Suun terveydenhuollon uusi ostopalvelun hankintamalli
Palveluntuottajalta hankitaan suun terveydenhuollon palveluita ajanvarausaikoina toimenpidepohjaiseen hinnoitteluun perustuen.
Julkisen suun terveydenhuollon palvelujen kysyntä kasvaa väestön kasvaessa ja ikääntyessä hampaallisena. Suun terveydenhuollon henkilöstöstä ja tiloista on niukkuutta. Länsi-Uudenmaan hyvinvointialueella strategisena linjauksena on tuottaa palveluja monituottajamallilla. Yksityissektorilla on merkittävästi suun terveydenhuollon kapasiteettia, jota se on halukas myymään julkisen sektorin palveluntuotantoon. Ostopalvelun hankinta-, lähete- ja toteutusprosessin viemää resurssimäärää tulee vähentää voimavarojen kohdentamiseksi varsinaiseen palvelutuotantoon.
Ajanvarauksen henkilöresursointitarpeen vähentäminen sekä LUVN:n että palveluntuottajan tahoilla. Palveluntuottajan laskutusprosessin sujuvoittaminen. Asiakkaan osallistaminen omatoimiseen sähköisen palvelun käyttöön ajanvarauksessa.
Seuraamalla ajanvarauspuheluiden määrää, laskutukseen käytettävän henkilöresurssin määrää ja sähköisten ajanvarausten määrää.
Pilotoitu palvelu on tarkoitettu aikuisasiakkaille, jotka haluavat itsenäisesti asioida sähköisissä ajanvarauspalveluissa. Asiakkaiden kokemuksia kerättiin kyselyllä, joka suunnattiin pilotissa mukana olleille työntekijöille. Arvioinnin kohteena oli asiakkaiden tyytyväisyys ja asiakkaiden hoidon tarpeen ohjautuminen tarkoituksenmukaiselle vastaanottoajalle ja ammattilaiselle.
Ajanvarauksen resursointitarpeen vähentäminen onnistui sekä LUVN:n että palveluntuottajan tahoilla. Tämän lisäksi onnistuttiin asiakkaan osallistamisessa sähköisten palvelujen itsenäisessä käyttämisessä.
Parannettavaa/kehitettävää todettiin palveluntuottajan laskuttamisprosessissa (raportoinnit, ohjeistukset ym.) ja vastaanottoaikojen avaamisen prosessissa.