Somekampanja nuorten mielen hyvinvoinnin tueksi
Nuorten mielen hyvinvoinnin tukemisen somekampanjassa haastetaan nuoria tekemään videoita aiheista, jotka tuottavat mielen hyvinvointia.
Yksi Kansallisen mielenterveysstrategian 2020-2030 painopisteistä on "lasten ja nuorten mielenterveyden rakentuminen arjessa". Tämä pitää sisällään mm. mielenterveystaitojen ja hyvän itsetunnon kehittymisen vahvistamisen lisäämällä tietoa hyvistä käytännöistä.
Nuorten mielenterveyspalveluiden tarve on kasvanut vuosittain joka puolella Suomea. Eri tutkimusten mukaan 20-25% nuorista kärsii jostain mielenterveyden häiriöstä. Tutkimukset aiheesta ovat tehty ennen koronaviruspandemiaa, jonka on arveltu lisänneen nuorten mielenterveyden häiriöiden kehittymistä entisestään. Viime vuosina media on kirjoittanut paljon suomalaisten ja erityisesti nuorten mielenterveydestä. Huolta mediassa on herättänyt erityisesti nuorten lisääntyneen mielenterveyden häiriöt ja pitkät hoitojonot. Mediassa mielen hyvinvoinnin näkökulma on jäänyt vähäisemmälle huomiolle.
Mielenterveys on tärkeä osa ihmisen kokonaisvaltaista hyvinvointia. Omia voimavarojaan voi vahvistaa ja mielenterveydestään voi pitää huolta. Mielen hyvinvointiin panostamalla ja mielenterveystaitoja opettamalla voitaisiin todennäköisesti kuitenkin estää osa mielenterveyden häiriöistä. Itsemurhien ehkäisy Satakunnassa-hankkeen yhtenä toimenpiteenä on varhaisen tuen tarjoaminen, johon lukeutuvat myös mielenterveyttä vahvistavat palvelut tai toiminnot.
Nuorten mielenterveyttä kuormittavat monet tekijät, ja mielenterveyspalvelujen kehittämisen ohella tulee panostaa ennalta ehkäisyyn. Keskeinen osa ennalta ehkäisyä on nuorten omien mielenterveystaitojen vahvistaminen ja ymmärryksen lisääminen mielen hyvinvoinnista.
Mielen hyvinvoinnin tukeminen ja lisääminen on varhaisen vaiheen tukea, jolla tavoitellaan parempaa mielenterveyttä. Mielenterveyttä voidaan edistää mm. kohtaamalla, kannustaen ja rohkaisten näkyväksi tekemällä sekä huomioimalla arkisissa tilanteissa. Mielenterveyden edistäminen vahvistaa myös yksilön mielenterveystaitoja.
Kampanjan tavoitteena on lisätä keskustelua mielen hyvinvoinnista ja sen vahvistamisesta, sekä saada nuoret kertomaan toisilleen mitkä asiat tuottavat heille mielen hyvinvointia.
Itsemurhien ehkäisy Satakunnassa- hankkeessa toteutettiin nuorille suunnattu kampanja sosiaalisessa mediassa. Yhteistyökumppaneiksi kampanjaan tulivat Satakunnan nuorisovaltuusto ja Nuoret Vihaiset Miehet –yhtye.
Nuoret Vihaiset Miehet antoivat Aikapommi-kappaleensa kampanjan käyttöön. Yhtye oli mukana myös kampanjan suunnittelussa ja esiintyi haasteen aloitusvideolla.
Itsemurhien ehkäisy Satakunnassa- hankkeen työntekijät esittelivät nuorisovaltuustojen vetäjille suunnitelmaa, minkä jälkeen Satakunnan Nuorisovaltuusto päätti osallistua haasteeseen. Satakunnan nuorisovaltuusto koostuu Satakunnan jokaisen kunnan nuorisovaltuustojen jäsenistä. SataNuva suunnitteli ja toteutti kampanjan sekä levitti haastetta sosiaalisessa mediassa yhdessä hankkeen kanssa.
Ensisijaisena tavoitteena on haastaa nuoret ajattelemaan omaa mielen hyvinvointiaan ja saada heidät kertomaan toisilleen omia vinkkejään mielen hyvinvoinnin lisäämiseksi. Tavoitteena on saada nuoret ja heidän ympärillään olevat aikuiset ymmärtämään, että jokainen voi lisätä omaa sekä läheistensä mielen hyvinvointia pienillä teoilla.
Tavoitteena on myös nuorten mielen hyvinvoinnin ja mielenterveyden edistämisen nostaminen julkiseen keskusteluun.
Kampanjaan osallistuvia ohjeistettiin käyttämään videoissa tunnisteita #mikätuottaamunpäiväänhyvää ja #jaksauskoohuomiseen. Tunnisteilla hakemalla löydettiin kampanjaan osallistuneet videot. Näkyvyyttä seurattiin myös katselukertojen perusteella.
Aloitusvideoiden kuvaamisen ja editoinnin jälkeen kaikki osallistujat jakavat haastetta omissa sosiaalisen median kanavissaan ja markkinoivat haastetta omille yhteistyökumppaneilleen. Haastetta mainostetaan myös paikallisille lehdille sekä radioon.
Kampanjan kohderyhmänä on kaikki nuoret. Kampanjaa on ollut toteuttamassa Satakunnan nuorisovaltuusto, joka edustajaa satakuntalaisia nuoria. Nuoret suunnittelivat itse kampanjan sisältöä ja käsikirjoittivat oman osuutensa aloitusvideoon. Nuoret ovat olleet mukana myös lehti- ja radiohaastatteluissa.