Suoritekäsikirja perusterveydenhuollon vastaanottotoimintaan

Suoritekäsikirjan tarkoituksena on määritellä toiminnassa käytettäviä käsitteitä, yhtenäistää suoritteiden kirjaamista ja tilastointia sekä tukea ammattilaisen toiminnan tilastointia käytännön läheisesti. Suoritekäsikirjan käytön koulutus ja käyttöönotto.

Toimintaympäristö **

Kirjaaminen on oleellinen osa potilaan hyvää hoitoa. Hyvällä ja tarkoituksenmukaisella kirjaamisella varmistetaan tiedon siirtyminen muille potilaan hoitoon osallistuville sekä turvataan hoidon jatkuminen ja laatu. Kirjaaminen on oikeus ja velvollisuus, sen avulla tehdään tehty työ näkyväksi.

Vaatimuksia kirjaamiselle asettavat lainsäädäntö, asetukset sekä organisaation sisäiset kirjaamisohjeet. Diagnoosien kirjaaminen on pakollista ja ne kertovat osaltaan siitä mitä on tehty ja tehdystä työstä muodostuu rahoitus. 

Suoritekäsikirjan avulla on tarkoitus ohjata ammattilaisia dokumentoimaan työnsä samalla tavalla . Kun suoritteiden kirjaaminen ja tilastointi on yhtenäistä, on raportointi vertailukelpoista ja laskutus toimii suhteessa suoritteisiin oikein​. Tällä myös edistetään palveluverkon johtamisen tueksi tarvittavan laadukkaan tietovarannon rakentumista.

 

 

Lähtötilanne ja strategiset liittymäkohdat

Perusterveydenhuollossa ei ole aiemmin ollut käytössä suoritekäsikirjaa joka ohjaisi mm. diagnoosien ja käyntisyiden kirjaamista. Tämän hankkeen tarkoituksena on laatia ja jalkauttaa suoritekäsikirja perusterveydenhuollon vastaanottotoimintaan tavoitteena parantaa ja lisätä diagnoosien kirjaamista ja näin varmistaa oikeansuuruinen rahoitus.

 

Kehitystyön lähtökohtana olevat tarpeet

Kun ammattilainen kirjaa riittävästi ja oikein, yhteisesti sovitun mallin mukaan, tuotetaan tietoa jonka mukaan rahoitus toteutuu. Oikeaan tietoon perustuva rahoitus vastaa toimintaa ja palvelujen sekä resurssien tarvetta.

Kehittäjäjoukon kokoaminen ja yhteiskehittäminen

Vastaan suoritekäsikirjan kokoamisesta. Kanssani tätä tarkastelee tietojohtamisen puolelta kolme henkilöä. Heidän tehtävänään on arvioida onko suunta oikea, mitä asioita tulee painottaa sekä antavat ohjeita tiedonhakuun.

Vastaanottotoiminnan kehittämisestä on henkilö, joka lukee suoritekäsikirjan versioita ja arvioi sen käytettävyyttä.

Tavoiteltu muutos

Suoritekäsikirja toimii käyttäjän jokapäiväisenä työkalu​​na

Diagnoosien ja käyntisyiden kirjaaminen paranee

Diagnoosi ja/tai käyntisyy kirjataan, eikä korjausta vaativia puutteita enää jää

Laskutus  suhteessa suoritteisiin toimii oikein​

Kymsoten rahoitus on oikealla tasolla

Muutoksen mittaaminen

Seuranta: tapahtuuko diagnoosien ja käyntisyiden kirjaamisessa muutosta, Power-BI

Toteutussuunnitelma

Suoritekäsikirjan kokoaminen. Tarkastelu valmistelun eri vaiheissa yhdessä tietojohtamisen kanssa.

Käsikirjan julkaisu sähköisenä.

Koulutus: sisältö ja käyttö.

Suoritekäsikirjan liittäminen osaksi perehdytystä, esim. Intro-perehdytysalustalle.

Seuranta: tapahtuuko diagnoosien ja käyntisyiden kirjaamisessa muutosta, Power-BI

Käytännön kirjaajien lisäksi esihenkilöiden ja johdon perehdyttäminen suoritekäsikirjaan ja sen käyttöön sekä sitouttaminen käytön edistämiseen

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys **

Ammattilaiset perusterveydenhuollon vastaanottotoiminnassa. Esihenkilöt.