampanjan tavoitteena on lisätä keskustelua mielen hyvinvoinnista ja sen vahvistamisesta, sekä saada  nuoret kertomaan toisilleen mitkä asiat tuottavat heille mielen hyvinvointia.

 

Kehitystyön lähtökohtana olevat tarpeet

Nuoruus on myrskyinen elämänvaihe, nuoren mieleen vaikuttavat monet asiat. Nuoruuteen kuuluu kehityskriisejä ja suuria muutoksia, kuten opiskeluvalinnat. Monet mieltä kuohuttavista asioista liittyvät vahvasti kulloiseenkin kehitysvaiheeseen, jota yksittäinen nuori ei itse välttämättä ymmärrä. 

Mielenterveyden häiriöistä kärsii tutkimuksesta riippuen neljäs-viidesosa nuorista, mikä on yhteiskunnallisesti tarkasteltuna merkittävä määrä. Nuorten mielenterveyspalveluiden tarpeen lisääntyminen vaikuttaa palveluiden saatavuuteen. Vastaanotot ja osastot ruuhkautuvat ja samalla osa nuorista joutuu odottamaan apua pidempään.

Nuorten mielenhyvinvointiin ja mielenterveystaitoihin panostamalla voidaan ennaltaehkäistä osa mielenterveysongelmista. Tärkeää on vahvistaa nuorten omia taitoja lisätä mielen hyvinvointia ja kehittää mielenterveystaitoja.

Kehittäjäjoukon kokoaminen ja yhteiskehittäminen

Itsemurhien ehkäisy Satakunnassa- hankkeessa toteutettiin nuorille suunnattu kampanja sosiaalisessa mediassa. Yhteistyökumppaneiksi kampanjaan tulivat Satakunnan nuorisovaltuusto ja Nuoret Vihaiset Miehet –yhtye.

Nuoret Vihaiset Miehet antoivat Aikapommi-kappaleensa kampanjan käyttöön. Yhtye oli mukana myös kampanjan suunnittelussa ja esiintyi haasteen aloitusvideolla.

Itsemurhien ehkäisy Satakunnassa- hankkeen työntekijät esittelivät nuorisovaltuustojen vetäjille suunnitelmaa, minkä jälkeen Satakunnan Nuorisovaltuusto päätti osallistua haasteeseen. Satakunnan nuorisovaltuusto koostuu Satakunnan jokaisen kunnan nuorisovaltuustojen jäsenistä. SataNuva suunnitteli ja toteutti kampanjan sekä levitti haastetta sosiaalisessa mediassa yhdessä hankkeen kanssa.

 

Tavoiteltu muutos

Ensisijaisena tavoitteena on haastaa nuoret ajattelemaan omaa mielen hyvinvointiaan ja saada heidät kertomaan toisilleen omia vinkkejään mielen hyvinvoinnin lisäämiseksi. Tavoitteena on saada nuoret ja heidän ympärillään olevat aikuiset ymmärtämään, että jokainen voi lisätä omaa sekä läheistensä mielen hyvinvointia pienillä teoilla.

Tavoitteena on myös nuorten mielen hyvinvoinnin ja mielenterveyden edistämisen nostaminen julkiseen keskusteluun. 

Muutoksen mittaaminen

Kampanjaan osallistuvia ohjeistettiin käyttämään videoissa tunnisteita #mikätuottaamunpäiväänhyvää ja #jaksauskoohuomiseen. Tunnisteilla hakemalla löydettiin kampanjaan osallistuneet videot. Näkyvyyttä  seurattiin myös katselukertojen perusteella. 

Toteutussuunnitelma

Aloitusvideoiden kuvaamisen ja editoinnin jälkeen kaikki osallistujat jakavat haastetta omissa sosiaalisen median kanavissaan ja markkinoivat haastetta omille yhteistyökumppaneilleen. Haastetta mainostetaan myös paikallisille lehdille sekä radioon.

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys **

Kampanjan kohderyhmänä on kaikki nuoret. Kampanjaa on ollut toteuttamassa Satakunnan nuorisovaltuusto, joka edustajaa satakuntalaisia nuoria. Nuoret suunnittelivat itse kampanjan sisältöä ja käsikirjoittivat oman osuutensa aloitusvideoon. Nuoret ovat olleet mukana myös lehti- ja radiohaastatteluissa. 

Ratkaisun perusidea **

Nuorten somekampanjan tarkoituksena on haastaa nuoria osallistumaan kampanjaan sosiaalisessa mediassa. Kampanjalla nostetaan esiin mielen hyvinvoinnin näkökulmaa ja tuodaan esille, että pienilläkin teoilla voi itse vaikuttaa mielenterveyteen positiivisesti. Kampanjassa haastetaan nuoria kuvaamaan lyhyitä videoita, joissa he nostavat esiin omaa mielen hyvinvointiaan lisääviä asioita. 

Tavoitteena on vahvistaa nuorten omia taitoja mielen hyvinvoinnin lisäämiseksi ja muistuttaa jokaisen voivan itse vaikuttaa omaan mielen hyvinvointiinsa. Kampanjan tavoitteena on myös nostaa mielen hyvinvointia yleiseen keskusteluun.

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot **

Kampanjan toteuttamiseen vaadittiin aika-, henkilöstö- ja raha- ja osaamisen resurssia. Suunnittelussa oli mukana Itsemurhien ehkäisy Satakunnassa-hankkeesta projektipäällikkö sekä kaksi projektisuunnittelijaa, SataNuvasta hankekoordinaattori ja nuoret, sekä Nuorten Vihaisten Miesten solisti. Yhteisiä tapaamisia oli 4 kappaletta, minkä lisäksi suunnittelu vei jokaiselta osallistujalta aikaa. Yhtyeen jäsenet suunnittelivat oman osuutensa haastevideoon.

Videon kuvaus toteutui puolessa päivässä, videon editoimiseen meni aikaa myös useita tunteja. Videon kuvauksen ja editoimisen suoritti ulkopuolinen palveluntuottaja. Kuvauksen ja editoimisen jälkeen videot tekstitettiin ulkopuolisella palveluntuottajalla. Kampanjan levittämiseen käytettiin myös lukuisia tunteja aikaa. 

Kampanjan levittämisessä aktiivinen sosiaalisen median käyttö on tärkeää. Kampanjan aloitusvideoita jaettiin Itsemurhien ehkäisy Satakunnassa -hankkeen Facebook-, Instagram-, Tiktok- ja Twitter-tileillä useita kertoja ensimmäisen viikon aikana, videota jaettiin säännöllisesti koko kampanjan ajan. Satakunnan nuorisovaltuusto jakoi aloitusvideoita omilla sosiaalisen median tileillään. Kampanjasta kirjoitettiin natiiviartikkeli Satakunnan kansaan. Myös Radio Pori teki lyhyen haastattelun aiheesta ja julkaisi aiheesta jutun omilla sivuillaan kampanjan päättymispäivänä. 

Aikaa kului lisäksi kampanjavideoiden läpikäymiseen sekä koostevideon tekemiseen ja jakamiseen. 

 

Vinkit toimintamallin soveltajille **

Kampanja on muokattavissa eri kohderyhmille. Kohderyhmä kannattaa ottaa suunnitteluun ja toteutukseen mukaan jo varhaisessa vaiheessa. Kampanjan sisältöä kannattaa yrittää tarkastella mahdollisimman monenlaisista näkökulmista. Kampanjan suunnittelu vaatii aikaresurssia, useita tapaamisia ja sähköpostiviestittelyjä. Monen toimijan aikataulujen yhteensovittaminen tuo kampanjan suunnitteluun myös oman haasteensa. Kampanja vaatii myös taloudellista resurssia videotuotantoon ja markkinointiin, mikäli käytetään maksullista markkinointia. 

Suurimpana sudenkuoppana kampanjan suhteen oli nuorten heikko osallistuminen haasteeseen. Haasteeseen osallistuminen olisi vaatinut julkisen some-profiilin, joka on vain harvoilla käytössä. Nuoret ovat myös tarkkoja sometiliensä ulkomuodosta, mutta tämä näkökulma tuli esiin vasta kampanjan päätyttyä.   

Arvioinnin tulokset tiivistettynä **

Kampanja sai näkyvyyttä hyvin. Haastevideoita jakoi Itsemurhien ehkäisy Satakunnassa- hankkeen, Satakunnan nuorisovaltuuston ja Nuoret Vihaiset Miehet-yhtyeen lisäksi useat nuorten parissa työskentelevät toimijat. Nuoret tarttuivat haasteeseen huonosti, lopullisia haastevideoita oli 10 kappaletta. Nuoret pitivät asiaa tärkeänä, mutta eivät kuitenkaan halunneet jakaa julkisia videoita.

Liitteet
Somehaasteen koostevideo