Sosiaalineuvonta - kattavaa palvelua palvelukeskuksissa ja terveysasemalla
Sosiaalineuvonnassa on mahdollisuus tavata palveluohjaaja ilman ajanvarausta. Tapaamisella arvioidaan ja tunnistetaan kattavasti avun, tuen ja sosiaalipalveluiden tarpeita sekä ohjautumista oikeiden palveluiden piiriin avun saamiseksi.
Toimintamallin nimi
Sosiaalineuvonnassa on mahdollisuus tavata palveluohjaaja ilman ajanvarausta. Tapaamisella arvioidaan ja tunnistetaan kattavasti avun, tuen ja sosiaalipalveluiden tarpeita sekä ohjautumista oikeiden palveluiden piiriin avun saamiseksi.
Sosiaalineuvonnassa on mahdollista laatia ensiarvio, jonka perusteella arvioidaan asiakkaan tuen ja ohjauksen tarpeita sekä sosiaalipalveluiden tarvetta sisältäen:
Yhteydenoton syy
Asuminen
Talous/etuudet/ rahapelaaminen
Työllisyys/koulutus
Terveys/ toimintakyky
Päihteet
Perhe- ja sosiaaliset suhteet /lähisuhdeväkivalta
Tuen tarpeiden arviointi
Annettu ohjaus ja neuvonta
Työntekijä kirjaa lyhyen yhteenvedon asiakkaan tuen tarpeiden arvioinnista ja miten asiakasta ohjattiin. Sosiaalineuvonnassa on mahdollista arvioida palveluiden tarvetta sekä kertoa palveluvaihtoehdoista sekä ohjata oikeiden palveluiden piiriin. Tarvittaessa kirjataan yhteydenotto tai ilmoitus sosiaalihuoltoon.
Asiakkaan Kelaan liittyviä asioita edistetään Kelan suuntaan yhdessä asiakkaan kanssa yhteistapaamisella Kelan työntekijän kanssa, soittamalla asiakkaan kanssa Kelaan tai lähetteen kirjaamisella asiakkaan mukana, jossa kuvataan asiakkaan ohjauksen ja asioiden selvittämisen tarve.
Terveysasemalla sosiaalineuvonnan palvelu toteutuu samanlaisella toimintaperitaatteella kuin palvelukeskuksissa. Terveyaseman sosiaalineuvonnasta otetaan yhteyttä Kelaan asiakkaan kanssa yhdessä soittamalla tai varaamalla aika Kelaan. Tarvittaessa kirjataan yhteydenotto tai ilmoitus sosiaalihuoltoon.
Parhaassa tapauksessa asiakas saa tietoa eri palveluista ja mahdollisuuksista edistää omaa tilannettaan. Asioita pyritään edistämään asiakkaan kanssa sosiaalineuvonnan tapaamisella mahollisimman paljon.
Tavoitteena on, että asiakas saa riittävästi ohjausta ja neuvontaa ja tietää, miten voi edistää omaa tilannettaan. Parhaimmillaan sosiaalineuvonta on ehkäisevää ja varhaista tukea antavaa palvelua aikuisille ja perheiden vanhemmille.
Laki sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämisestä (29.6.2021/612).
Sosiaalihuoltolaki (30.12.2014/1301).
Laki toimeentulotuesta (30.12.1997/1412).
Laki sosiaalihuollon asiakkaan asemasta ja oikeuksista (22.9.2000/812).
Sosiaali- ja terveydenhuollon palveluiden neuvonnan ja asiakasohjauksen kehittäminen.
Hyvinvointialueen ja Kelan yhteistyön tarpeeseen vastaaminen.
Sosiaalineuvonnan palvelun toteuttaminen lähellä asukasta vastaa erityistä tukea tarvitsevien asiakkaiden palveluiden tarpeisiin. Sosiaalineuvonnan palvelun toteuttaminen palvelukeskuksissa ja terveysasemalla lisää saavutettavuutta. Palveluun pääsy helpottuu, kun pääsee tapaamaan sosiaalialan ammattihenkilöä asioidessaan terveyasemalla tai palvelukeskuksessa.
Toisinaan henkilön voimavarat riittävät asioimaan terveysasemalla, jolloin sosiaalihuollon palveluiden tarve on mahdollista arvioida samalla kertaa tai ohjata henkilö oikean avun kuten järjestöjen, seurakunnan tai Kelan palveluiden piiriin. Sosiaalineuvonnan palvelu terveysasmalla tavoittaa terveydenhuollon ammattihenkilöt ja mahdollistaa konsultoinnin ja terveysasemalla asioivien henkilöiden kokonaistilanteen ja sosiaalihuollon palveluiden tarpeen arviointia, jos huoli asiakkaan tilanteesta herää.
Asiakkaalla on mahdollisuus ottaa yhteyttä mahdollisimman varhain ja erittäin matalalla kynnyksellä, kuulla ja tiedustella palveluista ilman, että asiakkuus sosiaalipalveluissa on tarpeen aloittaa.
Sosiaalineuvonnassa asioivat ovat pääsääntöisesti 25- 65 - vuotiaita aikuisia ja perheen vanhempia, joilla on erilaisia avun ja tuen tarpeita. Avun ja tuen tarpeet voivat liittyä muunmuassa asumiseen, työllisyyteen/koulutukseen, talouteen, terveyteen, päihteiden käyttöön, ihmissuhteisiin ja lähisuhdeväkivaltaan liittyviin kysymyksiin.
- Sosiaalineuvonnan palvelu on avoinna eri toimipisteissä (kaksi kertaa viikossa avoinna Keravan terveysasema, kaksi kertaa viikossa avoinna Sampolan palvelukeskus Kerava ja neljä kertaa viikossa avoinna aamu- ja iltapäivällä Tikkurila Vantaa )
- Yhteinen tilastointi asiakaskäynneistä, jossa mitataan muun muassa työskentelyn sisältöä, jatko-ohjaus tarpeita, sosiaalipalveluihin ohjatumista ja Kela-yhteistyön tarvetta.
- Yhteisen palveluajan ja tilan käyttöä sosiaalineuvonnan ja Kelan asiantuntijan kanssa.
- Sopivan tilan löytymistä terveysasemalta sosiaalineuvonnan palvelulle
- Terveyaseman ympäristössä tiivisti mukana oleminen, tiedottaminen terveyaseman henkilöstölle sosiaalineuvonnan palvelusta ja sosiaalineuvontaan ohjautumisen tarpeista tiedottaminen.
- Sosiaalineuvonnan palvelun toteuttaminen terveysasemalla on mahdollistanut terveyasemalla asioivien henkilöiden sosiaalineuvonnassa asioimisen samalla asiointikerralla.
- Sosiaalineuvonnan palvelun toteuttaminen terveyasemalla on mahdollistanut terveysaseman työntekijöiden huoli-ilmoituksien teon sosiaalipalveluihin.
- Sosiaalineuvonnan palvelun saatavuus on lisääntynyt
- Sosiaalineuvonnan ja Kelan yhteistyö vastaa asiakkaiden kokonaisvaltaisen tilanteen selvittämiseen ja oikeisiin palveluihin pääsyyn