Synnyttäneiden palvelupolku, Helsinki (RRP, P4, I1)
Synnyttäneiden palvelupolun tarkoituksena on kuvata asiakkaille odottavan ja synnyttäneen perheen palvelupolku äitiysneuvolan ensikontaktista synnytyksen jälkitarkastukseen saakka, mukaanlukien synnytyssairaalasta saatavat palvelut.
Toimintamallin nimi
Synnyttäneiden palvelupolun tarkoituksena on kuvata asiakkaille odottavan ja synnyttäneen perheen palvelupolku äitiysneuvolan ensikontaktista synnytyksen jälkitarkastukseen saakka, mukaanlukien synnytyssairaalasta saatavat palvelut.
Synnyttäneiden palvelupolku -toimintamalli koostuu odottaville ja synnyttäneille perheille luodusta palvelupolusta, josta asiakas näkee palvelupolkunsa aina äitiysneuvolan ensikontaktista synnytyksen jälkitarkastukseen saakka. Palvelupolussa on sisällytettynä sekä neuvolan että synnytyssairaalan tarjoamat palevlut. Palvelupolulla on mukana lisäksi hyödyllisiä linkkejä lisätiedon saamista varten.
Tärkeänä osana palvelupolkua on uudistettu perhevalmennus, jonka osana synnytysvalmennus järjestetään neuvolan ja synnytyssairaalan välisenä yhteistyönä. Tämän lisäksi neuvolan osalta palvelupolussa on kiinnitetty huomiota hoitosuhteen jatkuvuuden varmistamiseen.
Pandemia-ajan sosiaalinen eristäytyminen on vaikuttanut lasten ja nuorten kasvuun ja kehitykseen sekä perheiden hyvinvointiin. Synnyttäjien tuen tarpeet ovat lisääntyneet, kun sairaalasta kotiutuminen on nopeutunut ja synnyttäjien keski-ikä noussut. Samaan aikaan terveydenhuollon palvelujen saatavuuden väheneminen on vaikuttanut mahdollisten haasteiden havaitsemiseen ja tuen saamiseen oikea-aikaisesti.
Kohderyhmänä ovat helsinkiläiset odottavat ja synnyttäneet vanhemmat. Asiakasymmärrystä kerrytettiin 09/22-01/23 toteutetulla Synnyttäjien tyytyväisyys -tutkimuksella. Tutkimuksen tarkoituksena oli kuvata synnyttäneiden äitien kokemuksia äitiysneuvolassa ja synnytyssairaalassa toteutuneesta hoidosta. Aineistonkeruumenetelminä käytettiin sähköistä kyselytutkimusta ja haastattelututkimusta. Sähköiseen kyselytutkimukseen vastasi 161 äitiä ja haastatteluihin osallistui 23 äitiä.
Yhtenäisen palvelupolun luominen, perhevalmennuksen kehittäminen sekä jatkuvuuden turvaaminen ovat vaatineet paljon resursseja sekä esihenkilöiltä että asiakastyötä tekeviltä terveydenhoitajilta ja kätilöiltä. Toimintamallin toimivuudessa erityisen tärkeää on sujuva yhteistyö neuvolatoiminnan ja synnytyssairaalan välillä. Erityisesti yhteistyönä järjestetty synnytysvalmennus edellyttää tiivistä yhteistyötä organisaatioiden välillä.
Synnyttäjien tyytyväisyys -tutkimuksen uusintamittaus on suunniteltu syksylle 2025. Uusintamittauksen tavoitteena on selvittää ovatko asiakkaiden näkemykset hoidosta ja palveluista muuttuneet tehtyjen toimenpiteiden myötä.