Soteluuri muutosvaiheen tukena
Pirkanmaan hyvinvointialue muodostuu 23 kunnasta. Keväällä 2022 alettiin valmistautua hyvinvointialueen alkuun liittyvään viestintään. Siirtymävaiheen viestintään haluttiin panostaa, jotta asukkailla on yhteydenottopaikka epäselvissä tilanteissa.
Muutosvaiheissa asukkaiden ohjaus, neuvonta ja selkeät yhteydenottopaikat ovat merkityksellisiä. Sosiaali- ja terveyspalveluihin ohjautumisen tulee olla asukaslähtöistä, ja ohjauksen ystävällistä ja asiakaslähtöistä. Soteluuri luotiin tuomaan turvaa hyvinvointialueen perustamisvaiheeseen, jossa palveluihin ohjautumiseen oletettiin liittyvän haasteita. Kuntien sote-palveluista kertovat sivut suljettiin hyvin pian hyvinvointialueen aloittamisen jälkeen.
Soteluuri ratkaisee asiakas- ja palveluohjauksen ensivaiheen haasteen. Yhdestä puhelinnumerosta tai chat-kanavasta saa tietoja hyvinvointialueen palveluista ja tarvittavat yhteystiedot palveluihin.
Tarkoituksena oli sujuvoittaa hyvinvointialueen aloittamista ja lisätä luottamusta palveluihin uuden organisaation aloittaessa.
Soteluurin puolen vuoden toimintakauden aikana toimintaa seurattiin viikottain, epäselviin asukkaiden kysymyksiin etsittiin vastauksia ja kehitettiin saadun palautteen perusteella verkkosivujen ohjausta. Asiointimääriä seurattiin, koska palveluun pääsy haluttiin pitää sujuvana.
Soteluurin tuli yhdistää sosiaali- ja terveyspalveluiden ohjausta ja neuvontaa sujuvasti puhelimessa ja chatissa.
Keskeisenä kohderyhmänä oli Pirkanmaan hyvinvointialueella asuvat asukkaat.