Sote-kirjaamisen kehittämistä edistävä verkosto, Etelä-Karjalan HVA (RRP, P4, I3)
Verkosto kehittää ja yhtenäistää kirjaamista, ottaa käyttöön kansalliset kirjaamisen ohjeet ja lisäksi tekee tarvittavia alueellisia kirjaamiseen liittyviä linjauksia. Tavoitteena on parantaa tiedon laatua ja sitä kautta kehittää asiakasprosesseja.
Toimintamallin nimi
Verkosto kehittää ja yhtenäistää kirjaamista, ottaa käyttöön kansalliset kirjaamisen ohjeet ja lisäksi tekee tarvittavia alueellisia kirjaamiseen liittyviä linjauksia. Tavoitteena on parantaa tiedon laatua ja sitä kautta kehittää asiakasprosesseja.
Alueella on tarvittavat kirjaamiseen liittyvät työryhmät ja rakenteet, joiden toiminta takaa tasalaatuisen kirjaamisen, kansallisten ohjeiden käyttöönottamisen, linjausten tekemisen ja tuen asiakas- ja potilastietoa kirjaaville ammattilaisille.
Etelä-Karjalan hyvinvointialueella rakenne kehittyy ja syksyllä 2024 on aloittanut mm. toimialakohtaiset tiedonhallintaryhmät. Sosiaalihuollossa toimii tiedonhallinnan asiantuntijoiden vetoisesti kirjaamisasiantuntijoiden ja raportointiyhteyshenkilöiden verkostot. Terveydenhuollossa tiedonhallinnan asiantuntijoiden resursointi on käynnissä.
Sote-kirjaaminen on vahvasti sidoksissa lainsäädäntöön, kansallisiin sosiaali- ja terveydenhuollon tiedonhallinnan määräyksiin, Kanta-palveluihin sekä tilasto- ja rekisteritiedonkeruuseen. Sen lisäksi on otettava huomioon asiakaslähtöisyys sekä asiakasosallisuus.
Kohderyhmä on hyvinvointialueen kaikki asiakas- ja potilastyötä kirjaavat ammattilaiset sekä tietoa hyödyntävät henkilöt. Laadukkaasti kirjatusta työstä hyötyvät ensisijaisesti hyvinvointialueen asiakkaat ja potilaat.
Alkuun selvitettävä organisaation tarve ja resurssit toimintamallin käynnistämiseksi. Vaatii paljon sisäistä keskustelua, arviointia ja johtamista organisoituakseen. Toiminnan juurtuminen vaatii pitkäjänteistä kehittämistä ja yhteistyön hioutumista. Toiminta on arvioivaa ja tavoitteellista.
Sosiaali- ja terveydenhuollon kustannusvaikuttavuutta tukevan tietopohjan ja vaikuttavuusperusteisen ohjauksen vahvistaminen edellyttää organisaatiolta tukirakenteita. Oleellinen tukirakenteen osa on tiedonhallinnan asiantuntija resurssi.