Sovittava ohjaus
Toimintamalli on kuvaus alkuvaiheen sosiaalisesta kuntoutuksesta monitarpeisille nuorille aikuisille. Toimintamalli kuvaa asiakkaan osallisuuden vahvistumista työskentelyn edetessä, työskentelyn eri vaiheita sekä työntekijän roolia ko. vaiheissa.
Työelämän ja koulutuksen ulkopuolella olevien nuorten aikuisten määrä on yhteiskunnan kannalta huolestuttavan suuri. Haastavimmassa asemassa olevilla nuorilla aikuisilla haasteet ovat kumuloituneet ja epäselvä tilanne on pitkittynyt. (Hautala & Pietilä-Litendahl, 2023.) Korona- Pandemia on omalta osaltaan heikentänyt entisestään nuorten hyvinvointia ja lisännyt yksinäisyyden kokemuksia (E2 Tutkimus, 2022).
Syrjäytymisvaarassa olevilla nuorilla aikuisilla on useita tarpeita, mutta samaan aikaan vaikeuksia löytää sopiva palvelu tai kiinnittyä olemassa oleviin palveluihin. Haastavassa elämäntilanteessa olevien nuorten kohdalla taustalla on mm. hoitamattomia mielenterveys- ja päihdeongelmia sekä tunnistamattomia neuropsykiatrisia haasteita. Nuorten aikuisten tilanteen kompleksisuus haastaa myös palvelujärjestelmän toimintaa. Riskinä on, että nuoret aikuiset ovat monien palveluiden piirissä, mutta eivät hyödy niistä, koska ne eivät ole oikea-aikaisia tai nuori ei ole aidosti osallisena omassa palveluprosessissaan. Tämä on monella tapaa resurssien haaskaamista. Tämän vuoksi Yhdistämö-hankkeessa lähdettiin kehittämään asiakkaiden osallisuutta vahvistavaa sovittavan ohjauksen toimintamallia. Toimintamalli liittyy sosiaalisen kuntoutuksen kehittämiseen.
Haastavimmassa elämäntilanteessa olevat nuoret aikuiset hyötyvät palveluiden yhteensovittamisesta, jotta palveluketjusta saadaan muodostettua saumaton kokonaisuus. Palveluohjauksella voidaan vähentää ammattilaisten päällekkäistä työtä ja vahvistaa asiakkaan osallisuutta omien tavoitteiden määrittelyssä. Palveluohjauksen intensiivisimmässä muodossa palveluohjaajalla on rajattu asiakasmäärä ja hän pystyy paneutumaan jokaisen asiakkaan tilanteeseen kokonaisvaltaisesti ja tukemaan asiakasta riittävän pitkään. (Palveluohjausyhdistys, 2023.) Palveluohjaukseen kuuluu, että työmenetelmän tavoitteena ei ole asiakkaan muuttaminen, vaan pikemminkin palveluiden ja muiden rakenteiden muokkaaminen siten, että ne tukevat parhaalla mahdollisella tavalla asiakkaan hyvää ja itsenäistä elämää. Palveluohjauksessa asiakkaan tilannetta tarkastellaan kokonaisvaltaisesti. (Suominen, 2020.) Palveluohjaus sopii työmenetelmäksi sosiaaliseen kuntoutukseen. (ks. Sosiaalinen kuntoutuksessa, 2018. Lindh, Härkäpää & Kostamo-Pääkkö toim.) Sovittavan ohjauksen mallia alettiin kehittää palveluohjauksen intensiivisimmän muodon pohjalta.
Lähteet:
Hautala, S. & Pietilä-Litendahl, P. 2023 Tilanteesta tavoitteeseen sosiaalisen vahvistumisen polulla. Kuntoutus (46) 2023, Erityistä tukea nuorille nykytila ja tulevaisuus (osa 2),s.27-34
Lindh, J., Härkäpää, K. & Kostamo-Pääkkö, K. (toim.) 2018 Sosiaalinen kuntoutuksessa.
Nuorten hyvä elämä -hankkeen on toteuttanut E2 Tutkimus. Raportin “’Sä teet tän elämän itelles´: Alle 30-vuotiaiden nuorten aikuisten näkemyksiä hyvästä elämästä” ovat tehneet tutkimusavustajat YTM Eija Eronen ja FM Vilma Niskanen, asiantuntija FM Roosa Veijola ja ohjelmajohtaja VTT Jenni Simonen.
Suominen, S. 2020, Palveluohjauksesta työmenetelmänä, https://youtu.be/lJLRYrXwr8U
Suomen palveluohjausyhdistys SPO ry, 2023 Mitä palveluohjaus on?https://www.palveluohjaus.fi/mita-palveluohjaus-on/
Nuorten pahoinvointi ja syrjäytymisriskissä olevien nuorten suuri määrä haastaa palvelujärjestelmän toimintaa. Suomessa elää uusimpien tietojen mukaan yli 140 000 työikäistä, jotka eivät ole töissä, työttöminä tai opiskelemassa ja osa heistä on syrjäytymisvaarassa olevia nuoria. (Yle, 2023) Pohjois-Pohjanmaan ikärakenteessa korostuu muuta maata korkeampi nuorten määrä. Nuorisotyöttömyys (alle 25v) on ollut muuta maata korkeampaa. Hankkeen aloitusvuonna (2020) se on ollut Pohjois-Pohjanmaalla jopa 19,6%, kun se koko maassa on ollut 16,7%. (Sotkanet)
Yhdistämö-hankkeessa kehitettiin voimavara- ja ratkaisukeskeistä sovittavan ohjauksen toimintamallia, jolla vahvistetaan työelämän ja koulutuksen ulkopuolella olevien nuorten aikuisten osallisuutta sekä toimintakykyä ja edistetään heidän mahdollisuuksiaan työllistyä. Kohderyhmänä olivat erityisesti paljon palveluita tarvitsevat nuoret aikuiset, jotka hyötyvät sosiaalisesta kuntoutuksesta ja tiivistä palvelukoordinaatiosta. Kohderyhmän nuorilla aikuisilla oli vaikeuksia löytää hajallaan olevista palveluista oikea-aikaiset ja heidän tarvettaan vastaavat palvelut. Haasteena oli myös palveluiden yhteentoimimattomuus ja järjestelmälähtöinen tapa tuottaa palveluita, jolloin nuoren voimavarat eivät tulleet huomioiduksi ja nuoren todellinen osallisuus omassa palveluprosessissaan saattoi jäädä näennäiseksi.
Kolmannella sektorilla tehdään paljon hyvinvointityötä, joka jää irralliseksi julkisen sektorin tarjoamista palveluista. Yhdistämö-hankkeen tavoitteena oli tiivistää asiakaslähtöisesti eri toimijoiden välistä yhteistyötä ja parantaa palveluiden asiakaslähtöisyyttä. Sosiaalinen kuntoutuksen järjestämisvastuu on lain mukaan julkisella sektorilla. Käytännössä kuitenkin sosiaalisen kuntoutuksen sisällössä ja toimintatavoissa on suurta vaihtelua eri alueilla (vrt. keskus-haja-asutusalueet). Yhdistämö-hankkeessa pyrittiin selkeyttämään erityisesti sosiaalisen kuntoutuksen alkuvaiheen työskentelyä Sovittavan ohjauksen mallin avulla. Sovittava ohjaus on nivellettävissä osaksi laissa määriteltyä sosiaalista kuntoutusta joko ostopalvelusopimuksin tai sopimuksiin perustuvan työnjaon perusteella (Piirainen & Vuokila-Oikkonen, 2023). Sovittava ohjaus täydentää nuorten aikuisten palveluvalikoimaa tukemalla asiakasta kiinnittymään eri sosiaalisen kuntoutuksen toteuttamisen muotoihin ja sillä voidaan tukea myös ammatillisen kuntoutuksen toteutumista (esim. Nuotti-valmennusta). Sovittava ohjauksen avulla asiakasta voidaan tukea myös kohti työvoimapoliittisia toimenpiteitä.
Sovittavan ohjauksen toimintamallin kehittämisessä hyödynnettiin Yhdistämö-hankkeessa kerättyä tietoa asiakaskohderyhmästä (3x10d® tulokset, minun elämäni työskentely, verkostokartta, siirtymät, opinnäytetyöt, nuorten blogitekstit ja julkaisemattomat kirjoitukset sekä muu yksilö- ja kohtaamispaikkatoiminnassa kertynyt tieto). Toimintamalliin liittyen kerättiin tietoa myös hankkeen yhteiskehittämisen työpajoissa (hyvinvointialusta-; sosiaalisen kuntoutuksen malli). Työpajoihin osallistui eri sektoreiden työntekijöitä, jotka työskentelevät saman kohderyhmän kanssa, lisäksi työskentelyyn osallistui työntekijöitä Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialueelta, Pohteelta. Jokaiseen työpajaan osallistui Yhdistämö-hankkeen kohderyhmän nuoria aikuisia.
Sovittavan ohjauksen työskentelyllä tuetaan nuorten aikuisten osallisuutta ja vahvistetaan heidän kykyään suunnitella tulevaisuutta. Sovittavalla ohjauksella mahdollistetaan sosiaalisen kuntoutuksen toteutumista sekä asiakkaiden tukemista kohti opintoja ja työelämää. Keskeistä on vahvistaa asiakkaiden omien tavoitteiden toteutumista ja aina tavoitteena ei ole opinnot ja työelämä, vaan itsetuntemuksen lisääntyminen sekä kokemus mielekkäästä ja merkityksellisestä arjesta. Pitkään palveluiden ulkopuolella olevilla asiakkailla on realistista päästä 1-2 vuoden työskentelyn jälkeen tilanteeseen, jossa asiakas näkee positiivisen muutoksen mahdollisena tai kykenee etenemään kohti opintoja ja työelämää. Voimavara- ja ratkaisukeskeisen työskentelyotteen avulla nuoren identiteetti ja osallisuus vahvistuvat, ja hän pystyy elämään itselleen mielekästä arkea.
Sovittavan ohjauksen työskentelyssä asiakkaiden alkutilanne kartoitettiin 3x10D®-elämäntilannemittarin avulla työskentelyn aloitusvaiheessa, säännöllisesti työskentelyn aikana (noin 4 kk:n välein) sekä työskentelyä päätettäessä. 3x10D®-elämäntilannekartoitusten seurannassa asiakaan tilannetta tarkastellaan yhdessä keskustellen suhteessa aikaisempiin vastauksiin. Näin saadaan käsitys asiakkaan tilanteessa tapahtuneesta muutoksesta sekä siihen mahdollisesti vaikuttaneista asioista ja asiakkaan tilanteen muutosprosessi on seurattavissa. Kartoitustietoa kokoamalla saadaan informaatiota myös koko asiakasryhmän elämätilanteen muutoksista.
Sovittavan ohjauksen työskentelyssä asiakkaalle tarjotaan hänen tilannettaan tukevia palveluita ja toisaalta karsitaan mahdollisia käytössä olleita, vaikuttamattomia palveluita. Asiakkaiden siirtymiä eri palveluissa seurataan tilastoimalla niitä, näin siirtymien kokonaiskuva on seurattavissa.
Sovittavan ohjauksen työskentelyn vaikuttavuutta seurataan myös säännöllisesti (esim. 2 x vuodessa) toteutettavalla asiakastyytyväisyyskyselyllä, joissa arvioidaan tyytyväisyyttä toiminnan laatuun ja kartoitetaan toiminnan vaikutuksia.
Näillä seurannoilla Sovittavan ohjauksen toiminnan vaikuttavuutta voidaan seurata sekä määrällisesti että laadullisesti ja toimintaa voidaan tarpeen mukaisesti yhteiskehittää.
(ks. lisätietoa 3x10D®-elämäntilannemittarin käytöstä Yhdsitämö-hankkeessa: Hautala & Pietilä-Litendahl, 2023.)
Sovittavan ohjauksen mukaisella työskentelyllä saatiin Yhdistämö-hankkeessa vaikuttavia tuloksia. Asiakkaita saatiin ohjattua työvoimapolittiisiin toimenpiteisiin ja jopa opintoihin ja työelämään saakka. Lisäksi asiakkaalle saatiin aktivoitua erilaisia sosiaali- ja terveyspalveluita sekä muita hyvinvointia ja kuntoutumista tukevia toimintoja. Asiakkaiden osallisuuden kokemus vahvistui asiakkailta saadun palautteen mukaan, toiminnan tulokset näkyivät asiakkaiden tekemissä oma-arvioinneissa.
Sovittava ohjaus -toimintamallin käyttöönotto edellyttää perehtymistä toimintamallin mukaiseen työskentelyyn. Ihannetilanteessa Sovittava ohjaus ohjaus liitetään osaksi ensivaiheen sosiaalista kuntoutusta hyvinvointialueella.
Yhdistämö-hankkeessa todettiin Sovittavan ohjauksen mallin tukevan hankkeen kohderyhmän asiakkaiden kiinnittymistä sosiaaliseen kuntoutukseen ja palvelujen vaikuttavuuden lisääntymistä kohti yhteiskuntaosallisuutta, koulutusta ja työelämää. Se on sisällytettävissä lakisääteisen sosiaalisen kuntoutuksen toimintamalliksi, palvelu voidaan tuottaa hyvinvointialueiden omana toimintana tai ostopalveluna.
Mallin työskentely suunnataan sosiaalisen kuntoutuksen alkuvaiheeseen niille asiakkaille, jotka ovat olleet pitkään koulutuksen ja työelämän ulkopuolella ja tarvitsevat paljon palveluita, joiden kuitenkin on ollut vaikea kiinnittyä palveluihin ja heidän arjen ja toimintakyvyn tilanne on pysynyt pitkään muuttumattomana. Sovittavan ohjauksen mallin mukaista työskentelyä toteutettiin Yhdistämö-hankkeen yksilötyössä ja asiakkaiden verkostoyhteistöissä, jossa työmuotoa kehitettiin yhdessä asiakkaan kanssa. Tärkeäksi on todettu työskentelyn edellyttämä ammattilaisen sensitiivinen työote, jolloin työskentelyä arvioidaan kokoaikaisesti asiakkaan kokeman sekä verkoston arvioiman vaikuttavuuden näkökulmasta ja palveluita muokataan joustavasti. Asiakaskohderyhmän edustajia oli mukana myös toimintamallin kehittämiseen liittyvissä työpajoissa ja he ovat tuoneet merkittäviä näkemyksiä työskentelyyn.
Lisätietoa kehittämistyöstä:
Yhdistämö-hankkeen loppujulkaisu
https://www.yumpu.com/fi/document/read/67857593/yhdessa-askel-eteenpain-yhdistamo-hankkeen-loppujulkaisu