Turvakodilla järjestettävät verkostoneuvottelut pidetään systeemistä tiimimallia mukaillen. Tiimin reflektioryhmä koostuu MARAK-työryhmän jäsenistä ja koulutetusta kokemusasiantuntijasta. 

Toimintaympäristö

Lähisuhdeväkivaltaa luonnehditaan yhdeksi Suomen kansantaudeista, jopa 75% 16 – 74 -vuotiaista on kokenut ainakin kerran joko fyysistä, henkistä tai seksuaalista väkivaltaa lähisuhteessa. Suomi on lisäksi yksi väkivaltaisimmista EU:n maista naisia kohtaan ja Suomi on saanut huomautuksia kansainvälisiltä sopimusvalvontaelimiltä naisiin kohdistuvan väkivallan ja perheväkivallan ehkäisyn teemoista. Suomi on ratifioinut kansainvälisen Istanbulin sopimuksen elokuussa 2015 ja sitoutunut sen myötä ehkäisemään erityisesti naisiin kohdistuvaa väkivaltaa.  Lisäksi kesäkuussa 2024 tuli voimaan uusi Euroopan parlamentin ja neuvoston direktiivi naisiin kohdistuvan väkivallan ja perheväkivallan torjumisesta. 

LAKU-tutkimushankkeessa tutkittiin lähisuhdeväkivallasta aiheutuvaa palvelujen käyttöä ja kustannuksia. Tutkimusraportti julkaistiin vuonna 2022. Lähisuhdeväkivalta on äärimmäisen merkittävä taloudellinen kuormitustekijä julkiselle terveydenhuollolle. Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialueelle on yritetty laskea lähisuhdeväkivallan kustannuksia ja arvio on, että naisten kokema lähisuhdeväkivalta maksaa Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialueelle noin 400 000 € - 11,9 milj. € joka vuosi. 

THL on antanut ohjeet kunnille ja hyvinvointialueille vuonna 2022 lähisuhdeväkivallan vastaiselle työlle. THL:n ohjeet sisältävät vaatimuksen koordinoidusta lähisuhdeväkivallan ehkäisystä sekä poikkihallinnollisesta lähisuhdeväkivallan ehkäisytyöryhmästä. Lähisuhdeväkivaltatyön koordinaattorit ovat aloittaneet työnsä pääosin vuonna 2023 hyvinvointialueilla, kuten myös Etelä-Pohjanmaalla. 

Hyvinvointialueet ovat aloittaneet toimintansa noin 2 vuotta sitten. Kaikki hyvinvointialueet painivat mittavien talousongelmien kanssa. Työntekijöiden työn tehokkuus ja vaikuttavuus korostuvat talouden paineissa. 

 

Liitteet
Lähtötilanne ja strategiset liittymäkohdat

Turvakodin asiakkaat eivät ole kokeneet tarpeelliseksi osallistua MARAK-työryhmään, vaikka riskinarvioinnissa on havaittu kohonnut riski väkivallan uusiutumiselle.  Joissain tilanteissa MARAK-työryhmän kokouksen aika ei ole ollut oikea-aikainen asiakkaan tilanteeseen nähden.  

Turvakotipalvelua on nähty tarpeelliseksi kehittää systeemisen toimintamallin mukaiseksi, jotta se vastaisi paremmin asiakkaiden tarpeisiin. Toiveena on ollut kokemusperäisen tiedon hyödyntäminen osana turvakodin arkea. 

MARAK on kansallinen riskinarviointimenetelmä, joka on käytössä myös Etelä-Pohjanmaalla. Viranomaisilla on velvollisuus arvioida väkivallan uusiutumisen riskiä sekä uhrin kuolemanvaaraa silloin kun tietoon tulee lähisuhteessa tapahtuva väkivalta. Riskinarviointivelvoite tulee Istanbulin sopimuksesta, joka on Suomessa voimassa lain tasolla. 

Liitteet
MARAK-kokous (THL)
MARAK-riskinarviointi (THL)
Kehitystyön lähtökohtana olevat tarpeet

Turvakodin asiakkaat eivät ole kokeneet tarpeelliseksi osallistua MARAK-työryhmään, vaikka riskinarvioinnissa on havaittu kohonnut riski väkivallan uusiutumiselle. On nähty tarve, että asiakkaalle on tarjolla moniammatillista riskinarviointia turvakotijakson aikana. Lisäksi nähtiin tarve perinteisen verkostoneuvottelun ja MARAK-kokouksen välimuodolle.  MARAK-kokoukset eivät aina ole olleet asiakkaan tarpeiden näkökulmasta oikea-aikaisia. 

Asiakkaan näkökulmasta syty-tiimien pyrkimys on auttaa lähisuhdeväkivaltaa kokeneita tunnistamaan myös itse haitalliseen ihmissuhteeseen liittyviä riskejä moniammatillisessa yhteistyössä, joka voi edesauttaa irtaantumista. Asiakkaalla on tarve yhteisen suunnitelman tekemiselle - asiakkaan ei tarvitse hakeutua eri palveluihin erikseen. Syty-tiimin reflektiossa asiakkaan kokemus tulee kohdatuksi tunnetasolla, joka mahdollistaa aidon kuulluksi tulemisen kokemuksen. Systeemisen tiimin avulla päästään pureutumaan asiakkaan haasteiden juurisyihin traumatietoisen työskentelyn keinoin. On nähty tarve kokemusasiantuntijuuden hyödyntämiselle lähisuhdeväkivaltatyössä.  Muutos, traumatietoinen työskentely. Asiakkaan osallisuuden vahvistaminen.

Ammattilaisella on tarve saada lisää välineitä asiakkaan motivointityöhön haitallisesta ihmissuhteesta irtaantumiseen. Syty-tiimityöskentelyssä ammattilaisen tarve saada tukea tekemälleen työlleen ja arvioinnille toteutuu.  Useista näkökulmista rakennettu, eri toimijoiden välinen reflektiotyöskentely sekä pyrkimys ei-tietämisen tilaan herättää toimijoita oivaltamaan ja avaa uusia näkökulmia. Asiakkaan osallisuuden sekä ammattilaisten tehokkaan työajan käytön näkökulmasta on myös tarpeen, että kaikilla on saman aikainen ja yhtenäinen tieto asiakkaan tilanteesta. Tämä myös vähentää asiakkaan kokemusta palvelujärjestelmän pirstaleisuudesta. Väkivaltaspesifin osaamisen kerääminen yhteiseen pöytään antaa ammattilaiselle eväitä väkivallan ehkäisytyöhön. Systeeminen tiimimalli perustuu tasavertaisuuteen asiakkaan kanssa. Lähisuhdeväkivaltaa kokeneita asiakkaita työssään kohtaavat toimijat saavat kokemuksen reflektiivisen työotteen ja hypoteesityöskentelyn hyödyistä, joita voivat hyödyntää muidenkin asiakasryhmien kanssa.

On nähty tarve kehittää turvakotipalvelua asiakasnäkökulmasta käsin sekä asiakkaan osallisuus huomioiden. Syty-tiimit turvakodilla -toimintamallilla turvakotipalvelun laatu ja asiakaskokemus paranee. Toimintamalli on osa suurempaa lähisuhdeväkivallan ehkäisyä, koska työ on vaikuttavaa ja turvakodin tarve asiakkaalla ei mahdollisesti enää toistu. 

Tehokkaampi, vaikuttava, yhteisesti tehty ja suunnitelmallinen työ vähentää lähisuhdeväkivaltaa ja siitä aiheutuvaa inhimillistä kärsimystä ja taloudellisia kustannuksia. Lähisuhdeväkivallan terveydenhuollon kustannukset ovat Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialueelle 400 000 - 12 milj. euroa vuosittain. Kun lähisuhdeväkivaltaan puututaan systemaattisesti, kustannukset laskevat.

Kehittäjäjoukon kokoaminen ja yhteiskehittäminen

Turvakodin työntekijät, hyvinvointialueen kokemusasiantuntijat, MARAK-työryhmä.

Tavoiteltu muutos

Turvakodin asiakkaat osallistuvat aikaisempaa enemmän MARAK-työryhmään. Systeemisen tiimimallin avulla luodaan uudenlaista toimintakulttuuria, jossa asiakkaan osallisuus toteutuu vahvasti. 

Tietojenvaihto on ajantasaista ja yhdenmukaista. Kaikki on läpinäkyvää, keskustelu on suoraa ja avointa. Asiakas saa lukea mitä tiimistä on kirjattu ja tiimistä muodostuu vain yksi ja ainoa kirjaus, jossa asiakas on keskiössä. Systeemisessä tiimimallissa myös työntekijöiden tunteet, ajatukset ja tulkinnat ovat avoimesti läsnä. Tämä mahdollistaa sen, että myös työntekijät saavat tukea omalle työlleen.  

Traumatietoinen työskentely lisää asiakkaan tietoisuutta ja muutoshalua sekä voimaantumista. Toimintamallin mukaisesti systeemisessä tiimissä on mahdollisuuksien mukaan mukana asiakkaalle läheisiä ihmisiä. Läheiset pääsevät aktiivisesti osallistumaan asiakkaan auttamiseen. Yhteinen ymmärrys lisääntyy, myös asiakkaiden ja viranomaisten sekä läheisten kesken. 

Asiakkaan oma lähiverkosto aktivoituu asiakkaan auttamiseen kun läheiset osallistuvat syty-tiimiin. Asiakkaan ei tarvitse selittää asioita uudelleen omalle lähipiirilleen, kun kaikki tieto on jaettu syty-tiimin aikana. Läheiset saavat myös omat näkemyksensä asiakkaan tilanteen ratkaisemiseksi kuuluviin. 

Muutoksen mittaaminen

MARAK-ohjautuvuus syty-tiimeistä. 

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Kohderyhmänä ovat lähisuhdeväkivaltaa kokeneet turvakodin asiakkaat sekä heitä auttavat ammattilaiset.

 Asiakas itse valitsee osallistujat, sekä ammattilaiset että läheisensä, omaan syty-tiimiinsä. Asiakkaan tilanteesta tehdään kirjallinen koonti turvakodilla ennen syty-tiimiä ja se käydään asiakkaan kanssa läpi. Asiakas on itse aktiivinen ja osallistuu keskusteluun syty-tiimissä. Tapa, jolla asioita käsitellään on lupaa pyytävä ja asiakasta osallistava. Tiimimallissa asiakas voi halutessaan korjata tai täsmentää reflektioryhmän hypoteesityöskentelyssä esiin nousseita asioita. Tiimimalli tuo esiin sellaista asiakkaan systeemiin liittyvää ymmärrystä, jota ei tule mahdollisesti esiin ammattilaisen ja asiakkaan välisissä keskusteluissa. Reflektioryhmän hypoteesityöskentelyn avulla syty-tiimiin tuodaan keskusteluun uudenlaisia näkökulmia ja tunnepuhetta, joka lisää asiakkaan ja tiimin ymmärrystä ja luo vaikuttavuutta työskentelyyn. Asiakkaalta pyydetään palaute syty-tiimin päättyessä. Palaute otetaan huomioon, kun tiimimallia jatkokehitetään. Syty-tiimistä tehdään kirjaus, jonka asiakas lukee. Asiakas päättää, kenelle hän haluaa asiakirjan jakaa. 

Asiakkaat ovat kuvanneet kokemustaan syty-tiimistä voimaannuttavana. He ovat tulleet kuulluiksi ja saaneet ymmärrystä sekä omasta tilanteestaan että ammattilaisten vastuusta tilanteessa.

Syty-tiimi lisää asiakkaan osallisuutta ja usein myös parantaa asiakkaan ja oman työntekijän välistä suhdetta. Ammattilaisen asettuessa reflektiiviseen ei-tietämisen tilaan, hän saa lisää ymmärrystä asiakkaan tilanteesta.

Ratkaisun perusidea

Turvakodilla järjestettävät verkostoneuvottelut pidetään aiemmasta poiketen systeemistä tiimimallia mukaillen turvallisuusnäkökulma huomioiden. Syty-tiimin kesto on 1,5 tuntia. Puheenjohtajana syty-tiimissä toimii turvakodin sosiaalityöntekijä. Tiimissä on mukana turvakodin väkivalta- ja kriisityöntekijä, asiakkaan omia työntekijöitä hyvinvointialueelta tai muista palveluista sekä mahdollisesti asiakkaan mukaan kutsumia läheisiä. Asiakas on itse syty-tiimin keskiössä. Tiimin reflektioryhmä koostuu asiakkaan valitsemista MARAK-työryhmän jäsenistä ja kokemusasiantuntijasta, jotka ovat asiakkaan tilanteesta ulkopuolisia. 

Syty-tiimin rakenne on tarkasti strukturoitu ja aikataulutettu. Asiakkaan tilanteen esittelyyn osallistuvat turvakodin työntekijät, mahdollisesti oma työntekijä sekä asiakas (pöytä 1). Tilanteen esittelyn jälkeen reflektioryhmällä (pöytä 2) on mahdollisuus esittää tarkentavia kysymyksiä. Esittelyn jälkeen, reflektioryhmä aloittaa hypoteesityöskentelyn, jonka aikana asiakas ja hänelle läheiset työntekijät asettuvat kuuntelemaan. Hypoteesityöskentelyn aikana asiakkaalle tuntemattomat ammattilaiset ja kokemusasiantuntija sanoittavat omia ajatuksiaan ja kuulemastaan heränneitä tunteita sekä vaikuttimia, vaihtoehtoisia selityksiä ja tekemiään havaintoja. Reflektiossa pyritään välttämään suoria ratkaisuehdotuksia ja pitämään keskustelu avoimena ja uteliaana. 

Reflektion jälkeen asiakas saa kommentoida kuulemaansa ja vastata mahdollisiin kysymyksiin, joita keskustelun aikana on herännyt. Tämän jälkeen keskustelu avataan yhteisen suunnitelman tekemiselle, johon kaikki voivat osaltaan osallistua. Samalla tehdään asiakkaan turvasuunnitelma tulevaa varten. Suunnitelmassa mietitään myös mahdollisia palveluita tai palveluohjausta turvakotijakson aikana tai sen jälkeen. Systeeminen tiimi päättyy kaikkien osallistujien suulliseen palautteeseen.

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Etelä-Pohjanmaan turvakoti on sitoutunut toteuttamaan kaikki asiakasneuvottelunsa systeemisellä työotteella. Henkilöstöä tullaan vielä kouluttamaan systeemiseen työotteeseen vuoden 2024 aikana. Yhdistystoimijana hyvinvointialueen kouluttamien kokemusasiantuntijoiden käytöstä tulee maksaa palkkio, johon tulee varautua taloussuunnittelussa. 

Turvakotijaksot ovat lyhytaikaista kriisiasumista, jonka vuoksi syty-tiimit tulevat usein lyhyellä varoitusajalla, joten se vaatii osallistujilta joustoa. Tilanteen käsittelyn kannalta on hyödyllistä jos osallistujilla on tietoa lähisuhdeväkivallasta ja sen vaikutuksista, mutta se ei ole välttämätöntä. Syty-tiimissä tehtävän riskinarvion vuoksi, on tärkeää, että osallistujilla on riittävää osaamista tai ymmärrystä lähisuhdeväkivaltaan liittyvistä tutkituista riskitekijöistä. Kokemusasiantuntija voi tuoda esiin oman kokemuksensa pohjalta myös sellaisia riskejä, joita ei tutkimuksissa ole tunnistettu.

Vinkit toimintamallin soveltajille

Systeeminen tiimimalli vaatii koordinaatiota - turvakotijakson kokoamista ja läpikäymistä asiakkaan kanssa, asiakkaan ja ammattilaisten motivointia ja pohjatyötä, kutsujen lähettämistä ja puheenjohtajuutta. Työskentelyn tulee olla läpinäkyvää asiakkaalle ennen syty-tiimiä, sen aikana ja sen jälkeen. Turvakodin huolet on tuotu asiakkaalle esiin riittävällä tasolla jo ennen syty-tiimiin menoa. Sudenkuoppana voi olla struktuurin puute - aikataulusta tulee pitää kiinni. Asiakkaalle on tärkeää sanoittaa, mitä on reflektio ja hypoteesit - ne eivät aina pidä paikkaansa. Sudenkuoppana voi olla myös asiakkaan osallisuuden unohtuminen ja lupaa pyytävän työotteen puute. Syty-tiimi voi olla myös haitallinen kokemus, jos asiakkaalle ei anneta tilaa omille näkemyksilleen, ajatuksilleen ja kysymyksilleen. Reflektio voi muuttua liiaksi asiantuntijakeskusteluksi, jolloin ei-tietämisen tila unohtuu. Asiakkaan kokemus voi tällöin olla, ettei hän tule kuulluksi. 

Syty-tiimeihin kutsut tulevat lyhyellä varoitusajalla, koska turvakotijaksot ovat pääsääntöisesti lyhyitä. Reflektioryhmän koostaminen vaatii siis joustoa myös ammattilaisilta kalenterin suhteen. Kokemusasiantuntijalle tulee myös maksaa palkkio, johon tulee varautua talouden suunnittelun kanssa.

Toimintamalli on helppo siirtää mihin tahansa ympäristöön, kunhan huolehditaan koordinaatiosta, puheenjohtajuudesta, struktuurista ja toimintamallin periaatteista.

Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Asiakkaita on ohjautunut syty-tiimien kautta MARAK-työryhmään turvakotijakson päätyttyä. Asiakkaat ovat saaneet pidempikestoista moniammatillista palvelua, koska syty-tiimi turvakodilla ja MARAK muodostavat jatkumon. Asiakkaan tilannetta pystytään jatkossakin seuraamaan MARAK-työryhmässä tarpeen mukaan. 

Asiakkaat ovat saaneet oikea-aikaista ja tarpeidenmukaista apua. Asiakkaat ovat itsekin saaneet näkökulmia muutoksen tekemiseen ja heidän osallisuutensa on vahvistunut turvakotijakson aikana. Asiakas on ollut keskiössä. Asiakkaiden, ammattilaisten ja kokemusasiantuntijan kokemus syty-tiimeistä on ollut pääsääntöisesti erittäin positiivinen.

Läheiset ovat aktiivisemmin mukana asiakkaiden asioissa syty-tiimin jälkeen.