Kohderyhmänä oli vuonna 2023 65-vuotta täyttävät kainuulaiset. Pilotti toteutettiin Omasuu-lomakkeen avulla digitaalista Omasote-palvelualustaa hyödyntäen 1.1-31.10.2023. Vastaaminen oli vapaaehtoista.

Toimintaympäristö

65-vuotta vuonna 2023 täyttävät ovat yksi isoimmista ikäryhmistä Kainuussa. Tavoitteena oli, että jokainen 65-vuotta täyttänyt on tietoinen suunsa terveydentilasta ja miten suuta tulisi hoitaa. Asiakasryhmälle avattiin lomake täytettäväksi hyvinvointialueen digitaaliseen palveluun, Omasoteen.

Omasote on Kainuun hyvinvointialueen tarjoama hyvinvoinnin ja terveyden palvelukanava. Palvelun kautta voi hoitaa hyvinvointiin ja terveyteen liittyviä kiireettömiä asioita ajasta ja paikasta riippumatta. 

Tavoiteltu muutos

Tavoitteena oli, että jokainen 65-vuotias kainuulainen tietäisi oman suunsa terveydentilan, tietäisi miten suuta tulee kotona hoitaa ja milloin on seuraavan suun terveydenhuollon käynnin aika. Tavoitteena oli myös se, että suun tilanne ei vaikeuttaisi tai viivästyttäisi muiden sairauksien hoitoa.  Ennalta ehkäisevän toiminnan kannalta pitkän aikavälin tavoitteena oli myös vähentää hyvinvointialueen kustannuksia. 

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

65-vuotiaat ovat usein jo jääneet tai jäämässä pois työelämästä ja työterveyden piiristä. Ikääntyessä riski sairauksiin kasvaa ja monet sairaudet vaikuttavat suun terveyteen. Suun infektiot voivat niin ikään vaikeuttaa muiden sairauksien hoitoa.  

Kohderyhmää tavoiteltiin Kainuun paikallisessa lehdessä lehtiartikkelin muodossa, kohdennetuin tekstiviestein sekä sosiaalisessa mediassa ja Kainuun hyvinvointialueen nettisivuilla. 

Ratkaisun perusidea

Jokaiselle vuonna 2023 65-vuotta täyttävälle avautui Omasoteen täytettäväksi digitaalinen Omasuu-lomake, joka koostui suun terveyttä koskevista kysymyksistä. Kysymykset olivat juuri tähän tarkoitukseen räätälöityjä ja siellä oli mahdollisuus myös kirjoittaa tekstiä omin sanoin.

Vastaukset käsitteli suun terveydenhuollon ammattilainen (suuhygienisti). Omasotea ei ole täysin integroitu potilastietojärjestelmään.

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Asiakkaan täytettyä lomakkeen Omasotessa, sai lomakkeiden käsittelijäksi valittu henkilö tästä tiedon sähköpostiinsa. Omasoten ammattilaisliittymään kirjaudutaan potilastietojärjestelmän kautta, vaikka järjestelmät eivät muuten keskustelekaan keskenään. Vastausten perusteella asiakkaalle joko annettiin aika vastaanotolle tai neuvontaa esimerkiksi suun omahoitoon liittyen. Asiakas sai vastauksen tai ajanvarauksen viestinä Omasote-palveluun. 

Kohderyhmää informoitiin mahdollisuudesta Omasoten käyttöön paikallislehdessä, sosiaalisessa mediassa sekä tekstiviestein. 

Vinkit toimintamallin soveltajille

Olisi hyvä, että potilastietojärjestelmä ja Omasote-palvelu olisivat täysin integroidut toisiinsa. Tällöin esimerkiksi lomakkeelle täytetyt terveystiedot voisivat siirtyä suoraan potilastietojärjestelmään. Jonkinlainen tilastointityökalu olisi myös hyvä olla olemassa. Tällä voitaisiin tilastoida esimerkiksi se, että kuinka moni tarvitsi ja sai ajanvarauksen.

Informointi palvelun käytöstä tulee olla riittävän selkeää, yksityiskohtaista ja käyttäjäystävällistä eli juuri kyseiselle kohderyhmälle suunnattua. Vaihtoehtoiset tiedotuskanavat on hyvä huomioida (lehdet, sosiaalinen media, tekstiviesti, kirje, sähköposti tai hyvinvointialueen tiloissa olevat älynäytöt). 

Etenkin pilotointivaiheessa on hyvä, että lomakkeiden käsittely on keskitetty tietyille henkilöille. Tällä tavalla varmistetaan, että toimintavasta saadaan kehitettyä mahdollisimman sujuva ja tasalaatuinen. Lomakkeiden käsittelyyn ja toimintatavan kehittämiseen on varattava riittävästi aikaa esimerkiksi potilastyön ulkopuolelta. 

On huomioitava, että haasteena on saada tavoitettua kohderyhmä kokonaisuudessaan ja asioimaan digitaalisissa palveluissa. Lisäksi heidät olisi saatava sitoutumaan säännöllisiin suun tarkastuksiin sekä omahoitoon eli ymmärtämään suun terveyden merkitys osaksi yleisterveyttä. 

Toimintatapa on sovellettavissa eri kohderyhmille sen mukaan mitä tavoitellaan tai mitä on tarvetta selvittää. Alueilla joilla on eri kieliryhmiä, on huomioitava lomakkeen saatavuus muillakin kuin suomen kielellä.

Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Lomakkeella tavoitettiin henkilöitä, jotka eivät olleet käyneet suun terveydenhuollossa useisiin vuosiin. Tavoitettiin myös pelkopotilaita sekä heitä, joiden siirtyminen yksityiseltä sektorilta julkiseen terveydenhuoltoon oli syystä tai toisesta ajankohtaista. Saatujen tietojen valossa voidaan kuitenkin arvioida, että aktiivisimmin lomaketta täyttivät he, jotka hoitavat myös omaa suun terveyttään keskivertoa huolellisemmin. 

Lomakkeen täyttäneitä oli 1.1-31.10.2023 yhteensä 250. Tilastokeskuksen tietojen mukaan Kainuussa on 1115 kpl ikäryhmän edustajia vuonna 2023. Vastausprosentti on näin ollen 22.4 %. Tilastointityökalua ei ollut käytettävissä, mutta arviolta noin 70% sai ajanvarauksen. 

Yllättävää oli se, että lomakkeen täyttäneet eivät välttämättä käyneet lukemassa saamaansa vastausta Omasoten viesteistä. Tällöin esimerkiksi tieto varatusta ajasta ei saavuttanut asiakasta ennen tekstiviestimuistutusta, joka lähetetään automaattisesti vasta kaksi päivää ennen varattua aikaa.

Koska jokaiselle Omasuu-lomakkeen täyttäneelle vastattiin henkilökohtaisesti ja useimmille tehtiin ajanvaraus ja lisäksi annettiin neuvontaa, edellytti prosessi myös käyntiä potilastiedoissa esimerkiksi hoitosuunnitelman tarkastusta varten. Jokainen yhteydenotto tulee lisäksi kirjata potilastietoihin. Näin prosessin todettiin olevan liian raskas siitä saatuihin hyötyihin nähden eikä se sellaisenaan jatku 31.10.2023 jälkeen. Fraaseja oli käytössä ja niiden käytön laajuutta kannattaakin miettiä. Omasoten ja digitaalisten palveluiden kehittäminen kuitenkin jatkuu suun terveydenhuollossa sen omana toimintana.