Sote-digituen tasot on kuvattu portaina, jossa portaiden alatasolla on itsenäisesti pärjäävä ja laitteet omaava henkilö. Ylimmällä portaalla henkilö ei pärjää pelkällä tuella ja ohjaamisella vaan tarvitsee monipuolisempaa apua tai puolesta asiointia.

Toimintaympäristö

Sosiaali- ja terveyspalveluiden digituki nousee aivan uudella tavalla esiin nyt, kun julkisetkin sote-palvelut digitalisoituvat vauhdilla ja palveluverkostot uudistuvat hyvinvointialueiden organisoitumisen myötä. Jotta voimme kehittää sote-digitukea eteenpäin, on hyvä ymmärtää erilaisia digituen tarpeita ja keinoja vastata tarpeisiin. Sote-digituen portailla on kuvattu erilaisia toimijoita sote-palveluiden kentällä sekä minkälaista tarvetta kunkin tasoinen toimija tarvitsee.

Lähtötilanne ja strategiset liittymäkohdat

Sote-digituen kuvaamista aloitettiin Pirkanmaan tulevaisuuden sotekeskushankkeessa loppuvuodesta 2022. Koska hyvinvointialue on uusi organisaatio, lähtötilanteessa lähdettiin kuvaamaan digituen tarvetta hyvinvointialueella digituen portaiden muodossa. Digitukea on edistetty jo pitkään, mutta sote-digitukea omana kokonaisuutenaan ei niinkään. Digituen kokonaisuus linkittyy tiivisti Pirkanmaan hyvinvointialueen kaikkiin neljään strategiseen kärkiteemaan: Tärkeintä on ihminen, yhdessä yhteentoimiva hyvinvointialue, yhdenvertaiset, ennaltaehkäisevät ja vaikuttavat palvelut sekä hyvinvoivat työntekijät.

Liitteet
Kehitystyön lähtökohtana olevat tarpeet

Sote-digituen portailla kuvatut digituen tarpeen tasot kuvaavat hyvin digituen osaamista ja tarvetta erilaisten digituen mallien kehittämisen pohjaksi. Jokainen tarvitsee joskus digitukea ja organisaatioiden velvollisuus on tarjota digitukea palveluihinsa. Sote-digituen portaita voi hyödyntää kehittämisen pohjana. 

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Kohderyhmänä ovat kaikki pirkanmaalaiset, sillä yhdessä hetkessä osaava ihminen voikin olla digituen tarvitsija jollakin tuen tasolla. Tasoja on esitelty eri yhteistyöryhmissä ja niiden sisältöä on korjattu saatujen kommenttien mukaan. Tasot toimivat pohjaymmärryksenä sote-digituen kehittämiselle.

Ratkaisun perusidea

Sote-digituen portailla on kuvattu digituen tasoja erilaisten tarpeiden näkökulmasta. Portaiden alatasolla on itsenäisesti pärjäävä ja laitteet omaava. Ylimmällä tasolla henkilö ei pärjää pelkällä tuella vaan tarvitsee apua tai puolesta-asiointia. Digituen tarve voi vaihdella eri tilanteissa. Pyrkimys on saada ohjattua asiakkaita digituen tasoilla alaspäin oikein kohdennetulla digituella.

Toimijat portailla alhaalta ylöspäin ovat: Itsenäisesti pärjäävä, omatoiminen harjoittelija, etätuen hyödyntäjä, lähituen asiakas, digiavun tarvitsija.

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Toimintamalli toimii pohjana Pirkanmaan hyvinvointialueen digituen kehittämisessä. Erilaiset toimijat ja tuen tarpeet huomioidaan niin ammattilaisen kuin asukkaankin digitukea kehitettäessä.

Vinkit toimintamallin soveltajille

Toimintamallin hyödyntäminen ei tarvitse erilaisia resursseja ja toimii ajatustyön pohjana muiden hyvinvointialueiden digitukea kehitettäessä tai nykyisiä toimintamalleja tarkasteltaessa.

Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Digituen osaamisen tasoa ja digituen tarvitsijoita on kuvattu eri toimijoiden toimesta jo paljon. Digituen tasot on kuvattu sote-digituen ja Pirkanmaan hyvinvointialueen näkökulmasta. Sote-digituen edelleen kehittämiseksi on ollut keskeistä tunnistaa erilaiset digituen tarpeet. Sote-digituen tasoja hyödynnetään jatkuvasti, jotta pystytään kohdentamaan tukea oikealla tavalla erilaisissa tilanteissa ja ympäristöissä.