Sosiaalineuvonta - kattavaa palvelua palvelukeskuksissa ja terveysasemalla

Sosiaalineuvonnassa on mahdollisuus tavata palveluohjaaja ilman ajanvarausta. ​Tapaamisella arvioidaan ja tunnistetaan kattavasti avun, tuen ja sosiaalipalveluiden tarpeita sekä ohjautumista oikeiden palveluiden piiriin avun saamiseksi. 

Toimintaympäristö

Laki sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämisestä (29.6.2021/612).

Sosiaalihuoltolaki (30.12.2014/1301).

Laki toimeentulotuesta (30.12.1997/1412).

Laki sosiaalihuollon asiakkaan asemasta ja oikeuksista (22.9.2000/812).

Sosiaali- ja terveydenhuollon palveluiden neuvonnan ja asiakasohjauksen kehittäminen. 

Hyvinvointialueen ja Kelan yhteistyön tarpeeseen vastaaminen.

Sosiaalineuvonnan palvelun toteuttaminen lähellä asukasta vastaa erityistä tukea tarvitsevien asiakkaiden palveluiden tarpeisiin. Sosiaalineuvonnan palvelun toteuttaminen palvelukeskuksissa ja terveysasemalla lisää saavutettavuutta. Palveluun pääsy helpottuu, kun pääsee tapaamaan sosiaalialan ammattihenkilöä asioidessaan terveyasemalla tai palvelukeskuksessa. 

Toisinaan henkilön voimavarat riittävät asioimaan terveysasemalla, jolloin sosiaalihuollon palveluiden tarve on mahdollista arvioida samalla kertaa tai ohjata henkilö oikean avun kuten järjestöjen, seurakunnan tai Kelan palveluiden piiriin. Sosiaalineuvonnan palvelu terveysasmalla tavoittaa terveydenhuollon ammattihenkilöt ja mahdollistaa konsultoinnin ja terveysasemalla asioivien henkilöiden kokonaistilanteen ja sosiaalihuollon palveluiden tarpeen arviointia, jos huoli asiakkaan tilanteesta herää. 

Asiakkaalla on mahdollisuus ottaa yhteyttä mahdollisimman varhain ja erittäin matalalla kynnyksellä, kuulla ja tiedustella palveluista ilman, että asiakkuus sosiaalipalveluissa on tarpeen aloittaa.   

 

Lähtötilanne ja strategiset liittymäkohdat

Sosiaalineuvonnan palvelun laajentumisella eri toimipisteisiin pyritään turvaamaan sosiaalineuvonnan saatavuutta ja palveluun helposti pääsyä. 

Kehitystyön lähtökohtana olevat tarpeet

Asiakkaan näkökulmasta ajateltuna ajanvaruksettomaan neuvontaan ja ohjaukseen pääsy turvaa riittävien tietojen saamista oman tai läheisen aikuisen tilanteen selvittämiseksi ja hyvinvoinnin lisäämiseksi. 

Sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaisten puolelta arvioituna, sosiaalialan ammattihenkilö on saatavilla terveydenhuollon palvelussa terveydenhuollon ammattihenkilöiden asiakastyön tueksi, mikäli herää huolta henkilöiden sosiaalipalveluiden tarpeista. 

Orgaanisaation kannalta erilaiset sosiaalineuvonnan palvelun kokeilut ja yhteistyön mallit mahdollistavat palvelun vaikuttavuuden ja tuloksellisuuden arvioimista. 

Sosiaalineuvontaan kuuluvaa  sosiaalihuollon ohjauksen ja neuvonnan palvelua kuuluu sosiaalihuoltolain mukaisesti toteuttaa hyvinvointialueilla (sosiaalihuoltolaki 30.12.2014/1301 6 §). 

Varhainen tuki, ohjaus ja ratkaisujen löytyminen haastavissa elämäntilanteissa olevien avuksi, ehkäisee ongelmien pitkittymistä. 

Tavoiteltu muutos

Sosiaalineuvonnan palvelun laajentumisella tavoitellaan palvelun saatavuuden lisäämistä ja ihmisten oikea-aikaisen avun ja tuen löytymistä. 

Muutoksen mittaaminen

Matalan kynnyksen sosiaalityön toimintamallin asiakaspalaute (aineiston keräys ajalla toukokuu- elokuu 2023). 

THL:n matalan kynnyksen sosiaalityön toimintamallin työntekijäkysely ja tutkimus sosiaalineuvonnan palvelun toteuttamisesta Vantaan ja Keravan hyvinvointialueella. 

Työntekijäkysely terveyaseman henkilökunnalle kevät 2023. 

Toteutussuunnitelma

Sosiaalineuvonnan palvelun käyttöä tulee seurata tilastoin, jotta yhteistyön tarpeita ja toimintatapoja on mahdollista muokata asiakkaiden tarpeita vastaaviksi. Sosiaalineuvonnan palvelun toteutumista on keskeistä arvioida säännöllisesti yhteistyössä tarvittavien sidosryhmien kanssa. Sosiaalineuvonnan paikallisuuteen ja alueellisuuteen liittyvät tarpeet palvelun toteuttamisen kannalta hyvä arvioida ja muokata alueen tarpeita vastaaviksi. Kehittäminen ja arviointi edellyttävät riittävän ajan saamista kokouksien järjestämiseksi ja yhteisen ymmärryksen luomiseksi. Yhteistyön arviointikokouksiin voisi ottaa mukaan palvelun käyttäjiä ja kokemusasiantuntijoita tulevaisuudessa. 

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Sosiaalineuvonnassa asioivat ovat pääsääntöisesti 25- 65 - vuotiaita aikuisia ja perheen vanhempia, joilla on erilaisia avun ja tuen tarpeita. Avun ja tuen tarpeet voivat liittyä muunmuassa asumiseen, työllisyyteen/koulutukseen, talouteen, terveyteen, päihteiden käyttöön, ihmissuhteisiin ja lähisuhdeväkivaltaan liittyviin kysymyksiin.   

Ratkaisun perusidea

Sosiaalineuvonnassa on mahdollista laatia ensiarvio, jonka perusteella arvioidaan asiakkaan tuen ja ohjauksen tarpeita sekä sosiaalipalveluiden tarvetta sisältäen: 

Yhteydenoton syy

Asuminen

Talous/etuudet/ rahapelaaminen

Työllisyys/koulutus

Terveys/ toimintakyky

Päihteet

Perhe- ja sosiaaliset suhteet /lähisuhdeväkivalta

Tuen tarpeiden arviointi

Annettu ohjaus ja neuvonta 

Työntekijä kirjaa lyhyen yhteenvedon asiakkaan tuen tarpeiden arvioinnista ja miten asiakasta ohjattiin. Sosiaalineuvonnassa on mahdollista arvioida palveluiden tarvetta sekä kertoa palveluvaihtoehdoista sekä ohjata oikeiden palveluiden piiriin. Tarvittaessa kirjataan yhteydenotto tai ilmoitus sosiaalihuoltoon. 

Asiakkaan Kelaan liittyviä asioita edistetään Kelan suuntaan yhdessä asiakkaan kanssa yhteistapaamisella Kelan työntekijän kanssa, soittamalla asiakkaan kanssa Kelaan tai lähetteen kirjaamisella asiakkaan mukana, jossa kuvataan asiakkaan ohjauksen ja asioiden selvittämisen tarve. 

Terveysasemalla sosiaalineuvonnan palvelu toteutuu samanlaisella toimintaperitaatteella kuin palvelukeskuksissa. Terveyaseman sosiaalineuvonnasta otetaan yhteyttä Kelaan asiakkaan kanssa yhdessä soittamalla tai varaamalla aika Kelaan. Tarvittaessa kirjataan yhteydenotto tai ilmoitus sosiaalihuoltoon. 

Parhaassa tapauksessa asiakas saa tietoa eri palveluista ja mahdollisuuksista edistää omaa tilannettaan. Asioita pyritään edistämään asiakkaan kanssa sosiaalineuvonnan tapaamisella mahollisimman paljon. 

Tavoitteena on, että asiakas saa riittävästi ohjausta ja neuvontaa ja tietää, miten voi edistää omaa tilannettaan. Parhaimmillaan sosiaalineuvonta on ehkäisevää ja varhaista tukea antavaa palvelua aikuisille ja perheiden vanhemmille. 

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

- Sosiaalineuvonnan palvelu on avoinna eri toimipisteissä (kaksi kertaa viikossa avoinna Keravan terveysasema, kaksi kertaa viikossa avoinna Sampolan palvelukeskus Kerava ja neljä kertaa viikossa avoinna aamu- ja iltapäivällä Tikkurila Vantaa )

- Yhteinen tilastointi asiakaskäynneistä, jossa mitataan muun muassa työskentelyn sisältöä, jatko-ohjaus tarpeita, sosiaalipalveluihin ohjatumista ja Kela-yhteistyön tarvetta. 

- Yhteisen palveluajan ja tilan käyttöä sosiaalineuvonnan ja Kelan asiantuntijan kanssa. 

- Sopivan tilan löytymistä terveysasemalta sosiaalineuvonnan palvelulle

- Terveyaseman ympäristössä tiivisti mukana oleminen, tiedottaminen terveyaseman henkilöstölle sosiaalineuvonnan palvelusta ja sosiaalineuvontaan ohjautumisen tarpeista tiedottaminen. 

Vinkit toimintamallin soveltajille

Sosiaalineuvonnan ajanvarauksetonta palvelua on mahdollista toteuttaa erilaisissa paikoissa. Tärkeää huomioida käytettävissä olevat työtilat, työvälineet, asiakastietokone, tulostusmahdollisuus ja yhteistyöstä sopiminen keskeisten yhteistyötahojen kanssa. 

Sosiaalineuvonnassa asiakaskertomusmerkinnät tehdään sosiaalihuollon asiakasrekisteriin. 

Tiivis yhteistyö tarpeiden mukaisesti aikuissosiaalityön päivystykseen, aikuissosiaalityöhön, täydentävän toimeentulotuen yksikköön edistää sosiaalineuvonnassa työskentelyä ja asiakkaiden asioiden edistymistä suoraviivaisesti.  

Arvioinnin tulokset tiivistettynä

- Sosiaalineuvonnan palvelun toteuttaminen terveysasemalla on mahdollistanut terveyasemalla asioivien henkilöiden sosiaalineuvonnassa asioimisen samalla asiointikerralla. 

- Sosiaalineuvonnan palvelun toteuttaminen terveyasemalla on mahdollistanut terveysaseman työntekijöiden huoli-ilmoituksien teon sosiaalipalveluihin. 

- Sosiaalineuvonnan palvelun saatavuus on lisääntynyt 

- Sosiaalineuvonnan ja Kelan yhteistyö vastaa asiakkaiden kokonaisvaltaisen tilanteen selvittämiseen ja oikeisiin palveluihin pääsyyn