Sosiaalihuollon asiakasneuvonnan puherobotti (puheella toimiva valikko) Kymenlaakson HVA (RRP, P4, I1 ja I4)
Sosiaalihuollon asiakasneuvonnan puhelintoimintoon kehitetään ja käyttöönotetaan puherobotti eli puheella toimiva valikko, jossa soittaja voi puheella valita millä palvelulinjalla haluaa asioida.
Kymenlaakson hyvinvointialueella käynnistyi 1.2.2023 sosiaalihuollon asiakasneuvonta, jossa neuvotaan ja ohjataan työikäisten, ikäihmisten, vammaispalvelujen sekä lasten ja perheiden sosiaalipalveluihin liittyvissä kysymyksissä. Asiakasneuvontaan saa yhteyden puhelimitse, chatissa, sähköisten ilmoitusten ja yhteydenottojen sekä soittoajanvarauksen kautta. Sujuvan ja toimivan puhelinpalvelun kautta Kymenlaakson asukkaat saavat yhdellä yhteydenotolla neuvontaa ja ohjausta sosiaalipalveluista.
Kehittämistiimiin kuuluu sosiaalihuollon asiakasneuvonnan ammattilaiset, palvelun esihenkilö, digitaalisen asioinnin ja palveluiden kehittämisen yksikön kehittämiskoordinaattori sekä projektikoordinaattori Suomen kestävän kasvun ohjelmasta. Sosiaalihuollon asiakasneuvonnassa asioivilta Kymenlaakson asukkailta on myös kerätty tunnisteetonta palautetta puherobotin toiminnasta.
Kymenlaaksolaisten asukkaiden asiointi sosiaalihuollon asiakasneuvonnan puhelinpalvelussa on sujuvaa ja esteetöntä. Soittajien ei tarvitse käyttää näppäinvalikkoa valitessaan palvelulinjan, jossa haluavat asioida.
Robotiikan hyödyntäminen sosiaalihuollon palveluissa vaikuttaisi olevan vielä melko vähäistä, joten muutosta haluttiin mitata erityisesti asiakkaiden kokemuksia ja näkemyksiä keräämällä. Puherobotin käyttöönoton jälkeen sosiaalihuollon asiakasneuvonnan ammattilaiset keräävät tunnisteetonta asiakaspalautetta puherobotin toiminnasta ja asioinnin sujuvuudesta. Puherobotista saadaan myös joitain palautteita asiakasneuvonnan asiakaspalautteen kautta.
Puherobotin käyttäjiä ovat kaikki Kymenlaakson hyvinvointialueen asukkaat, jotka asioivat puhelimitse sosiaalihuollon asiakasneuvonnassa.
Puheella toimivan valikon käyttöönoton jälkeen sosiaalihuollon asiakasneuvontaan soittavilta kuntalaisilta on pyydetty tunnisteetonta palautetta valikon toiminnasta.