SOTE-työpari -toimintamallikokonaisuus paljon palveluita tarvitseville asiakkaille + Kelan etäkonsultaatio
Paljon palveluita tarvitseville asiakkaille monialainen asiakaslähtöinen palveluprosessikokonaisuus sisältäen Kelan viikottaisen etäkonsultaation.
Paljon palveluita tarvitsevat asiakkaat ovat yksi tärkeä asiakasryhmä tulevaisuuden sote-keskus -hankkeessa. Asiakasryhmän kokonaistarpeiden huomioimiseksi, sekä heille tarjottavan vaikuttavan asiakaspolkukokonaisuuden räätälöimiseksi tarvitaan aitoa monialaista asiakkaan kohtaamista, jossa asiakas tulee oikeasti kuulluksi ja huomioiduksi.
Monialaisen yhteistyön kehittäminen sisältyi vahvasti Pirsote-hankkeen tavoitteisiin. Monialaisen yhteistyön ja tiedonkulun kehittämiseksi hyödynsimme myös digitalisaation ( Pirsoten tavoite) tarjoamia mahdollisuuksia ottamalla käyttöön sähköisen Suuntima -työkalun asiakkuuksien segmentointiin, sekä mm. Omaolon sähköisen hyvinvointitarkastuksen. Lisäksi yhteisen hoito- ja palvelusuunnitelman käyttöönotto parantaa myös asiakkaan palvelupolkukokonaisuuden vaikuttavuutta. SOTE-työpari -toimintamallin kehittämisessä päällimmäisenä tarkoituksena oli tarjota PPT-asiakkaille oikea-aikainen ja vaikuttava palvelupolkukokonaisuus yhden luukun periaatteella. Oikea-aikaisuuden myötä vaikuttavuuden lisääntyessä pystymme pidemmällä aikavälillä hillitsemään myös kustannusten nousua, koska "kalliin" asiakasryhmän tilanteet eivät pääse niin helposti komplisoitumaan ja asiakkaan moninaisiin ongelmiin pystytään puuttumaan aikaisemmin ja kokonaisvaltaisemmin, jolloin tarve raskaammille palveluille vähenee.
Kts. toimintaympäristö -kohta.