Sosiaalisen kuntoutuksen palvelun kehittäminen Keski-Suomen hyvinvointialueen aikuisten sosiaalipalveluissa

Kehitetty sosiaalisen kuntoutuksen palvelun sisältö ja toimintamalli Keski-Suomen hyvinvointialueen aikuisten sosiaalipalveluihin. Palvelun käyttöönoton tueksi laadittu sosiaalisen kuntoutuksen käsikirja. 

Toimintaympäristö

Sosiaalinen kuntoutus on sosiaalihuoltolain mukaista sosiaalipalvelua, jossa sosiaalihuollon asiakkaalle annetaan tehostettua tukea sosiaalisen toimintakyvyn vahvistamiseksi, syrjäytymisen torjumiseksi ja osallisuuden edistämiseksi. Palvelua myönnetään sosiaalihuollon asiakkaille, jotka tarvitsevat tehostettua tukea sosiaalisen toimintakykynsä vahvistamiseksi.

Aikuisten sosiaalipalveluiden työikäisten asiakkaiden parissa ilmenee tarvetta sosiaalisen kuntoutuksen kaltaiselle tehostetulle työskentelylle. Asiakkaiden haastavat elämäntilanteet, kasaantuneet ja pitkittyneet ongelmat vaativat sosiaalisen kuntoutuksen palvelun mukaista kokonaisvaltaista työskentelyä. Yhteisiä nimittäviä tekijöitä sosiaalisen kuntoutuksen palvelun tarpeelle on: työelämästä syrjäytyminen, vähäinen sosiaalinen osallisuus, riski sosiaaliseen syrjäytymiseen, pitkittynyt taloudellisen ja sosiaalisen tuen tarve, pitkittynyt sosiaalityön asiakkuus sekä useat ja pitkäkestoiset elämänhallinnan haasteet, joiden tukemiseen muut sosiaalipalvelut tai muiden hallintoalojen palvelut ovat riittämättömiä.

Lähtötilanne ja strategiset liittymäkohdat

Sosiaalisen kuntoutuksen palvelua kehitettiin sosiaalihuollon kehittämisohjelmassa, joka toteutettiin osana Keski-Suomen hyvinvointialueen Tulevaisuuden sosiaali- ja terveyskeskus- ohjelmaa vuosina 2022-2023. Aikuisten sosiaalipalveluiden osalta sosiaalihuollon kehittämisohjelman kehittämistoimenpiteet painottuivat sosiaalista tukea ja kuntoutusta sekä paljon palveluja tarvitsevan asiakkaan palveluihin. Kehittämistyössä on hyödynnetty THL:n valtakunnallista sosiaalityön vaikuttavat toimintamallit- työpajasarjan sosiaalisen kuntoutuksen toimintamallia. 

Kehittämistyön tavoitteena oli luoda yhteneväinen sosiaalisen kuntoutuksen palvelun sisältö aikuisten sosiaalipalveluihin. Sosiaalinen kuntoutuksen palvelun sisältö perustuu sosiaalityön ja sosiaaliohjauksen keinoin ja resurssien kautta asiakkaalle annettavaan tehostettuun tukeen. Palvelun sisältö: sosiaalisen toimintakyvyn ja kuntoutuksellisten tarpeiden selvittäminen, tehostettu yksilötyö ja ryhmätoiminta. Kehittämistyössä selkiytettiin tehostetun tuen tarpeen tunnistamista ja määrittelyä, jonka pohjalta sosiaalihuollon ammattilainen arvioi kuntoutuksen edellytyksenä olevan tehostetun tuen tarpeen, muodon ja määrän. 

Kehitystyön lähtökohtana olevat tarpeet

Sosiaalisen kuntoutuksen palvelun kehittäminen ja sitä kautta palvelun saatavuuden vahvistaminen koko Keski-Suomen hyvinvointialueella. Etäpalvelun kehittäminen. 

Kehittäjäjoukon kokoaminen ja yhteiskehittäminen

Sosiaalisen kuntoutuksen palvelua kehitettiin sosiaalihuollon kehittämisohjelmassa, joka toteutettiin osana Keski-Suomen hyvinvointialueen Tulevaisuuden sosiaali- ja terveyskeskus- ohjelmaa vuosina 2022-2023. Kehittämistyössä on hyödynnetty THL:n valatakunnallista sosiaalityön vaikuttavat toimintamallit- työpajasarjaa.

Kehittämistyöstä vastasi sosiaalihuollon kehittämisohjelman projektityöntekijä Merja Jämsinen. Kehittämistyöhön on osallistunut työpanoksen siirrolla sosiaaliohjaaja Henna-Mari Pekkanen. Sosiaalityön vaikuttavat toimintamallit- työpajasarjan mukaiseen sosiaalisen kuntoutuksen toimintamallin pilotointiin on osallistunut sosiaaliohjaajia ja sosiaalityöntekijöitä Laukaan kunnan ja perusturvaliikelaitos Saarikan alueilta. Sosiaalisen kuntoutuksen yhteiskehittämistä on tehty tiiviisti nuorten aikuisten palvelukeskus J-Napin moniammatillisen tiimin kanssa. Kehittämistyön tueksi on koottu hyvinvointialueella oma kehittäjäryhmä, johon on osallistunut johtavia sosiaalityöntekijöitä, sosiaalityöntekijöitä ja sosiaaliohjaajia aikuisten sosiaalipalveluista sekä palveluvastaavia koti- ja asumispalveluista. Kehittämistyötä on ohjannut ja linjannu sosiaalipalveluiden palvelujohtaja, aikuisten sosiaalipalveluiden palvelupäällikkö sekä alueiden johtavat sosiaalityöntekijät ja kuntouttavan työtoiminnan palveluvastaava. Asiakasosallisuutta kehittämistyössä on toteutettu kokemusasiantuntijoita hyödyntämällä. 

Tavoiteltu muutos

Yhteneväinen sosiaalisen kuntoutuksen palvelun sisältö Keski-Suomen hyvinvointialueen aikuisten sosiaalipalveluissa. Kehittämistyön kautta pyrittiin selkeyttämään ja tekemään näkyväksi sosiaalisen kuntoutuksen asemaa ja tehtävää osana sosiaalihuollon palveluita sekä kuntoutuksen toimintamallia. 

Ratkaisun perusidea

Kehitetty sosiaalisen kuntoutuksen palvelun sisältö ja toimintamalli Keski-Suomen hyvinvointialueen aikuisten sosiaalipalveluihin. Palvelun käyttöönoton tueksi laadittu sosiaalisen kuntoutuksen käsikirja. Keski-Suomen hyvinvointialueen päätettäväksi jää, miten ja millä tavalla kehitetty palvelun sisältö ja toimintamalli voidaan ottaa käyttöön ja miten ja millä aikataululla kokonaisuutta jatkokehitetään. 

Sosiaalisen kuntoutuksen palvelua kehitettiin sosiaalihuollon kehittämisohjelmassa, joka toteutettiin osana Keski-Suomen hyvinvointialueen Tulevaisuuden sosiaali- ja terveyskeskus- ohjelmaa vuosina 2022-2023. Kehittämistyössä on hyödynnetty THL:n valtakunnallista sosiaalityön vaikuttavat toimintamallit -työpajasarjan sosiaalisen kuntoutuksen toimintamallia, jota pilotointiin kahdella alueella Keski-Suomessa. 

Sosiaalinen kuntoutus on sosiaalihuoltolain (1301/2014) 17§ mukaista palvelua. Kehitetyssä toimintamallissa sosiaalisen kuntoutuksen palvelu on sosiaalityön ja sosiaaliohjauksen keinoin ja resurssien kautta annettavaa tehostettua tukea asiakkaan sosiaalisen toimintakyvyn tukemiseksi.  Palvelun tavoitteena on tukea asiakkaan elämänhallintaa ja osallisuutta sekä ehkäistä syrjäytymistä.

Sosiaalisen kuntoutuksen asiakaskohderyhmä on Keski-Suomen hyvinvointialueen aikuisten sosiaalipalveluiden sosiaalityön, sosiaaliohjauksen ja toimeentulotuen 18–64- vuotiaat asiakkaat, jotka ovat syrjäytymisvaarassa ja/tai tarvitsevat tehostettua tukea sosiaalisen toimintakyvyn vahvistamiseksi. 

Sosiaalisen kuntoutuksen palvelun kehittämistyössä luotiin yhteneväinen toimintamalli tehostetun tuen tarpeen tunnistamiseen ja määrittelyyn, palvelun suunnitelmallisuuteen, sosiaalisen toimintakyvyn ja kuntoutuksellisten tarpeiden selvittämiseen, tehostettuun yksilötyöhön ja ryhmätoimintaan.  

Kehittämistyössä ei päästy tukemaan palvelun käyttöönottoa, jonka johdosta palvelun käyttöönoton tueksi on laadittu sosiaalisen kuntoutuksen käsikirja. Käsikirja on tietopaketti sosiaalisen kuntoutuksen teoreettisista lähestymistavoista ja aikuisten sosiaalipalvelujen sosiaalisen kuntoutuksen palvelun sisällöstä. Lisäksi siihen on kuvattu sosiaalisen kuntoutuksen palveluprosessi, annettu näkökulmaa etä- ja hybridipalvelun toteutukseen, annettu suositukset palvelun laadun ja vaikuttavuuden mittaamiseen ja osoittamiseen sekä siihen on koottu sosiaalisen kuntoutuksen ohjaustyöhön soveltuvia työkaluja ja menetelmiä.