Sosiaalisten ja terveydellisten palvelutarpeiden tunnistaminen vastaanotolla
Tunnistetaan sosiaali-ja terveydenhuollon vastaanotoilla asiakkaiden sosiaaliset sekä terveydelliset palvelutarpeet, jotta asiakas saa tarvitsemansa tuen ja hoidon varhaisessa vaiheessa.
Tämä toimintamalli on osa Tulevaisuuden sotekeskus-ohjelman toimenpiteitä Pohjois-Savossa. Sosiaalisten ja terveydellisten palvelutarpeiden tunnistaminen vastaanotolla -toimintamallia kehitettiin yhteistyössä terveyskeskuksen ja aikuissosiaalityön ammattilaisten kanssa, sekä Savonian AMK:n sosionomiopiskelijoiden opinnäytetyön muodossa. Toimintamallin tavoitteena on tunnistaa palvelutarpeiden yhdyspinnat ja palvelut, hyvät toimintakäytännöt sekä henkilöstön osaamistarpeet. Tunnistamalla ammattilaisten osaamistarpeet, voidaan saatuja tuloksia hyödyntää Pohjois-Savon hyvinvointialueen toiminnan ja koulutuksen suunnittelussa.
Opinnäytetyö tullaan julkaisemaan Theseus-palvelussa vuodenvaihteessa 2022-2023 (Saarelainen T., Kaari J. & Ruotsalainen H.)
Tunnistetaan palvelutarpeiden yhdyspinnat ja palvelut, henkilöstön osaamistarpeet sekä selvitetään hyvät käytännöt palvelutarpeen tunnistamisessa.
Työikäiset asiakkaat, jotka asioivat terveysasemalla tai aikuissosiaalityössä.