Sote-digituen tasot
Sote-digituen tasot on kuvattu portaina, jossa portaiden alatasolla on itsenäisesti pärjäävä ja laitteet omaava henkilö. Ylimmällä portaalla henkilö ei pärjää pelkällä tuella ja ohjaamisella vaan tarvitsee monipuolisempaa apua tai puolesta asiointia.
Sosiaali- ja terveyspalveluiden digituki nousee aivan uudella tavalla esiin nyt, kun julkisetkin sote-palvelut digitalisoituvat vauhdilla ja palveluverkostot uudistuvat hyvinvointialueiden organisoitumisen myötä. Jotta voimme kehittää sote-digitukea eteenpäin, on hyvä ymmärtää erilaisia digituen tarpeita ja keinoja vastata tarpeisiin. Sote-digituen portailla on kuvattu erilaisia toimijoita sote-palveluiden kentällä sekä minkälaista tarvetta kunkin tasoinen toimija tarvitsee.
Sote-digituen kuvaamista aloitettiin Pirkanmaan tulevaisuuden sotekeskushankkeessa loppuvuodesta 2022. Koska hyvinvointialue on uusi organisaatio, lähtötilanteessa lähdettiin kuvaamaan digituen tarvetta hyvinvointialueella digituen portaiden muodossa. Digitukea on edistetty jo pitkään, mutta sote-digitukea omana kokonaisuutenaan ei niinkään. Digituen kokonaisuus linkittyy tiivisti Pirkanmaan hyvinvointialueen kaikkiin neljään strategiseen kärkiteemaan: Tärkeintä on ihminen, yhdessä yhteentoimiva hyvinvointialue, yhdenvertaiset, ennaltaehkäisevät ja vaikuttavat palvelut sekä hyvinvoivat työntekijät.
Kohderyhmänä ovat kaikki pirkanmaalaiset, sillä yhdessä hetkessä osaava ihminen voikin olla digituen tarvitsija jollakin tuen tasolla. Tasoja on esitelty eri yhteistyöryhmissä ja niiden sisältöä on korjattu saatujen kommenttien mukaan. Tasot toimivat pohjaymmärryksenä sote-digituen kehittämiselle.