Sosiaalihuollon kirjaaminen Kanta-Hämeen hyvinvointialue (RRP, P4, I3)

Toimintamallin tarkoituksena on yhtenäistää sosiaalihuollon kirjaamista. Tätä edistetään koulutuksilla, info-tilaisuuksilla ja yhteisellä kehittämisellä.

Toimintaympäristö

Toimintamallia sovelletaan koko Kanta-Hämeen hyvinvointialueen sosiaalihuollossa, kattaen muun muassa aikuissosiaalityön, lastensuojelun, vammaispalvelut, ikääntyneiden palvelut sekä perhe- ja mielenterveyspalvelut. Malli palvelee sosiaalihuollon ammattilaisia, jotka kirjaavat asiakastietoja alueen käytössä oleviin asiakastietojärjestelmiin.

Lähtötilanne ja strategiset liittymäkohdat

Kirjaamista ohjaava lainsäädäntö uudistui 2024 alusta. Tarkoituksena on yhdenmukaistaa asiakastietojen käsittelyä. Yhdenmukaistaminen on edellytyksenä myös Kanta-palveluiden käyttöönotolle.

 Sosiaalihuollossa tämä tarkoittaa Sosmetan mukaista kirjaamista. Tästä syystä RRP2- hankkeessa haluttiin lähteä kehittämään sosiaalihuollon kirjaamista. 

Kirjaamisosaamista kehitetään Kansa-koulun kirjaamiskoulutusten sisällön perusteella mm. hyvä virkakieli, osallisuuden vahvistaminen, sosiaali- ja terveydenhuollon tietojen käsittely sekä rakenteinen kirjaaminen. Koulutus toteutetaan Moodle- ja Teams-koulutuksina. 

 

Kehitystyön lähtökohtana olevat tarpeet

Kirjaamisosaamisen kehittämisen tarkoituksena on yhdenmukaistaa kirjaamisosaamista.

 Asiakkaalle  yhdenmukaisuus näyttäytyy mm. tasa-arvoisena kirjaamisena, helpommin ymmärrettävänä tekstinä sekä oikeusturvan lisääntymisenä. 

Työntekijälle kirjauksista selviää, mitä on tehty, päätetty ja millä perusteella. Kirjaukset ovat myös arvioinnin apuväline. Riittävä kirjaus mahdollistaa tiedonkulun asiaa käsittelevien työntekijöiden välillä.

Kun kirjaukset on tehty oikeaan paikaan oikealla tavalla niistä on mahdollista saada yhdenmukaista tilastotietoa, joka vaikuttaa myös hyvinvointialueen rahoitukseen. 

Kehittäjäjoukon kokoaminen ja yhteiskehittäminen

Kansa-koulun koulutuksen käyneiden kirjaamisen asiantuntijaverkosto 

 

Tavoiteltu muutos

Kirjaamisosaamisen kehittämisen myötä saadaan lisättyä työntekijöiden sisällöllisen ja rakenteisen kirjaamisen osaamista. 

Muutoksen mittaaminen

Kirjaamisen osaamisen- kysely toteutetaan kaksi kertaa vuodessa. 

  1. Yksikkö missä työskentelet?
  2. Koen taitoni kirjaamisesta.
  3. Koen taitoni Kanta-palveluista.
  4. Mitkä seuraavista aiheista koet haastaviksi kirjaamisessa?
  5. Kuvaile lyhyesti suurin haaste, jonka olet kohdannut kirjaamisessa.
  6. Miten usein käytät kirjaamisjärjestelmiä työssäsi?
  7. Arvioi kuinka kauan sinulla kuluu päivittäin aikaa kirjaamiseen?
  8. Mitä eri asiakastietojärjestelmiä käytät?
  9. Oletko osallistunut seuraaviin kirjaamiskoulutuksiin?
  10. Koulutuksissa käytetty materiaali oli selkeää.
  11. Koulutukset ovat motivoineet minua.
  12. Koulutusten sisältö on riittävän haastavaa.
  13. Kirjaamisen koulutuksista on hyötyä päivittäiseen työhöni.
  14. Mihin aihealueeseen toivoisit lisää koulutusta?
  15. Oletko saanut mielestäsi tarpeeksi tietoa kirjaamiskoulutuksista?


 

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Kohderyhmänä ovat sosiaalihuollon ammattilaiset Kanta-Hämeen hyvinvointialueella. Asiakkaiden suoraa osallistamista kehittämiseen ei ole toteutettu, mutta asiakasnäkökulma on huomioitu välillisesti. Kirjaukset tehdään asiakas keskiössä, eli suoraan asiakkaille.

Muiden kehittämien ratkaisujen hyödyntäminen

Kansa-koulun kirjaamisasiantuntijaverkoston mallia on hyödynnetty kehittäessä omalle alueelle sopivaa konseptia. 

Ideointi

-

Ratkaisun testaaminen

-

Kokeilun tavoitteet

-

Ratkaisun perusidea

Lisätä työntekijöiden kirjaamisosaamista ja rakenteisen kirjaamisen tärkeyttä kouluttamalla Kansa-koulun kirjaamiskoulutuksen pohjalta.

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Toimintamallin onnistunut käyttöönotto edellyttää:

  • Riittäviä henkilöstöresursseja kirjaamisen kehittämistyöhön
  • Laadukkaita ja käytännönläheisiä koulutuksia sekä perehdytysmateriaalia
  • Johdon sitoutumista ja esihenkilöiden tukea
  • Asiakastietojärjestelmien teknistä toimivuutta ja kehittämistarpeiden huomioimista
  • Yhtenäisiä ohjeistuksia ja pysyviä rakenteita kirjaamisen tueksi
Vinkit toimintamallin soveltajille

Toimintamalli vaatii Kansa-koulun kirjaamiskoulutuksen käyneiden kirjaamisasiantuntijoiden resurssia, jotta saadaan laajasti vietyä uusia käytänteitä kirjaamiseen. 

Arvioinnin tulokset tiivistettynä
  • Koulutuksia on järjestetty sekä kaikille avoimina, että kymmenelle eri palvelualueelle.  Sosiaalihuollon kirjaamisen Moodle-koulutuksen on suorittanut n. 1000 hlöä. Kirjaamisen asiantuntijoille Kansa-Koulun kirjaamiskoulutuksen käyneet) on pidetty yhteensä 8 h koulutusta. Koulutusten avulla on lisätty työntekijöiden kirjaamisosaamista mm. hyvän virkakielen, eettisen kirjaamisen sekä rakenteisen kirjaamisen osalta. 
  • Kirjaamiskoulutukset ovat tuoneet esiin puutokset kirjaamisessa, kuten asiakkuuksien päättäminen. Koulutusten jälkeen näihin puutteisiin on tartuttu. 
  • Laadullisen palautteen perusteella tekoälyn ja sanelun hyödyntämiseen kirjaamisessa tarvitaan edelleen koulutusta. Myös yhteiset käytännöt ja linjaukset nousivat vastauksista.