Sote-aseman avovastaanottotoiminnan mielenterveys- ja päihdetyön toimintaperiaatteet
Toimintamalli on kuvaus perustason mielenterveys- ja päihdetyön sovituista käytännöistä, toimintatavoista ja periaatteista. Toimintamalli sisältää keinoja tunnistamiseen, puheeksiottamiseen, monialaiseen yhteistyöhön sekä tukea hoidon porrastukseen.
Mielenterveys- ja päihdepalveluiden saatavuuden haasteet ovat olleet näkyvissä jo pitkään. Avun saaminen on viivästynyt sekä asiakkaita on ohjattu jonosta toiseen. Tämän geneerisen toimintamallin tavoitteena on mahdollistaa asiakkaita saamaan apua aikaisemmin sekä perustason avovastaanoton ammattilaisia (erityisesti malli tukee sairaanhoitajan työtä) rohkaistumaan tunnistamaan ja ottamaan puheeksi mielenterveyden ja päihdekäytön asiakkaan kanssa. Mallissa on kuvattu moniammatillisesti vastaanottopalveluiden työnjakoa mielenterveys -ja päihdeasiakkaiden osalta.
Geneerinen malli on kuvaus, miten vastaanottopalveluissa tulisi huomioida mielenterveys ja päihteet. Malli antaa tietoa mielenterveys -ja päihdeongelmista, sekä keinoja miten ottaa mielenterveys ja päihteet puheeksi vastaanotolle ja millaisilla malleilla lieviä ongelmia voidaan hoitaa. Malliin on myös kuvattu moniammatillisesti työnjako vastaanottopalveluiden mielenterveys -ja päihdehoidossa.
Geneerisen mallin on tarkoitus selkiyttää vastaanottopalveluiden eri ammattilaisten roolia mielenterveys -ja päihdepotilaiden hoidossa. Erityisesti malli tukee mielenterveys -ja päihdeongelmien ennaltaehkäisyä ja varhaista tukea, antaen etenkin vastaanottopalveluiden sairaanhoitajille keinoja tunnistamiseen ja puheeksiottoon.
Malli on tarkoitus viedä Hoitukeen, josta se on helposti löydettävissä. Mielenterveys -ja päihdepalvelujen päälliköt tiedottavat mallin julkaisusta esihenkilöille, jotka suunnittelevat alueellisesti oman alueensa työntekijöiden tiedottamisen.
Pirkanmaan hyvinvointialueen Soteasemien:
-asiakkaat ja heidän läheiset
-eri ammattiryhmien työntekijät