Sosiaalineuvonta - kattavaa palvelua palvelukeskuksissa ja terveysasemalla

Sosiaalineuvonnassa on mahdollisuus tavata palveluohjaaja ilman ajanvarausta. ​Tapaamisella arvioidaan ja tunnistetaan kattavasti avun, tuen ja sosiaalipalveluiden tarpeita sekä ohjautumista oikeiden palveluiden piiriin avun saamiseksi. 

Toimintamallin nimi
Sosiaalineuvonta - kattavaa palvelua palvelukeskuksissa ja terveysasemalla
Toimintamallin lyhyt kuvaus

Sosiaalineuvonnassa on mahdollisuus tavata palveluohjaaja ilman ajanvarausta. ​Tapaamisella arvioidaan ja tunnistetaan kattavasti avun, tuen ja sosiaalipalveluiden tarpeita sekä ohjautumista oikeiden palveluiden piiriin avun saamiseksi. 

Toteutuspaikka
Vantaan ja Keravan hyvinvointialue
Paikkakunta, maakunta tai hyvinvointialue
Vantaan ja Keravan hyvinvointialue
Toimintamallin rahoittaja
Sosiaali- ja terveysministeriö (STM)
Liitteet ja linkit
Kuva
Kuvassa matalan kynnyksen sosiaalineuvonnan aukioloajat ja kuvausta palvelun toiminnasta
Kuvateksti
Matalan kynnyksen sosiaalineuvonta

Keravan terveysasema B-aula, Metsolantie 2, 04200 Kerava, maanantai klo: 13.00- 14.30 ja tiistai klo: 8.30- 10.00, Sampolan palvelukeskus 1. kerros, Kultasepänkatu 7, 04250 Kerava, torstai klo: 8.30- 10.00 ja perjantai klo: 8.30- 10.00, Verso Vernissakatu 8 C, Tikkurila, maanantai - tiistai klo: 9.00- 11.00 ja klo: 12.00- 15.00 sekä torstai - perjantai klo: 9.00- 11.00 ja klo: 12.00- 15.00.

Puhelinpalvelu 09 41917010:
maanantai - tiistai klo: 9.00- 11.00 ja 13.00- 15.00
torstai - perjantai klo: 9.00- 11.00 ja 13.00- 15.00

Matalan kynnyksen toimintamallin ydinelementit:
- Sosiaalihuollon ammattihenkilön antama neuvonta ja ohjaus
- Ensiarviointivalmius
- Kuunteleminen ja tuki
- Sovitut palvelupolut ja yhteistyörakenteet

Ajanvarauksetonta neuvontaa:
- Arvostava kohtaaminen
- Kuuntelu
- Sosiaalipalveluiden tarpeiden ensiarviointi
- Kiireellisyyden arviointi
- Täydentävän / ehkäisevän toimeentulotuen neuvontaa
- Palveluohjausta
- Ohjautuminen oikeaan palveluun, Kela, terveysasemat, järjestöt, seurakunta ja kunnan palvelut
- Sähköisen asioimisen tukea

Sosiaalineuvontaa Keravan terveysasemalla tavoitteet:
1. Edistetään sosiaalihuollon palveluiden saatavuutta asiakkaiden palveluiden ja terveydenhuollon työn tueksi
2. Asiakas saa sosiaali- ja terveydenhuollon tuen tarpeiden selvittämisen sekä Kelan palveluihin ohjautumisen yhdessä paikassa
3. Ehkäistään palvelusta toiseen ohjaamista ja asiakkaan asioiden pitkittymistä

Sosiaalineuvonnan ja Kelan yhteistyön tavoitteet:
Tavoitteena tavata sosiaalipalveluiden ja Kelan työntekijän kesken asiakkaat, joilla tuen ja ohjauksen tarve sosiaalitoimen ja Kelan asioihin liittyen.

Tavoiteena, että asiakas saa hoidettua asiaansa yhdellä kertaa, kokee tulleensa autetuksi ja tietää miten etenee omassa tilanteessaan.

Yhteydenpitoa Kelan viranomaislinjaan ja kuntakokeilun asiakaspalvelulinjaan kannatetaan ja tehdään suoraan asiakkaan asioiden edistämiseksi Kelan suuntaan.

Sanna Kärkkäinen
sanna.karkkainen@vakehyva.fi
040 822 6689

Susanna Kotilainen
susanna. kotilainen@vakehyva.fi
040 664 6862

Emma Klemola
emma.klemola@vakehyva.fi
040 612 0464
Kuva
MILLOIN OHJATA POTILAITA SOSIAALINEUVONTAAN KERAVAN TERVEYSASEMALLA - ESITE
Kuvateksti
Sosiaalineuvonnassa annetaan ohjausta ja neuvontaa sosiaalipalveluista, kerrotaan järjestöjen ja seurakunnan palveluista, Kelan asiointiin ohjaamista ja etuuksien selvittämistä sekä arvioidaan sosiaalipalveluiden tarpeita. Mahdollisuus välittää asiakkaan tilanteesta yhteydenotto sosiaalihuoltoon tarkemman palvelutarpeen arvioinnin selvittämiseksi.

- Mikäli potilaalla huolta omasta tai toisen aikuisen ihmisen tilanteesta.

- Asiointi mahdollista anonyymisti, pääsee kuulemaan sosiaalipalveluista, palveluihin ohjautumisesta ja muista palveluista. Ei tarvitse olla suuria ongelmia tai haasteita, hyvissä ajoin voi tulla käymään.

- Mikäli potilas tuo esille tai terveysaseman henkilökunnalle noussut potilaan tuen ja ohjauksen tarpeita koskien:

- Asuminen, toimintakyky
- Haasteita selviytyä arjen asioista itsenäisesti
- Haasteet asumiseen liittyen

- Talous, etuudet, rahapelaaminen
- Haasteita maksaa laskuja, ostaa lääkkeitä tai ruokaa
- Talousvaikeudet ja rahapelaaminen
- Tuloissa muutoksia ja epävarmuutta etuuksista

- Työllisyys ja koulutus
- Työttömyys, koulutustarpeet

- Perhe- ja sosiaaliset suhteet, lähisuhdeväkivalta
- Haasteita perhesuhteissa
- Yksinäisyys

AIKUISSOSIAALITYÖN SOSIAALINEUVONTA KERAVAN TERVEYSASEMALLA
MAANANTAI klo: 13.00 - 14.30
TIISTAI klo: 8.30 - 10.00

Potilaita voi ohjata B-aulaan ja ottamaan vuoronumerolaitteesta valinnan sosiaalineuvonta.

Mahdollisuus tulla yhdessä potilaan kanssa, jos potilas näin toivoo.

Terveysaseman henkilökunta voi tiedustella sosiaalipalveluihin liittyviä asioita ja tehdä potilaasta ilmoituksen sosiaalihuollon tarpeesta.

Tekijä

Emma Klemola

Luotu

04.08.2023

Viimeksi muokattu

12.10.2023
Ratkaisun perusidea

Sosiaalineuvonnassa on mahdollista laatia ensiarvio, jonka perusteella arvioidaan asiakkaan tuen ja ohjauksen tarpeita sekä sosiaalipalveluiden tarvetta sisältäen: 

Yhteydenoton syy

Asuminen

Talous/etuudet/ rahapelaaminen

Työllisyys/koulutus

Terveys/ toimintakyky

Päihteet

Perhe- ja sosiaaliset suhteet /lähisuhdeväkivalta

Tuen tarpeiden arviointi

Annettu ohjaus ja neuvonta 

Työntekijä kirjaa lyhyen yhteenvedon asiakkaan tuen tarpeiden arvioinnista ja miten asiakasta ohjattiin. Sosiaalineuvonnassa on mahdollista arvioida palveluiden tarvetta sekä kertoa palveluvaihtoehdoista sekä ohjata oikeiden palveluiden piiriin. Tarvittaessa kirjataan yhteydenotto tai ilmoitus sosiaalihuoltoon. 

Asiakkaan Kelaan liittyviä asioita edistetään Kelan suuntaan yhdessä asiakkaan kanssa yhteistapaamisella Kelan työntekijän kanssa, soittamalla asiakkaan kanssa Kelaan tai lähetteen kirjaamisella asiakkaan mukana, jossa kuvataan asiakkaan ohjauksen ja asioiden selvittämisen tarve. 

Terveysasemalla sosiaalineuvonnan palvelu toteutuu samanlaisella toimintaperitaatteella kuin palvelukeskuksissa. Terveyaseman sosiaalineuvonnasta otetaan yhteyttä Kelaan asiakkaan kanssa yhdessä soittamalla tai varaamalla aika Kelaan. Tarvittaessa kirjataan yhteydenotto tai ilmoitus sosiaalihuoltoon. 

Parhaassa tapauksessa asiakas saa tietoa eri palveluista ja mahdollisuuksista edistää omaa tilannettaan. Asioita pyritään edistämään asiakkaan kanssa sosiaalineuvonnan tapaamisella mahollisimman paljon. 

Tavoitteena on, että asiakas saa riittävästi ohjausta ja neuvontaa ja tietää, miten voi edistää omaa tilannettaan. Parhaimmillaan sosiaalineuvonta on ehkäisevää ja varhaista tukea antavaa palvelua aikuisille ja perheiden vanhemmille. 

Toimintaympäristö

Laki sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämisestä (29.6.2021/612).

Sosiaalihuoltolaki (30.12.2014/1301).

Laki toimeentulotuesta (30.12.1997/1412).

Laki sosiaalihuollon asiakkaan asemasta ja oikeuksista (22.9.2000/812).

Sosiaali- ja terveydenhuollon palveluiden neuvonnan ja asiakasohjauksen kehittäminen. 

Hyvinvointialueen ja Kelan yhteistyön tarpeeseen vastaaminen.

Sosiaalineuvonnan palvelun toteuttaminen lähellä asukasta vastaa erityistä tukea tarvitsevien asiakkaiden palveluiden tarpeisiin. Sosiaalineuvonnan palvelun toteuttaminen palvelukeskuksissa ja terveysasemalla lisää saavutettavuutta. Palveluun pääsy helpottuu, kun pääsee tapaamaan sosiaalialan ammattihenkilöä asioidessaan terveyasemalla tai palvelukeskuksessa. 

Toisinaan henkilön voimavarat riittävät asioimaan terveysasemalla, jolloin sosiaalihuollon palveluiden tarve on mahdollista arvioida samalla kertaa tai ohjata henkilö oikean avun kuten järjestöjen, seurakunnan tai Kelan palveluiden piiriin. Sosiaalineuvonnan palvelu terveysasmalla tavoittaa terveydenhuollon ammattihenkilöt ja mahdollistaa konsultoinnin ja terveysasemalla asioivien henkilöiden kokonaistilanteen ja sosiaalihuollon palveluiden tarpeen arviointia, jos huoli asiakkaan tilanteesta herää. 

Asiakkaalla on mahdollisuus ottaa yhteyttä mahdollisimman varhain ja erittäin matalalla kynnyksellä, kuulla ja tiedustella palveluista ilman, että asiakkuus sosiaalipalveluissa on tarpeen aloittaa.   

 

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Sosiaalineuvonnassa asioivat ovat pääsääntöisesti 25- 65 - vuotiaita aikuisia ja perheen vanhempia, joilla on erilaisia avun ja tuen tarpeita. Avun ja tuen tarpeet voivat liittyä muunmuassa asumiseen, työllisyyteen/koulutukseen, talouteen, terveyteen, päihteiden käyttöön, ihmissuhteisiin ja lähisuhdeväkivaltaan liittyviin kysymyksiin.   

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

- Sosiaalineuvonnan palvelu on avoinna eri toimipisteissä (kaksi kertaa viikossa avoinna Keravan terveysasema, kaksi kertaa viikossa avoinna Sampolan palvelukeskus Kerava ja neljä kertaa viikossa avoinna aamu- ja iltapäivällä Tikkurila Vantaa )

- Yhteinen tilastointi asiakaskäynneistä, jossa mitataan muun muassa työskentelyn sisältöä, jatko-ohjaus tarpeita, sosiaalipalveluihin ohjatumista ja Kela-yhteistyön tarvetta. 

- Yhteisen palveluajan ja tilan käyttöä sosiaalineuvonnan ja Kelan asiantuntijan kanssa. 

- Sopivan tilan löytymistä terveysasemalta sosiaalineuvonnan palvelulle

- Terveyaseman ympäristössä tiivisti mukana oleminen, tiedottaminen terveyaseman henkilöstölle sosiaalineuvonnan palvelusta ja sosiaalineuvontaan ohjautumisen tarpeista tiedottaminen. 

Arvioinnin tulokset tiivistettynä

- Sosiaalineuvonnan palvelun toteuttaminen terveysasemalla on mahdollistanut terveyasemalla asioivien henkilöiden sosiaalineuvonnassa asioimisen samalla asiointikerralla. 

- Sosiaalineuvonnan palvelun toteuttaminen terveyasemalla on mahdollistanut terveysaseman työntekijöiden huoli-ilmoituksien teon sosiaalipalveluihin. 

- Sosiaalineuvonnan palvelun saatavuus on lisääntynyt 

- Sosiaalineuvonnan ja Kelan yhteistyö vastaa asiakkaiden kokonaisvaltaisen tilanteen selvittämiseen ja oikeisiin palveluihin pääsyyn 

Vinkit toimintamallin soveltajille

Sosiaalineuvonnan ajanvarauksetonta palvelua on mahdollista toteuttaa erilaisissa paikoissa. Tärkeää huomioida käytettävissä olevat työtilat, työvälineet, asiakastietokone, tulostusmahdollisuus ja yhteistyöstä sopiminen keskeisten yhteistyötahojen kanssa. 

Sosiaalineuvonnassa asiakaskertomusmerkinnät tehdään sosiaalihuollon asiakasrekisteriin. 

Tiivis yhteistyö tarpeiden mukaisesti aikuissosiaalityön päivystykseen, aikuissosiaalityöhön, täydentävän toimeentulotuen yksikköön edistää sosiaalineuvonnassa työskentelyä ja asiakkaiden asioiden edistymistä suoraviivaisesti.