STOP- työryhmä
STOP -työryhmä on tarkoitettu paljon päihde- ja mielenterveyspalveluita tarvitseville asiakkaille, jotka hyötyvät yhteisestä, laaja-alaisesta ja moniammatillisesta asiakassuunnitelmasta (esim. päihde- ja mielenterveys sekä asumisen asioissa).
Toimintamallia suunnitteli jo kymmenen vuotta sitten niin sanottu pyöröoviasiakkaiden työryhmä ja kyseisen ryhmän toimesta aloitettiin STOP-työryhmän toiminta. Toimintamallia on jatkokehitetty STOP-työryhmän kokemuksien pohjalta sosiaali- ja terveyspalveluiden yhteistyönä.
Mallin tavoitteena on se, että aikuissosiaalityön ja perusterveydenhuollon välille syntyy säännöllinen ja suunnitelmallinen toimintatapa yhteispalvelua tarvitsevien asiakkaiden/potilaiden auttamiseksi. Toimintamalli lisää viranomaisten ymmärrystä toistensa toimintatavoista ja käytettävissä olevista palveluista sekä edesauttaa asiakkaan palvelupolun rakentumista.
Tavoitteena on laatia moniammatillisesti hoidon- ja palvelutarpeen arviointi / suunnitelma ja palvelukokonaisuuden suunnittelu sekä vahvistaa asiakkaan osallisuutta. Oleellista toimintamallissa on tiedonkulku ja tiedon saavutettavuus: yhdessä laadittu suunnitelma löytyy paitsi asiakkaalta sekä sosiaalihuollon- ja terveydenhuollon asiakastietojärjestelmistä.
STOP-työryhmään ohjattavan asiakkaan tilanteessa tyypillistä on mm.:
-
Runsas asiointi ensihoidon kanssa, sairaalapäivystyksessä ja/tai lyhyillä sairaalajaksoilla mm. ahdistuneisuuden, itsetuhoisuuden, päihteiden aiheuttamien intoksikaatioiden sekä somaattisten vaivojen vuoksi, joihin runsas päihdekäyttö oli myötävaikuttanut.
-
Asumisen haasteet, esimerkiksi ongelmia tukiasumisen sääntöihin sopeutumisessa tai häätöuhka.
-
Lääkityksen ongelmat, esimerkiksi ylimitoitetut annokset tai ylimitoitettu lääkehakuisuus ja/tai kyvyttömyys/haluttomuus huolehtia säännöllisestä lääkityksestä.
-
Lukuisat laitoskatkot tai –kuntoutukset, jotka toistuvasti keskeytyvät tai joista saatu hyöty jää syystä tai toisesta vähäiseksi.
-
Yleensä vaikeus kiinnittyä pidempiaikaisesti mihinkään hoito- ja/tai palvelusuhteeseen.
Monialaista yhteistyötä on jo tehty laajasti, mutta asiakas ei koe saaneensa tarvitsemaansa apua - tilanne jatkuu hallitsemattomana.