Sosiaali- ja terveydenhuollon hyte-palvelujen näkyväksi tekeminen, Pohjois-Karjalan hyvinvointialue (RRP, P4, I2)

Pohjois-Karjalan hyvinvointialueen toimintamalli, jonka avulla tunnistetaan sosiaali- ja terveydenhuollon hyvinvointia ja terveyttä edistävät palvelut sekä vahvistetaan PTV:n käyttöä osana palvelualueiden toimintaa.

Toimintaympäristö

Pohjois-Karjalan hyvinvointialueen strategian palvelulupauksena on "oikeat palvelut, oikeaan aikaan, oikeassa paikassa". Strategian lähtökohtana on ennaltaehkäisy sekä hyvinvoinnin, terveyden ja turvallisuuden edistäminen yhteistyössä asukkaiden ja yhteistyökumppaneiden kanssa.

Näiden toimenpiteiden toteutumista voidaan edistää yhteistyössä hyvinvointialueen hyte-palveluita tarjoavien palvelualueiden kanssa. Hyvinvointialueen kehittämä digitaalinen hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen palvelutarjotin (Miunhyvinvointi.fi) on alusta, joka kokoaa eri toimijoiden hyte-palvelut yhteen paikkaan. Miunhyvinvointi.fi:hin ei kuitenkaan nouse sosiaali- ja terveydenhuollon ehkäiseviä palveluja, ellei hyvinvointialue ole kuvannut niitä Suomi.fi-palvelutietovarantoon. Tämän vuoksi hyvinvointialueen yhtenäiset toimintatavat palvelujen tunnistamisessa ja kuvaamisessa ovat tärkeitä.

Digi- ja väestötietovirasto vastaa kokonaisuudessaan Palvelutietovarannosta, eli muun muassa sen teknisistä toiminnallisuuksista, luokituksien kehittämisestä, tiedon hyödyntämisen mahdollisuuksista, käytön kouluttamisesta ja ohjemateriaalien ylläpidosta. Hankekauden aikana sosiaali- ja terveydenhuollon yksiköitä tuetaan PTV:n kuvausten tekemisessä DVV:n materiaalien ja ohjeiden mukaisesti. 

Kansallinen RRP-hanketyön kehittäminen raamittaa sitä, mitä hyte-palveluja priorisoidaan hankekauden aikana (minimikriteerit) ja mihin suuntaan digitaalista hyte-palvelutarjotinta kehitetään hyvinvointialueilla (tekniset kriteerit, muut rajaukset).

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Tämän toimintamallin kohderyhmänä ovat sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaiset, jotka toimivat johtotehtävissä, organisaation PTV-pääkäyttäjinä, palvelujen substanssiasiantuntijoina, viestinnässä sekä hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen parissa. 

Esimerkiksi toimialuejohtajat, palvelujohtajat, palvelupäälliköt, yli- ja osastonhoitajat, palvelusuunnittelijat, toimialueiden muu edustus ja viestinnän ammattilaiset kuuluvat toimintamallin kohderyhmään. 

Ratkaisun perusidea

Toimintamalli on osa monialaisen hyte-palvelukonseptin kehittämistyötä ja sen tavoitteena on saada sosiaali- ja terveydenhuollon hyvinvointia ja terveyttä edistävät palvelut näkyväksi hyte-palvelutarjottimella.

Tämän toimintamallin avulla

  • Hyvinvointialueen johtohenkilöstö ja palvelualueet tulevat tietoiseksi kehittämistyöstä ja hyte-palvelukonseptin yhteydestä hyvinvointialueen toimintaan
  • Hyvinvointialueen tarjoamat hyte-palvelut tunnistetaan palvelutuotannossa
  • Tunnistetut hyte-palvelut kuvataan DVV:n palvelutietovarantoon
  • Palvelutietovarannon käyttöä vahvistetaan osana palveluiden toimintaa

Tavoitteena on, että hyvinvointialueen tarjoamat hyte-palvelut ovat alueen asukkaiden, sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaisten sekä yhteistyökumppaneiden löydettävissä hyte-palvelutarjottimelta vuoden 2024 loppuun mennessä.

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Toimintamallin käyttöönotto ja juurruttaminen osaksi hyvinvointialueen palvelukokonaisuutta vaativat mm. seuraavia toimenpiteitä:

  • Vastuuhenkilön, joka koordinoi hyvinvointialueen hyte-palvelujen tunnistamista toimialuerajat ylittäen.
  • Hyte-palvelutarjottimen esittelyn toimialue- ja palvelualuejohdolle.
  • Yhteyshenkilön niiltä palvelualueilta tai yksiköistä, jotka toteuttavat hyte-palveluja.
  • Aikaresurssia hyte-palvelujen tunnistamiseen ja kuvaamiseen palvelutuotannossa.
  • Organisaation yhteisen linjan ja toimintamallin PTV-työskentelyyn.
  • PTV-pääkäyttäjien ja viestinnän tuen palvelukuvausten ylläpitoon hankekauden aikana sekä sen jälkeen.
  • Jatkuvaa kehittämistä saadun palautteen perusteella.
Vinkit toimintamallin soveltajille

Toimintamallin käyttöönoton edellytyksenä on johdon tuki sekä verkostoituminen sosiaali- ja terveyspalvelujen palvelutuotannon kanssa. Hyvinvointialueen hyte-palvelujen näkyväksi tekemiseen on hyödynnetty hankkeen projektisuunnittelijoiden sosiaali- ja terveydenhuollon osaamista palveluiden tunnistamisessa toimialuerajat ylittäen. Lisäksi hyte-palvelujen tunnistamiseen tarvitaan yhteyshenkilö eri palvelualueilta tai yksiköistä, jotka tuntevat oman palvelualueensa palvelut.

Liitteet
Kuva
Toimintamalli hyte-PTV työskentelyyn sosiaali- ja terveyspalveluissa
Toimintamalli hyte-PTV työskentelyyn sosiaali- ja terveyspalveluissa
Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Tämän toimintamallin avulla kehittämistyö on saatu jalkautettua sosiaali- ja terveydenhuollon palvelutuotantoon, hyte-palveluja on tunnistettu ja PTV:n käyttöä on edistetty.

Digitaalinen hyte-palvelutarjotin (Miunhyvinvointi.fi) on tarkoitus julkaista vuoden 2024 loppuun mennessä. Jatkokehittäminen tapahtuu vuoden 2025 aikana.  Valmiilla tarjottimella on laaja valikoima hyvinvointialueen, kuntien, järjestöjen ja seurakuntien tarjoamia hyte-palveluja, joihin alueen asukkaat ja yhteistyökumppanit pääsevät tutustumaan.

Tämä toimintamalli tukee hyvinvointialueen hyte-palveluiden näkyväksi tekemistä paitsi asukkaille, myös sote-ammattilaisille ja sidosryhmille. Tulevaisuudessa sote-ammattilaiset löytävät helpommin hyvinvointialueen hyvinvointia ja terveyttä edistävät palvelut ja voivat suositella niitä asiakkailleen osana asiakas- ja palveluohjausta. Samalla lisätään myös yhteistyökumppaneiden, kuten kuntien, järjestöjen, yhdistysten ja seurakuntien, tarjoamien hyte-palvelujen laajempaa käyttöä sekä edistetään yhteistyötä eri hyte-palveluja tuottavien tahojen välillä.