Sosiaalihuollon kirjaaminen Kanta-Hämeen hyvinvointialue (RRP, P4, I3)

Toimintamallin tarkoituksena on yhtenäistää sosiaalihuollon kirjaamista. Tätä edistetään koulutuksilla, info-tilaisuuksilla ja yhteisellä kehittämisellä.

Toimintamallin nimi
Sosiaalihuollon kirjaaminen Kanta-Hämeen hyvinvointialue (RRP, P4, I3)
Toimintamallin lyhyt kuvaus

Toimintamallin tarkoituksena on yhtenäistää sosiaalihuollon kirjaamista. Tätä edistetään koulutuksilla, info-tilaisuuksilla ja yhteisellä kehittämisellä.

Toteutuspaikka
Kanta-Hämeen hyvinvointialue so-te asiakastietojärjestelmään kirjaavat
Paikkakunta, maakunta tai hyvinvointialue
Kanta-Hämeen hyvinvointialue
Toimintamallin rahoittaja
Muu EU-rahoitus
Sosiaali- ja terveysministeriö (STM)

Tekijä

Katja Raikas

Luotu

22.05.2024

Viimeksi muokattu

16.04.2025
Ratkaisun perusidea

Lisätä työntekijöiden kirjaamisosaamista ja rakenteisen kirjaamisen tärkeyttä kouluttamalla Kansa-koulun kirjaamiskoulutuksen pohjalta.

Toimintaympäristö

Toimintamallia sovelletaan koko Kanta-Hämeen hyvinvointialueen sosiaalihuollossa, kattaen muun muassa aikuissosiaalityön, lastensuojelun, vammaispalvelut, ikääntyneiden palvelut sekä perhe- ja mielenterveyspalvelut. Malli palvelee sosiaalihuollon ammattilaisia, jotka kirjaavat asiakastietoja alueen käytössä oleviin asiakastietojärjestelmiin.

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Kohderyhmänä ovat sosiaalihuollon ammattilaiset Kanta-Hämeen hyvinvointialueella. Asiakkaiden suoraa osallistamista kehittämiseen ei ole toteutettu, mutta asiakasnäkökulma on huomioitu välillisesti. Kirjaukset tehdään asiakas keskiössä, eli suoraan asiakkaille.

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Toimintamallin onnistunut käyttöönotto edellyttää:

  • Riittäviä henkilöstöresursseja kirjaamisen kehittämistyöhön
  • Laadukkaita ja käytännönläheisiä koulutuksia sekä perehdytysmateriaalia
  • Johdon sitoutumista ja esihenkilöiden tukea
  • Asiakastietojärjestelmien teknistä toimivuutta ja kehittämistarpeiden huomioimista
  • Yhtenäisiä ohjeistuksia ja pysyviä rakenteita kirjaamisen tueksi
Arvioinnin tulokset tiivistettynä
  • Koulutuksia on järjestetty sekä kaikille avoimina, että kymmenelle eri palvelualueelle.  Sosiaalihuollon kirjaamisen Moodle-koulutuksen on suorittanut n. 1000 hlöä. Kirjaamisen asiantuntijoille Kansa-Koulun kirjaamiskoulutuksen käyneet) on pidetty yhteensä 8 h koulutusta. Koulutusten avulla on lisätty työntekijöiden kirjaamisosaamista mm. hyvän virkakielen, eettisen kirjaamisen sekä rakenteisen kirjaamisen osalta. 
  • Kirjaamiskoulutukset ovat tuoneet esiin puutokset kirjaamisessa, kuten asiakkuuksien päättäminen. Koulutusten jälkeen näihin puutteisiin on tartuttu. 
  • Laadullisen palautteen perusteella tekoälyn ja sanelun hyödyntämiseen kirjaamisessa tarvitaan edelleen koulutusta. Myös yhteiset käytännöt ja linjaukset nousivat vastauksista. 

     

     

Vinkit toimintamallin soveltajille

Toimintamalli vaatii Kansa-koulun kirjaamiskoulutuksen käyneiden kirjaamisasiantuntijoiden resurssia, jotta saadaan laajasti vietyä uusia käytänteitä kirjaamiseen. 

Kansikuva
kysymykset

Kehittämisen vaihe

Valmis

Ilmiöt

Kohderyhmä