Sote-palvelujen kuvaamisen jatkuvan toiminnan malli hyvinvointialueella, Pirkanmaan HVA (RRP, P4 I1)
Toimintamallissa on kuvattu 1) yhdenmukainen palvelujen kuvaamisen malli ja sen toteuttaminen organisaation eri tasoilla , 2) sekä palvelukuvauksen työstämisen prosessi ja työkalut
Yhtenäiset palvelusisällöt turvaavat hyvinvointialueen asukkaiden yhdenvertaista kohtelua asuinpaikasta ja palvelun tuotantotavasta riippumatta. Palvelun sisällön ja vähimmäislaatuvaatimusten yhtenäisyys sujuvoittaa sekä omana tuotantona tuotettavien palvelujen että ulkoisten palveluntuottajien ohjausta ja valvontaa. Palvelukuvaus toimii keskeisenä työkaluna muun muassa asiakasohjauksessa sekä valvontayksikössä. Palvelukuvaus toimii keskeisenä välineenä alueellisen palvelutason ja sitä kautta myös kustannustason määrittelyssä. Mahdollisimman yhdenmukaiset palvelusisällöt eri tuotantotapojen välillä mahdollistavat eri tuotantotapojen ja palveluntuottajien välistä vertailua.
Pirkanmaan hyvinvointialueella sote-palvelukuvaukset ovat olleet oman tuotannon osalta moninaisia niin muodoiltaan kuin sisällöiltään ja ostopalvelutuottajia on ohjattu erimuotoisin palvelusopimuksin ja –kuvauksin sekä sääntökirjoin.
Palvelukuvauksille on käyttöön hyväksytty 4/2024 Word-muotoinen palvelukuvauspohja, jonka tarkoitus on auttaa kuvaamaan palveluja yhdenmukaisesti niin ulkoasun, muodon, rakenteen kuin keskeisten sisältökohtien osalta. Palvelukuvausten laatimista ja päivittämistä ohjaavat hyvinvointialueelle luodut yhteiset periaatteet.
Jatkuvan toimintamallin myötä päivitettiin ohjeistukset sekä kuvattiin 1) yhdenmukainen palvelujen kuvaamisen malli ja sen toteuttaminen organisaation eri tasoilla, 2) sekä palvelukuvauksen työstämisen prosessi ja työkalut.
Yhteneväiset palvelusisällöt turvaavat hyvinvointialueen asukkaiden yhdenvertaista kohtelua asuinpaikasta ja tuotantotavasta riippumatta. Omaa tuotantoa, ostopalvelutuottajia sekä palvelusetelituottajia ohjataan jatkossa yhdenmukaisilla kuvauksilla. Palvelukuvauksia hyödynnetään oman toiminnan ohjaamisessa ja yhdenmukaistamisessa, uuden kilpailutuksen valmistelussa, ostopalvelutuottajien ohjaamisessa, palvelusetelin sääntökirjoissa, perehdytyksessä, valvonnan ja asiakasohjauksen työkaluna, palvelu- ja kustannustason määrittelyssä.
Yhtenäiset palvelusisällöt turvaavat hyvinvointialueen asukkaiden yhdenvertaista kohtelua asuinpaikasta ja palvelun tuotantotavasta riippumatta.
Sote-palvelujen kuvaamisen jatkuvan toiminnan mallin sujuvuutta arvioidaan säännöllisesti yhteistyössä strategisen hankinnan, linjakohtaisten koordinoivien tahojen, sekä ajankohtaisissa palvelukuvaustyöryhmissä mukana olleiden henkilöiden toimesta. Palvelukuvausten jatkuvan arvioinnin työryhmä käy läpi ohjeistuksien, periaatteiden ja pohjien päivittämistarpeiden huomiot.
Palvelujen kuvaamisen yhdenmukaisuus pitkällä aikavälillä mahdollistaa vertailun tuotantotapojen kesken.
Aikataulusuunnitelmaa ylläpidetään palvelulinja- ja sote-tasoisen suunnitelman toteutumisen seurantaa varten, jossa näkymä palvelukuvausten prosentuaalisesta valmistumisesta.
Sote-tasoista palvelukuvausten aikataulusuunnitelmaa koordinoidaan ja ylläpidetään palvelulinja- ja sote-tasoisesti toimintamallin mukaisesti palvelukuvausten valmistelua ja kuvaustarpeiden tunnistamista ja kirjaamista varten. Palvelukuvausten jatkuvan arvioinnin työryhmä läpikäy säännöllisesti, ohjeistusten, periaatteiden ja pohjien päivittämistarpeita. Palvelukuvauspohja, periaatteet, ohjeistukset ja työkalut kuvaamiseen on kaikkien saatavilla ja hyödynnettävissä yhteisesti sovitussa työtilassa.
Palvelukuvauksen laatimiseen ja päivittämisen periaatteisiin kuuluu keskeisten sidosryhmien osallistaminen, kuten hyvinvointialueen henkilöstöä, markkinat/palveluntuottajia, muita asiantuntijoita, luottamus- ja/tai vaikuttamistoimielimiä, alan järjestöjä ym. palvelukuvauksen laatimiseen ja päivittämiseen kommentoimalla kuvausta sen viimeistelyvaiheessa. Toteuttamistapoja voivat olla esimerkiksi osallisuustyöpaja, kysely tai haastattelu riippuen kohderyhmästä. Koko dokumenttia ei välttämättä tarvitse laittaa kommenteille vaan valittuja kohdennettuja kysymyksiä sidosryhmittäin.