Suuvastaavat kotihoidon tiimeihin, Lapin HVA (RRP, P4, I1)
Suuvastaavien nimeäminen kotihoidon tiimeihin on jatkumoa Tulevaisuuden sote-keskus -hankkeen Autettavan asiakkaan suun hoito -valmennuskokonaisuuteen. Suuvastaavien avulla on tarkoitus kehittää ja edistää kotihoidon asiakkaiden suunterveyttä.
Toimintamallin nimi
Suuvastaavien nimeäminen kotihoidon tiimeihin on jatkumoa Tulevaisuuden sote-keskus -hankkeen Autettavan asiakkaan suun hoito -valmennuskokonaisuuteen. Suuvastaavien avulla on tarkoitus kehittää ja edistää kotihoidon asiakkaiden suunterveyttä.
Toimintamallin tarkoitus on se, että suuvastaavat ottavat suuasioista vastuuta kotihoidon tiimeissä samoin kuin esimerkiksi haavahoitaja. Suuvastaavien toiminnan jalkautus käynnistyi yhteisellä linjauksella, että suuvastaavat nimetään kotihoidon tiimeihin. Nimetyille suuvastaaville järjestettiin hands on -työpajat palvelualueittain sekä lisätyöpaja heille, jotka eivät päässeet alueensa työpajaan. Osallistujia työpajoissa oli yhteensä 72 työntekijää, jotka kokivat työpajan onnistuneeksi.
Suuvastaavat kotihoidon tiimeihin on jatkumoa Tulevaisuuden sote-keskus -hankkeessa aloitettua Autettavan asiakkaan suun hoidon valmennusta. Kaikkiin Lapin hyvinvointialueen kotihoidon tiimeihin nimettiin uuden toimintamallin myötä suuvastaavat. Suuvastaavien aisaparina toimii suun terveydenhuollosta suuhygienisti, joita suuvastaavat voivat ei kiireellisissä tilanteissa konsultoida sähköisesti.
Uudella toimintamallilla voidaan ennakoida ja reagoida ajoissa ikäihmisten, haavoittuvassa asemassa olevien ihmisten hampaiden suiden kuntoon, jotka tällä hetkellä ovat huonolla tolalla. Malli mahdollistaa ennakoivan ja oikea-aikaisen puuttumisen suun terveysongelmiin ikäihmisten ja haavoittuvien asiakkaiden keskuudessa. Konsultaatioiden myötä suuvastaavat saavat tukea suuhygienisteiltä nopeasti, mikä vähentää kiireellisiä tilanteita ja tehostaa hoitoon ohjausta. Tämä vähentää resurssien hukkaa ja parantaa palvelun sujuvuutta.
Toimintamalli kohdistuu erityisesti ikääntyviin ja haavoittuvissa asemissa oleviin asiakkaisiin, joiden suun terveys on usein heikko. Nimeämällä suuvastaavat kotihoitoon parannetaan hoidon saavutettavuutta ja mahdollistetaan nopeampi reagointi kotihoidon asiakkaiden tarpeisiin. Suuvastaavat toimivat lähellä asiakasta ja suuhygienistien konsultointi mahdollistaa yksilöllisen ja oikea-aikaisen palvelun toteuttamisen. Toimintamalliin sisältyy läsnätapaamisia sekä etäpalvelua, koska kotihoidon asiakaskäynnit toteutuvat läsnätapaamisina ja konsultoinnit etänä. Suuvastaavien rooli sisältää asiakasohjausta, sillä he toimivat suun hoidon äänitorvina kotihoidon tiimeissä ja ohjaavat asiakkaita oikea-aikaisesti suun terveydenhuollon palveluihin.
Suuvastaava-toiminnan vakiintuminen arjen työhön ja työyhteisöön tarvitsee asioiden säännöllistä kertaamista ja yhteydenpitoa niin työntekijätasolla kuin esihenkilötasolla.
Kansikuva
