Synnyttäneiden palvelupolku, Helsinki (RRP, P4, I1)
Synnyttäneiden palvelupolun tarkoituksena on kuvata asiakkaille odottavan ja synnyttäneen perheen palvelupolku äitiysneuvolan ensikontaktista synnytyksen jälkitarkastukseen saakka, mukaanlukien synnytyssairaalasta saatavat palvelut.
Pandemia-ajan sosiaalinen eristäytyminen on vaikuttanut lasten ja nuorten kasvuun ja kehitykseen sekä perheiden hyvinvointiin. Synnyttäjien tuen tarpeet ovat lisääntyneet, kun sairaalasta kotiutuminen on nopeutunut ja synnyttäjien keski-ikä noussut. Samaan aikaan terveydenhuollon palvelujen saatavuuden väheneminen on vaikuttanut mahdollisten haasteiden havaitsemiseen ja tuen saamiseen oikea-aikaisesti.
Kohderyhmänä ovat helsinkiläiset odottavat ja synnyttäneet vanhemmat. Asiakasymmärrystä kerrytettiin 09/22-01/23 toteutetulla Synnyttäjien tyytyväisyys -tutkimuksella. Tutkimuksen tarkoituksena oli kuvata synnyttäneiden äitien kokemuksia äitiysneuvolassa ja synnytyssairaalassa toteutuneesta hoidosta. Aineistonkeruumenetelminä käytettiin sähköistä kyselytutkimusta ja haastattelututkimusta. Sähköiseen kyselytutkimukseen vastasi 161 äitiä ja haastatteluihin osallistui 23 äitiä.