Sote-palvelujen kuvaamisen jatkuvan toiminnan malli hyvinvointialueella, Pirkanmaan HVA (RRP, P4 I1)
Toimintamallissa on kuvattu 1) yhdenmukainen palvelujen kuvaamisen malli ja sen toteuttaminen organisaation eri tasoilla , 2) sekä palvelukuvauksen työstämisen prosessi ja työkalut
Toimintamallin nimi
Toimintamallissa on kuvattu 1) yhdenmukainen palvelujen kuvaamisen malli ja sen toteuttaminen organisaation eri tasoilla , 2) sekä palvelukuvauksen työstämisen prosessi ja työkalut
Yhdenmukaisten palvelukuvausten avulla luodaan omalle tuotannolle ja ostopalveluille yhteiset läpinäkyvät palvelukuvaukset, joiden tarkoituksena on toimia ohjaavana dokumenttina sekä omaa että ulkoista palvelutuotantoa käytettäessä.
Hoppu-hankkeessa palvelukuvausten jatkuvan toiminnan mallia varten luotiin työryhmä, joiden edustajilla on kokemusta yhdenmukaisen palvelukuvauspohjan käytöstä ja työryhmätyöskentelystä eri tasoilla huomioiden edustajuus kaikilta palvelulinjoilta, sekä oman että oston näkökulmat.
Työryhmien käyttöönoton, sidosryhmäyhteistyön sekä palvelukuvauksen toimintamalli -työryhmän kommentit huomioitiin päivitettäessä palvelukuvauksen geneerinen matka palvelukuvauksen työstämisen prosessiksi, johon laadittiin päivitetyt kuvaukset haasteista ratkaisuihin. Sidosryhmäyhteistyössä muodostui yhdenmukainen palvelujen kuvaamisen malli ja sen toteuttaminen organisaation eri tasoilla, johon sote-palvelujen kuvaamisen jatkuvan toiminnan malli hyvinvointialueella -toimintamallissa tuotiin ratkaisuja. Palvelukuvauksen periaatteisiin, tavoitteisiin ja palvelukuvauspohjaan tehtiin arvioinnin myötä pieniä päivityksiä arvioinnin tuloksena.
Yhtenäiset palvelusisällöt turvaavat hyvinvointialueen asukkaiden yhdenvertaista kohtelua asuinpaikasta ja palvelun tuotantotavasta riippumatta. Palvelun sisällön ja vähimmäislaatuvaatimusten yhtenäisyys sujuvoittaa sekä omana tuotantona tuotettavien palvelujen että ulkoisten palveluntuottajien ohjausta ja valvontaa. Palvelukuvaus toimii keskeisenä työkaluna muun muassa asiakasohjauksessa sekä valvontayksikössä. Palvelukuvaus toimii keskeisenä välineenä alueellisen palvelutason ja sitä kautta myös kustannustason määrittelyssä. Mahdollisimman yhdenmukaiset palvelusisällöt eri tuotantotapojen välillä mahdollistavat eri tuotantotapojen ja palveluntuottajien välistä vertailua.
Palvelukuvauksen laatimiseen ja päivittämisen periaatteisiin kuuluu keskeisten sidosryhmien osallistaminen, kuten hyvinvointialueen henkilöstöä, markkinat/palveluntuottajia, muita asiantuntijoita, luottamus- ja/tai vaikuttamistoimielimiä, alan järjestöjä ym. palvelukuvauksen laatimiseen ja päivittämiseen kommentoimalla kuvausta sen viimeistelyvaiheessa. Toteuttamistapoja voivat olla esimerkiksi osallisuustyöpaja, kysely tai haastattelu riippuen kohderyhmästä. Koko dokumenttia ei välttämättä tarvitse laittaa kommenteille vaan valittuja kohdennettuja kysymyksiä sidosryhmittäin.
- Yhteiset materiaalit, ohjeet ja työkalut ovat kaikkien saatavilla
- Varmistetaan yhteneväisyys oman tuotannon ja ostopalvelujen kesken
- Palvelukuvauskohtainen yhteyshenkilö vastaa palvelukuvausten työstämisestä
- Nimetään linjakohtainen vastuuhenkilö seuraamaan palvelukuvausten valmistumista
- Kuvaustarpeiden priorisointia, niiden tunnistamista jatkoa varten ja suunnitelman ylläpitoa varten luodaan aikataulusuunnitelma, jonka avulla koordinoidaan ja ylläpidetään sote-tasoista palvelukuvausten aikataulusuunnitelmaa.
- Määritetään palvelukuvauksen seuranta- ja päivittämisestä vastaava
- Yhteensovitetaan palvelukuvauksen muiden luokitteluperiaatteiden kanssa, kuten HVA- Aura, Tuotteistus, Palvelutietovaranto
- Luodaan yhteinen työtila, jossa on työkalut palvelukuvauksien työstämiseksi ja linjakohtainen jaottelu valmiille kuvauksille niiden hyödyntämistä varten
Pirha on omaksunut toiminnassaan tavoitteen oman ja oston yhdenmukaisen palvelukuvauksen kuvaamisesta, hyväksynyt palvelukuvausten työstämisen prosessin ja palvelujen kuvaamisen jatkuvan toimintamallin hyvinvointialueella käyttöönotettavaksi ja toimeenpantavaksi. Jatkuvan toiminnan ylläpitämiseksi ja kehittämiseksi perustetaan palvelukuvausten jatkuvan arvioinnin työryhmä, joka käy läpi ohjeistuksien, periaatteiden ja pohjien päivittämistarpeiden huomiot.