Sote-kirjaamisen kehittämistä edistävä verkosto, Etelä-Karjalan HVA (RRP, P4, I3)

Verkosto kehittää ja yhtenäistää kirjaamista, ottaa käyttöön kansalliset kirjaamisen ohjeet ja lisäksi tekee tarvittavia alueellisia kirjaamiseen liittyviä linjauksia. Tavoitteena on parantaa tiedon laatua ja sitä kautta kehittää asiakasprosesseja. 

Toimintaympäristö

Sote-kirjaaminen on vahvasti sidoksissa lainsäädäntöön, kansallisiin sosiaali- ja terveydenhuollon tiedonhallinnan määräyksiin, Kanta-palveluihin sekä tilasto- ja rekisteritiedonkeruuseen. Sen lisäksi on otettava huomioon asiakaslähtöisyys sekä asiakasosallisuus.

Liitteet
Kuva
Kirjaamisosaamisen taustarakenne
Lähtötilanne ja strategiset liittymäkohdat

Hyvinvointialueella linjattavia kirjaamisen kysymyksiä varten ei ole olemassa juurikaan pysyviä rakenteita. Haaste on myös siinä, että jos jokin muuttuu (toiminta, lainsäädäntö, palvelut, käyttöoikeudet, raportointi jne.) niin tarvittavilla toimijoilla ei ole tietoa toisistaan tai ymmärrystä siitä, mihin kaikkeen muutos yhdessä paikassa vaikuttaa ja mitä pitäisi muutosta läpivietäessä huomioida.

Kehitystyön lähtökohtana olevat tarpeet

Kirjaamisen yhdenmukaisuus takaa laadukkaan tiedon, niin organisaation kuin kansallisiin tarpeisiin. Yhdenmukainen kirjaaminen antaa myös asiakkaalle kuvan tasalaatuisesta palvelusta. Lisäksi yhdenmukaiset linjaukset ja rakenteet auttavat ammattilaista jäsentämään tietoa ja tekemään valintoja päivittäisessä kirjaamisessa. Kirjaamisen kehittäminen edellyttää koordinointia ja resurssointia.

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Kohderyhmä on hyvinvointialueen kaikki asiakas- ja potilastyötä kirjaavat ammattilaiset sekä tietoa hyödyntävät henkilöt. Laadukkaasti kirjatusta työstä hyötyvät ensisijaisesti hyvinvointialueen asiakkaat ja potilaat.

Ratkaisun perusidea

Alueella on tarvittavat kirjaamiseen liittyvät työryhmät ja rakenteet, joiden toiminta takaa tasalaatuisen kirjaamisen, kansallisten ohjeiden käyttöönottamisen, linjausten tekemisen ja tuen asiakas- ja potilastietoa kirjaaville ammattilaisille.

Etelä-Karjalan hyvinvointialueella rakenne kehittyy ja syksyllä 2024 on aloittanut mm. toimialakohtaiset tiedonhallintaryhmät. Sosiaalihuollossa toimii tiedonhallinnan asiantuntijoiden vetoisesti kirjaamisasiantuntijoiden ja raportointiyhteyshenkilöiden verkostot. Terveydenhuollossa tiedonhallinnan asiantuntijoiden resursointi on käynnissä. 

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Alkuun selvitettävä organisaation tarve ja resurssit toimintamallin käynnistämiseksi. Vaatii paljon sisäistä keskustelua, arviointia ja johtamista organisoituakseen. Toiminnan juurtuminen vaatii pitkäjänteistä kehittämistä ja yhteistyön hioutumista. Toiminta on arvioivaa ja tavoitteellista.

Liitteet
Kuva
Kirjaamisosaamisen ja tiedon laadun tuen rakenne
Vinkit toimintamallin soveltajille

Vaatii monialaista keskustelua ja tahtotilan tiedonhallinnan ja tiedolla johtamisen kehittämiselle.

Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Sosiaali- ja terveydenhuollon kustannusvaikuttavuutta tukevan tietopohjan ja vaikuttavuusperusteisen ohjauksen vahvistaminen edellyttää organisaatiolta tukirakenteita. Oleellinen tukirakenteen osa on tiedonhallinnan asiantuntija resurssi.