Sosiaalisten ja terveydellisten palvelutarpeiden tunnistaminen vastaanotolla
Tunnistetaan sosiaali-ja terveydenhuollon vastaanotoilla asiakkaiden sosiaaliset sekä terveydelliset palvelutarpeet, jotta asiakas saa tarvitsemansa tuen ja hoidon varhaisessa vaiheessa.
Toimintamallin nimi
Tunnistetaan sosiaali-ja terveydenhuollon vastaanotoilla asiakkaiden sosiaaliset sekä terveydelliset palvelutarpeet, jotta asiakas saa tarvitsemansa tuen ja hoidon varhaisessa vaiheessa.
Toimintamallin tavoitteena on tunnistaa sosiaali- ja terveydenhuollon asiakkaiden palvelutarpeiden yhdyspinnat ja palvelut, hyvät toimintakäytännöt sekä henkilöstön osaamistarpeet.
Tämä toimintamalli on osa Tulevaisuuden sotekeskus-ohjelman toimenpiteitä Pohjois-Savossa. Sosiaalisten ja terveydellisten palvelutarpeiden tunnistaminen vastaanotolla -toimintamallia kehitettiin yhteistyössä terveyskeskuksen ja aikuissosiaalityön ammattilaisten kanssa, sekä Savonian AMK:n sosionomiopiskelijoiden opinnäytetyön muodossa. Toimintamallin tavoitteena on tunnistaa palvelutarpeiden yhdyspinnat ja palvelut, hyvät toimintakäytännöt sekä henkilöstön osaamistarpeet. Tunnistamalla ammattilaisten osaamistarpeet, voidaan saatuja tuloksia hyödyntää Pohjois-Savon hyvinvointialueen toiminnan ja koulutuksen suunnittelussa.
Työikäiset asiakkaat, jotka asioivat terveysasemalla tai aikuissosiaalityössä.
Sosiaalisten ja terveydellisten palvelutarpeiden tunnistaminen vastaanotolla vaatii toisten ammattilaisten työn tutuksi tekemistä. Tämän toteutuminen vaatii johdon tukea, jotta mahdollista jalkautumista tai muuta tutustumista päästään toteuttamaan eri alojen välillä. Palvelutarpeen tunnistamisen tukena voidaan käyttää erilaisia ohjelmia, kuten esimerkiksi asiakkuuksien segmentointiin tarkoitettu DigiFinland Oy:n Omasuuntima -palvelu, johon tehdään asiakkaan ja ammattilaisen kanssa yhteistyössä arviointi asiakkaan tai potilaan asiakkuuden tasosta ja mahdollisesta hoitopolusta. Monialaista yhteistyötä tarvitaan monesti kattavan palvelutarpeen tunnistamisen takaamiseksi, esimerkiksi monialaisen tiimin tai konsultaatioiden kautta.
Sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaiset tarvitsevat usein monialaista tukea kattavan palvelutarpeen tunnistamisen toteuttamiseksi. Tämä vaatii toisen ammattilaisen työn tutuksi tekemistä, jotta voidaan madaltaa kynnystä toisen ammattilaisen konsultoimiseksi.