Sosiaalisen kuntoutuksen vahvistamisen malli, Päijät-Hämeen hyvinvointialue, (RRP, P4, I1)
Vahvistetaan ja kehitetään sosiaalista kuntoutusta nuorten aikuisten kohdalla. Luodaan sosiaaliseen kuntoutukseen intensiivisen ja valmentavan työskentelyn malli, jolla tuetaan asiakkaita tehostetummin ja tiiviimmin asiakkuuden alkuvaiheessa.
Päijät-Hämeen alueella työttömyys on monimuotoista ja syrjäytymisvaarassa olevia nuoria on paljon. Mielenterveys- ja päihdeongelmat ovat korostuneet ja alueella ylisukupolvinen huono-osaisuus on yleistä. Nämä monimuotoiset haasteet korostuvat erityisesti Lahden alueella, jossa näyttäytyy koko maan keskiarvoa heikompi huoltosuhde, matalampi koulutustaso, korkeampi työttömyys sekä heikompi yleinen terveystilanne.
Vuonna 2020 Päijät-Hämeen hyvinvointiyhtymän perhe- ja sosiaalipalveluiden työikäisten palveluissa tehtiin selvitys työikäisten palveluiden 18–29- vuotiaista nuorista aikuisista. Selvityksessä todettiin, että kartoituksen piirissä olleilla on huomattavan runsaasti psyykkistä oireilua. Selvityksessä todettiin, että n. 80 %:lla sosiaalityön nuorista aikuisista asiakkaista on erilaisia mielenterveyden ongelmia ja tämän kohderyhmän palveluita halutaan kehittää.
Sosiaalityössä on todettu koulutuksen ja työelämän ulkopuolella olevien nuorten aikuisten tarvitsevan usein tehostettua ja pitkäjänteistä tukea arjen toiminnoista ja asioinneista selviytyäkseen. Työikäiselle väestölle on yhtymän alueella tarjolla sosiaalihuoltolain mukaista sosiaalista kuntoutusta. Arjen tuen palveluita tulee kehittää asiakkaiden palvelupolkujen tukemiseksi.
Nordic Healthcare Group:n (NHG) toimesta Päijät-Hämeen hyvinvointialueelle tehdyssä hoito- ja palveluvelan analyysissa (2022) nousi esiin sosiaalihuollon työikäisten asiakkaiden palvelujen tarpeen kasvu ja niissä korostuvat mielenterveysongelmat. Koulutuksen ja työelämän ulkopuolelle jääneet nuoret aikuiset tarvitsevat arjen tueksi usein tehostettua tukea.
Mielenterveysosaamisen lisääminen ja arkiympäristössä annetun valmennuksellisen tuen lisääminen sosiaalialan työssä sekä sosiaalisen kuntoutuksen kehittäminen ja yhteistyöprosessit mielenterveyspalvelujen ja muiden palvelujen kanssa vaativat kehittämistä, jotta asiakkaita voidaan tukea varhaisessa vaiheessa ja ehkäistä mielenterveydellisten hoitopalvelujen kasvavaa kysyntää ja toisaalta hoidon tarpeessa olevat pääsevät sujuvammin hoitoon.
Kehittämisessä on mukana sosiaalisen kuntoutuksen yksikkö, josta kehittämiseen osallistuu palveluesihenkilö, 10 kehittämistyöhön osallistuvaa työntekijää (8 sosiaaliohjaajaa ja 2 psykiatrista sairaanhoitajaa) sekä 2-3 kehittämistyön ulkopuolista sosiaalisen kuntoutuksen yksikön työntekijää. Näiden työntekijöiden vastuulla on toteuttaa sosiaalisen kuntoutuksen palvelua sosiaalisen kuntoutuksen yksikössä, jossa työskentelee myös useita kehittämistyön ulkopuolella olevia työntekijöitä.
Kehittämisessä on myös mukana sosiaalihuollon työikäisten palveluiden asiakasohjauksen yksikkö, josta sosiaalisen kuntoutuksen palvelu tarjotaan ja myönnetään asiakkaalle tekemällä määräaikainen päätös sosiaalisesta kuntoutuksesta. Tästä yksiköstä kehittämiseen osallistuu johtava sosiaalityöntekijä ja noin kuusi työntekijää yksikön eri tiimeistä, jotka ovat jaettu Päijät-Hämeen hyvinvointialueen asuinaluiden mukaisesti.
Yhteiskehittäminen näiden yksiköiden kohdalla nähdään tärkeänä, koska asiakasohjauksessa arvioidaan asiakkaan tuen sekä palveluiden tarvetta ja ohjataan asiakas tarvittaessa sosiaaliseen kuntoutukseen. Palvelun voimassaoloaikana sosiaalisen kuntoutuksen työntekijät ovat tiiviissä yhteydessä asiakasohjauksen työntekijään, joka on tehnyt päätöksen asiakkaalle sosiaalisen kuntoutuksen palvelusta. Molempien tahojen on oltava siis tietoisia ja kehittämässä palvelun sisältöä, jotta asiakkaita voidaan palvella mahdollisimman hyvin.
Kehittämistyön myötä tavoitellaan sitä, että luodun intensiivisen ja valmentavan toimintamallin ansiosta sosiaalisen kuntoutuksen palvelu on laajentunut ja muuttunut monipuolisemmaksi.
Uuden toimintamallin myötä voidaan välillisesti purkaa hoito- ja palveluvelkaa ja ehkäistä mielenterveyspalveluiden kasvavaa kysyntää.
Tavoitteena on, että uusi toimintamalli on osa hyvinvointialueen organisaation toimintaa jatkossa.
Uuden toimintamallin myötä tavoitellaan myös asiakkaiden osallisuuden vahvistumista.
Muutosta mitataan asiakkaiden elämänlaatua mittaamalla 3x10D Elämäntilannemittarin avulla ja tarkastelemalla näitä tuloksia säännöllisesti. Asiakkaat täyttävät mittarin asiakkuuden alussa ja viimeistään 6kk päästä, ellei asiakkuus sosiaalisessa kuntoutuksessa pääty jo aiemmin.
Lisäksi kerätään asiakaspalautetta erikseen kehitetyllä kirjallisella lomakkeella.
Asiakastapaamiset sosiaalisessa kuntoutuksessa ovat pidempikestoisempia tai tiiviimmin toteutettuja ensimmäisen kuuden kuukauden aikana.
Intensiiviseen työskentelytapaan rakennetaan toimintamalli: mitä on intensiivisyys, miten se määritellään, miten se eroaa tavallisesta sosiaalisesta kuntoutuksesta, mitä työskentelytapoja sisältää.
Sosiaaliseen kuntoutukseen sijoitetaan 10 hanketyöntekijää. Kahdeksan heistä ovat sosiaaliohjaajia ja kaksi psykiatrista sairaanhoitajaa. He keskittyvät työssään intensiiviseen työskentelyyn asiakkaiden parissa ja luomaan uutta toimintamallia hankkeessa.
Kahden sairaanhoitajan avulla saadaan myös ehkäistyä mielenterveyspalveluiden kasvavaa kysyntää.
Kohderyhmänä 18-29 - vuotiaat nuoret aikuiset, jotka ovat asiakkuudessa Päijät-Hämeen hyvinvointalueen sosiaalisen kuntoutuksen palvelussa.
Asiakkailta kerätään palautetta sosiaalisen kuntoutuksen palvelun päättyessä sekä palvelun aikana. Lisäksi asiakkailta on kerätty palautetta tehostetusti kahden viikon jaksoilla keväästä 2024 alkaen hankkeen jokaisen kvartaalikauden alussa.
Tyypillisistä asiakkaista on laadittu asiakasprofiileja sosiaalisen kuntoutuksen kehittämistyöhön osallistuvien sosiaaliohjaajien ja sairaanhoitajien kanssa. Paljon tukea tarvitsevista asiakkaista on tehty erillistä kuvausta, kun on pohdittu intensiivisen työn soveltuvuutta asiakkaille. Asiakkaat ovat osallistuneet työstämiseen, jossa aiheena ollut mielenterveyspalveluihin pääsy ja esteet sinne pääsemisessä.
Kehittämistyön aikana on työstetty sosiaalisen kuntoutuksen intensiivisen työskentelyn tueksi sitä tukeva malli / runko yhdessä kehittämistyöryhmän kanssa. Lisäksi on lähdetty rakentamaan valmentavan työotteen sisältöä sosiaalisessa kuntoutuksessa.
Intensiivinen ja valmentava työote tuo jäsennystä sosiaalisen kuntoutuksen palveluun ja voi edistää nuorten aikuisten kuntoutusta siten, että palvelun kesto on heidän kohdallaan lyhyempi ja tehokkaampi. Tiiviimmät tapaamiset asiakkaiden kanssa voivat myös tehostaa ja syventää palvelua ja siten on mahdollista saada parempia tuloksia asiakkaiden sosiaalisen kuntoutuksen jaksoista.
Työntekijät ovat tavanneet sosiaalisen kuntoutuksen asiakkaita intensiiviseen työhön laaditun mallin mukaisesti kehittämistyön aikana.
Työstä nousseita ilmiöitä ja asiakastilanteita olemme käsitelleet toistuvast niin projektityöntekijöiden kuin esihenkilöiden kanssa. Työntekijät tekevät kehittämistyön lisäksi myös organisaation perustehtäviä, näiden yhteen sovittamiseen liittyen on noussut työntekijöiltä paljon kysymyksiä kehittämistyön aikana ja näitä on linjattu pitkin kehittämistyötä.
Intensiiviseen malliin ja sen pysyvyyden rakentamiseen on haettu yhteisiä toimintalinjoja organisaatiosta koko kehittämistyön ajan, jotta malli saadaan juurtumaan organisaation omaan toimintaan hankekauden jälkeen. Intensiivisen työskentelyn malliin on tehty tarkennuksia koko kehittämistyön ajan esimerkiksi asiakasprofiilien ja työmenetelmien kuvaamisen avulla.