Sosiaalineuvonta - kattavaa palvelua palvelukeskuksissa ja terveysasemalla
Sosiaalineuvonnassa on mahdollisuus tavata palveluohjaaja ilman ajanvarausta. Tapaamisella arvioidaan ja tunnistetaan kattavasti avun, tuen ja sosiaalipalveluiden tarpeita sekä ohjautumista oikeiden palveluiden piiriin avun saamiseksi.
Laki sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämisestä (29.6.2021/612).
Sosiaalihuoltolaki (30.12.2014/1301).
Laki toimeentulotuesta (30.12.1997/1412).
Laki sosiaalihuollon asiakkaan asemasta ja oikeuksista (22.9.2000/812).
Sosiaali- ja terveydenhuollon palveluiden neuvonnan ja asiakasohjauksen kehittäminen.
Hyvinvointialueen ja Kelan yhteistyön tarpeeseen vastaaminen.
Sosiaalineuvonnan palvelun toteuttaminen lähellä asukasta vastaa erityistä tukea tarvitsevien asiakkaiden palveluiden tarpeisiin. Sosiaalineuvonnan palvelun toteuttaminen palvelukeskuksissa ja terveysasemalla lisää saavutettavuutta. Palveluun pääsy helpottuu, kun pääsee tapaamaan sosiaalialan ammattihenkilöä asioidessaan terveyasemalla tai palvelukeskuksessa.
Toisinaan henkilön voimavarat riittävät asioimaan terveysasemalla, jolloin sosiaalihuollon palveluiden tarve on mahdollista arvioida samalla kertaa tai ohjata henkilö oikean avun kuten järjestöjen, seurakunnan tai Kelan palveluiden piiriin. Sosiaalineuvonnan palvelu terveysasmalla tavoittaa terveydenhuollon ammattihenkilöt ja mahdollistaa konsultoinnin ja terveysasemalla asioivien henkilöiden kokonaistilanteen ja sosiaalihuollon palveluiden tarpeen arviointia, jos huoli asiakkaan tilanteesta herää.
Asiakkaalla on mahdollisuus ottaa yhteyttä mahdollisimman varhain ja erittäin matalalla kynnyksellä, kuulla ja tiedustella palveluista ilman, että asiakkuus sosiaalipalveluissa on tarpeen aloittaa.
Sosiaalineuvonnan palvelun laajentumisella eri toimipisteisiin pyritään turvaamaan sosiaalineuvonnan saatavuutta ja palveluun helposti pääsyä.
Sosiaalineuvonnan palvelun laajentumisella tavoitellaan palvelun saatavuuden lisäämistä ja ihmisten oikea-aikaisen avun ja tuen löytymistä.
Matalan kynnyksen sosiaalityön toimintamallin asiakaspalaute (aineiston keräys ajalla toukokuu- elokuu 2023).
THL:n matalan kynnyksen sosiaalityön toimintamallin työntekijäkysely ja tutkimus sosiaalineuvonnan palvelun toteuttamisesta Vantaan ja Keravan hyvinvointialueella.
Työntekijäkysely terveyaseman henkilökunnalle kevät 2023.
Sosiaalineuvonnan palvelun käyttöä tulee seurata tilastoin, jotta yhteistyön tarpeita ja toimintatapoja on mahdollista muokata asiakkaiden tarpeita vastaaviksi. Sosiaalineuvonnan palvelun toteutumista on keskeistä arvioida säännöllisesti yhteistyössä tarvittavien sidosryhmien kanssa. Sosiaalineuvonnan paikallisuuteen ja alueellisuuteen liittyvät tarpeet palvelun toteuttamisen kannalta hyvä arvioida ja muokata alueen tarpeita vastaaviksi. Kehittäminen ja arviointi edellyttävät riittävän ajan saamista kokouksien järjestämiseksi ja yhteisen ymmärryksen luomiseksi. Yhteistyön arviointikokouksiin voisi ottaa mukaan palvelun käyttäjiä ja kokemusasiantuntijoita tulevaisuudessa.
Sosiaalineuvonnassa asioivat ovat pääsääntöisesti 25- 65 - vuotiaita aikuisia ja perheen vanhempia, joilla on erilaisia avun ja tuen tarpeita. Avun ja tuen tarpeet voivat liittyä muunmuassa asumiseen, työllisyyteen/koulutukseen, talouteen, terveyteen, päihteiden käyttöön, ihmissuhteisiin ja lähisuhdeväkivaltaan liittyviin kysymyksiin.