Suuvastaavat kotihoidon tiimeihin, Lapin HVA (RRP, P4, I1)
Suuvastaavien nimeäminen kotihoidon tiimeihin on jatkumoa Tulevaisuuden sote-keskus -hankkeen Autettavan asiakkaan suun hoito -valmennuskokonaisuuteen. Suuvastaavien avulla on tarkoitus kehittää ja edistää kotihoidon asiakkaiden suunterveyttä.
Suuvastaavat kotihoidon tiimeihin on jatkumoa Tulevaisuuden sote-keskus -hankkeessa aloitettua Autettavan asiakkaan suun hoidon valmennusta. Kaikkiin Lapin hyvinvointialueen kotihoidon tiimeihin nimettiin uuden toimintamallin myötä suuvastaavat. Suuvastaavien aisaparina toimii suun terveydenhuollosta suuhygienisti, joita suuvastaavat voivat ei kiireellisissä tilanteissa konsultoida sähköisesti.
Uudella toimintamallilla voidaan ennakoida ja reagoida ajoissa ikäihmisten, haavoittuvassa asemassa olevien ihmisten hampaiden suiden kuntoon, jotka tällä hetkellä ovat huonolla tolalla. Malli mahdollistaa ennakoivan ja oikea-aikaisen puuttumisen suun terveysongelmiin ikäihmisten ja haavoittuvien asiakkaiden keskuudessa. Konsultaatioiden myötä suuvastaavat saavat tukea suuhygienisteiltä nopeasti, mikä vähentää kiireellisiä tilanteita ja tehostaa hoitoon ohjausta. Tämä vähentää resurssien hukkaa ja parantaa palvelun sujuvuutta.
Toimintamalli kohdistuu erityisesti ikääntyviin ja haavoittuvissa asemissa oleviin asiakkaisiin, joiden suun terveys on usein heikko. Nimeämällä suuvastaavat kotihoitoon parannetaan hoidon saavutettavuutta ja mahdollistetaan nopeampi reagointi kotihoidon asiakkaiden tarpeisiin. Suuvastaavat toimivat lähellä asiakasta ja suuhygienistien konsultointi mahdollistaa yksilöllisen ja oikea-aikaisen palvelun toteuttamisen. Toimintamalliin sisältyy läsnätapaamisia sekä etäpalvelua, koska kotihoidon asiakaskäynnit toteutuvat läsnätapaamisina ja konsultoinnit etänä. Suuvastaavien rooli sisältää asiakasohjausta, sillä he toimivat suun hoidon äänitorvina kotihoidon tiimeissä ja ohjaavat asiakkaita oikea-aikaisesti suun terveydenhuollon palveluihin.
Suomessa kotihoidon asiakkaiden suun terveyden tilassa on tutkittu olevan merkittäviä haasteita. Iäkkäiden kotona asuvien asiakkaiden suunhoito jää usein puutteelliseksi, mikä lisää riskiä infektioille, ravitsemusongelmille ja yleisterveyden heikkenemiselle. Kotihoidosta on puuttunut systemaattiset käytännöt suun terveydentilan arviointiin sekä päivittäiseen suunhoidon tukemiseen.
Tähän tarpeeseen on kehitetty Suuvastaavat-toimintamalli, jossa kotihoidon tiimeihin nimetään suun terveydestä vastaavia työntekijöitä. Mallin tavoitteena on vahvistaa kotihoidon henkilöstön osaamista, selkiyttää vastuunjakoa sekä juurruttaa suun terveyttä edistävät käytännöt osaksi kotihoidon hoitotyötä, päivittäistä arkea.
Kehittäjäjoukossa on
- hankkeesta suun terveydenhuollon erityisasiantuntija
- palvelualueilta kotona asumista tukevien palveluiden palvelupäälliköt
- kotihoidon tiimeistä suuvastaavat
- suun terveydenhuollon yksiköistä suuvastaavien aisaparisuuhygienistit
Asiakashyöty:
- Kotihoidon asiakkaiden suun terveyden tila paranee pidemmällä aikavälillä.
- Suun ongelmat tunnistetaan varhain, ja niihin reagoidaan ajoissa.
- Asiakkaiden elämänlaatu, ravitsemus ja yleisterveys kohenevat suunhoidon parantuessa.
Ammattilaisen työ:
- Kotihoidon henkilöstön osaaminen suun hoidossa vahvistuu.
- Työhön saadaan selkeät toimintamallit ja vastuunjako.
- Suuvastaavat toimivat tiiminsä tukena, edistävät osaamisen kehittämistä ja motivoivat muita.
Toimintakulttuuri ja prosessit:
- Suun terveys ja hoito vakiintuu osaksi kotihoidon arjen käytäntöjä ja hoidon suunnittelua.
- Suuvastaavat-malli juurtuu osaksi tiimien rakennetta ja toimintaa.
- Käyttöön otetaan yhtenäiset arviointimenetelmät
Organisaation ja palvelujärjestelmän taso:
- Palvelujen laatu ja asiakaslähtöisyys paranevat.
- Ennaltaehkäisevä työ vahvistuu ja mahdollisesti raskaat hammashoidon toimenpiteet vähenevät.
Arviointikysymyksiä voi olla esimerkiksi
- Paraneeko asiakkaiden suun terveys kotihoidossa pitkällä aikavälillä?
- Kasvaako henkilöstön osaaminen?
- Juurtuvatko uudet käytännöt osaksi arjen työtä?
Mittarit ja indikaattorit
- Konsultaatioiden määrä (kotihoidosta suun terveydenhuoltoon)
- Suuvastaavien käsitys suun terveyteen liittyvien kirjausten lisääntyminen erityisesti päivittäisissä käyntikirjauksissa
- Suuvastaavien kokema hyöty (palautekysely työpajojen jälkeen)
Seurantamenetelmät
- Kyselyt työpajojen jälkeen suuvastaaville
- Työpajat
Tavoitellun muutoksen saavuttamiseksi Suuvastaavat kotihoitoon -toimintamalli otetaan käyttöön vaiheittain ja suunnitelmallisesti. Kehittämistyö etenee konkreettisten toimenpiteiden kautta, joita tuetaan työpajoilla, rakenteilla ja yhteistyöllä.
Keskeiset toimenpiteet
Suuvastaavien nimeäminen jokaiseen kotihoidon tiimiin
→ Vastuuhenkilö toimii tiiminsä tukena ja yhteyshenkilönä suun hoitoon liittyvissä asioissa.
Työpajan järjestäminen suun hoidon ja terveyden perusteista ja suuvastaavan roolista
→ Sisältö kohdennetaan sekä suuvastaaville että koko kotihoidon henkilöstölle. Materiaalia voi hyödyntää myös uusien työntekijöiden perehdytyksessä.
Yhtenäisten toimintamallien laatiminen ja jalkauttaminen
→ Esimerkiksi suun omahoitokortit, suun terveydentilan arviointitaulukko, kirjaukset ja suun terveydenhuollon konsultointi ei reaaliaikaisesti ja tietoturvallisesti.
Materiaalien ja työkalujen tuottaminen arjen työtä tukemaan
→ Ohjeistukset, tarkistuslistat, infomateriaalit kotihoidon työntekijöille.
Yhteistyön vahvistaminen suun terveydenhuollon kanssa
→ Sujuvat konsultointi- ja ohjauskäytännöt, matalan kynnyksen yhteydenotto.
Pilotointi ja mallin testaus yhdellä palvelualueella
→ Kerätään kokemuksia ja palautetta ennen laajempaa käyttöönottoa.
Tulosten seuranta ja mallin kehittäminen saadun palautteen pohjalta
→ Arvioidaan käytäntöjen toimivuutta, tunnistetaan mahdolliset pullonkaulat.
Keinot muutoksen tueksi
- Osaamisen vahvistaminen työpajojen kautta
- Suuvastaaville tarjottu tuki etänä sekä sähköpostitse toisten suuvastaavien kanssa
- Selkeät ja helposti käytettävät toimintamallit ja dokumentointikäytännöt
- Johdon ja esihenkilöiden sitouttaminen kehittämistyöhön
- Mahdollisen palautteen hyödyntäminen mallin parantamisessa
Kohderyhmä
Kehittämistyön ensisijaisena kohderyhmänä ovat kotihoidon asiakkaat, erityisesti iäkkäät, kotona asuvat henkilöt, joilla on toimintakyvyn heikentymistä ja haasteita päivittäisessä suunhoidossa. Kotihoidon asiakkailla voi usein olla useita sairauksia, lääkityksiä ja muita tekijöitä, jotka altistavat suun hoidon haasteille. Epäselvä vastuu suunhoidosta ja puutteelliset rutiinit voivat johtaa hoidon laiminlyöntiin.
Kehittämistyön kohderyhmää ovat myös kotihoidon työntekijät, erityisesti suuvastaavat, jotka ovat avainasemassa kotihoidon asiakkaiden suun terveyden havainnoinnissa ja tukemisessa asiakkaiden arjessa.
Asiakasymmärryksen kartuttaminen
- Analysoimalla RAI-tietoja, joissa suun terveys on noussut esiin.
- Autettavan asiakkaan suun hoidon -työpajoissa henkilöstön kautta välittyvä ymmärrys asiakkaiden haasteista ja tarpeista suunhoidon tueksi.
Ymmärrys osoittaa, että monet kotihoidon asiakkaat tarvitsevat konkreettista ja päivittäistä apua suunhoidossa, mutta apua ei systemaattisesti tarjota tai tunnisteta.
Toimintamallissa on hyödynnetty taustatutkimuksina seuraavia väitöskirjoja:
- Aro, Taru 2022. Väitöskirja. Oral health care views among Finnish geriatric home care nurses. Knowledge, beliefs, perceptions and challenges. Oral health care views among Finnish geriatric home care nurses : knowledge, beliefs, perceptions and challenges (oulu.fi)
- Salmi, Riikka 2023. Oral health care of older people in domiciliary care : perspectives of the domiciliary care clients and personnel. https://www.utupub.fi/bitstream/handle/10024/173917/Annales%20D%201684%20Salmi%20DISS.pdf?sequence=1&isAllowed=y
- Tuuliainen, Eveliina 2023. Väitöskirja. Oral Health, hygiene and Oral Health-Related behaviour among old home care clients. http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-61-4801-4