Syystreffit - koulutuspäivät ammattilaisille ja perheille

Syystreffeillä tarjotaan sama koulutuskokonaisuus sekä ammattilaisille että erityisten perheille.

Kohderyhmille on oma koulutuspäivä, samat asiantuntijat. Perheet voivat osallistua lapsiensa kanssa. Opiskelijat avustavat perheiden päivässä järjestäen oheistoimintaa lapsille.

 

Toimintaympäristö

Raudaskylän Kristillisen Opiston keskeisiä arvoja ovat kestävä kehitys, paikallisen identiteetin vahvistaminen, aktiivinen kansalaisuus sekä rohkaiseminen yksinkertaiseen elämäntapaan.

Vahvana säikeenä toiminnassa ovat monet kehittämishankkeet, erityisesti vapaaehtoistyö, sosiaalisen kestävän kehityksen ja globaalikasvatuksen hankkeet.

Yhteiskunnallisesti panostetaan jokaisen yksilön tasavertaiseen kohteluun ja vaikuttamismahdollisuuksiin.

 

Lähtötilanne ja strategiset liittymäkohdat

Asiatietoa erityisyyteen liittyvistä kysymyksistä on saatavissa vähän alueellamme. Ammattilaisille on koulutuspäiviä tarjolla jnk. verran, mutta perheille tarjontaa vain kaukana kotoa tai ei ollenkaan.

Syystreffien avulla turvataan osaltaan tasapuolinen tiedonsaanti, ajankohtaisen tiedon saanti.

Tasavertaisuus valtakunnan tasolla

Kehitystyön lähtökohtana olevat tarpeet

asiakas: verkostoituminen, vertaisuus, uusin tieto,  tuki

ammattilainen: verkostoituminen, uusin tieto

opiskelijat - kokemusta toiminnan järjestämisestä ja erityisen kohtaamisesta

 

Ajantasaisen tiedon jakaminen

lähellä toimijoita

toimijoiden verkostoitumista

 

Kehittäjäjoukon kokoaminen ja yhteiskehittäminen

Alkuun Raudaskylän Kristillisellä opistolla toimivat eri hankkeet (Alva, Kelpo ja Vankkuri)  yhdessä pohtivat sopivaa toimintamallia.

 

Ensimmäisenä aiheena etuudet -- malli todettiin toimivaksi, palaute oli erittäin positiivista. Päätettiin jatkaa toimimtamallia.
Vuosittain haetaan ajankohtainen aihe- palautteiden perusteella tai valtakunnassa esillä olevien asioiden mukaisesti

 

Tavoiteltu muutos

Amattilaisilla tieto pysyy ajantasalla, verkostoitumista

Perheet yhteistä tekemistä ja verkostoitumista, tietoa päivän aiheesta

Muutoksen mittaaminen

Palaute kyselyt kaikille osallistujille.

Suullinen palaute.

 

Toteutussuunnitelma

Valitaan päivän teema

Asiantuntija ( aiheesta)

Yhteistyökumppanit

- lapsille

- esittelyt

Markkinointi

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Ammattilaisten päivä:

Koderyhmänä sote- ja koulupuolen ammattilaiset, jotka työskentelevät erityisryhmien kanssa.  kohdejoukko tarkentuu kulloisenkin aiheen mukaisest.

Perheiden päivä: Kulloisenkin aihepiirin mukaisesti erityiset perheet. .

Perheiden päivässä on yleensä toiminnallistakin osuutta. Lapsille aina toiminnallista ikätason mukaista tekemistä alan opiskelijoiden ohjaamana.

Palautekyselyissä selvitetään jatkokoulutusten tarpeet. Palautekyselyt tehdään ammattilaisille, perheille ja verkostossa toimiville tahoille.

Ideointi

RKO:n hankkeet yhdessä ideoivat koulutuspäiviä, jossa tiedotetaan kehitysvammaisten etuuksista niin ammattilaisille kuin perheillekkin.

Perheiden päivään osallistuminen haluttiin tehdä mahdollisimman helpoksi. Se tarkoitti, että lapsille ja erityisille järjestettiin omaa ohjelmaan vanhempien kouluttautumisen ajaksi.

Idean valinta

Ensimmäiset Syystreffit onnistuivat niin hyvin, että tapahtuma päätettiin toteuttaa eri sisällöllä uudestaan.

Idean testaus asiakkaalla

Palaute on on pääsääntöisesti myönteistä. Käytännön järjestelyihin on oltu tyytyväisiä.

Uusia koulutusaiheita on tullut.

Opiskelijoiden palauteen mukaiseti tutustuminen toimintatiloihin ja ohjelmaan etukäteen.

Ratkaisun testaaminen

 

Aiheenvalinta loppuvuodesta (Nämä on ollut- kehitysvammaisten etuudet, autismin kirjo,  erityinen sisaruus, seksuaalisuus)

Ajanohdan tarkentaminen Syyskuun alkupuoli pe ja la

Asiantuntijoiden rekrytointi - neuvottelut päivien rakenteesta tarkentuen.

Opiskelijoiden rekrytointi vapaaehtoisiksi mukaan perheiden päivään. Huhti-toukokuu - elokuussa varmistus ryhmistä

Tilavaraukset

Markkinointimateriaali

Hyödynnetään RKO:n resursseja-  koulutustilat, ruokailut, vapaa-ajantilat, ulkotilat

- markkinointi , ilmoittautuminen

 

 

 

 

 

Kokeilun tavoitteet

Alueellista koulutusta.

Helppoa perheille osallistua.

Ammattilaisille ja perheille sama tietämys.

Kokeilussa opittua

Tällä konseptilla on hyvä saada alueellemme uutta tietoa sekä ammattilaisille että perheille.

Opiskelijaryhmät ovat saaneet hyvin tuntumaa oikeasta työskentelystä erityisten kanssa ja tyhmätoiminnan toteuttamisesta.

RKO:lla hyvät puitteet toiminnalle molempina päivinä.

Kannattaa kuunnella asiantuntijoiden ideoita päivien sisällön luomisessa- kokemusta ja ideoita löytyy.

Uusi aihe seuraavalle vuodelle löytyy palautteista, hankkeista, ajankohtaisista kirjoituksista....

 

Ratkaisun perusidea

Syystreffeillä tarjotaan sama koulutuskokonaisuus sekä ammattilaisille että erityisten perheille. Yhteinen ymmärrys lisääntyy perheiden ja ammattilaisten keskuudessa. Tämä osaltaan lisää roheutta ottaa puheeksi ja havainnoida teeman mukaisia asioita ja ilmiöitä arjessa.

Samat kouluttajat luennoivat niin ammattilaisille kuin perheille teeman mukaisesti huomioiden kohdejoukon tarpeet.

Perheiden päivässä toiminta räätälöidään aihealueen mukaisesti.

 

 

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Syystreffien ajatus on, että työntekijöille ja perheille saadaan jaettua ajankohtaista, uutta tietoa samanaikaisesti heidän omasta näkökulmastaan. Päivän tarkoituksena on tuoda alueelle ajankohtaista uusinta tietoa valitusta aiheesta.  Koulutuspäivän aihe muotoutuu yleensä  hanketyössä tehtyjen havaintojen ja saatujen palautteiden perustella.

Perheiden päivässä lapsille ja nuorille järjestetty oma ohjelmansa tukee erityisperheiden mukaan pääsyä.

Ammattilaisten on sisällöllisesti ja rakenteellisesti normaali koulutuspäivä.

Perheiden päivän sisältöä joudutaan rakentamaan enemmän. Lasten ja nuorten ohjelman järjestämisessä on lähihoitajaopiskelijoiden mukana olo tärkeää. He suunnittelevat ja toteuttavat päivän sisällön lapsille ja nuorille osana opintojaan. Vastineeksi he ovat päässeet kuuntelemaan perjantain ammattilaisille suunnatut luennot.

Syystreffejä on toteutettu useamman aiheen ympärillä ja erityisesti perheiden päivä sisältökin on muotoutunut sisällön mukaisesti. Tämä on vaikuttanut opiskelijoiden osuuden sisältöön.

 

Päivien teemoja ja toteutuksia

Ammattilaisten päivät toteutuvat normaalina koulutuspäivänä. Korona-aikana ammattilaisten päivä toteutettiin hybridinä. Se toimi kohtuullisesti. Teknisiä ongelmia oli niin lähetyksessä kuin vastaanottavassa päässä. Koulutukseen sisältyi myös apuvälineisiin tutustuminen ja sen toteuttaminen ei täysin onnistunut verkon kautta.

Perheiden päivissä sisällön rakenne vaihtuu teeman mukaisesti

Tunne oikeutesi päivänä käytiin asiantuntijoiden vetämänä läpi  kehitysvammaisten ja erityisten palvelusuunnitelmaa ja heidän lakisääteisiä oikeuksiaan palveluihin.

Tällöin perheiden päiväsää mukana olleet lapsille ja nuorille oli suunniteltu oma toiminnallinen ohjelmansa, joka sisälsi aktiviteettejä sekä sisällä että ulkona.

Yhteistyössä Kehitysvammaisten tukiliitto, Jedu ammattiopisto

Autisminkirjo tutuksi päivänä opiskelijat järjestivät ohjelmaa lapsille ja nuorille. Vanhemmat olivat mukana luennolla ja keskustelemassa aiheesta.  

- yhteistyössä Autismiliitto, Jedu ammattiopisto,

- mukana myös OmaisOiva-esittelypöytä

Erityinen sisaruus päivänä Opiskelijat suunnittelivat aamupäiväksi erityisten kanssa omaa ohjelmaa. Erityisten sisarukset olivat omassa ryhmässään pohtimassa sisaruuden rooleja ja vanhemmat omassaan

Iltapäiväksi suunniteltiin perheille yhteisiä mukavia leikki – ja toimintatuokioita, jotka jokainen perhe toteutti omana ryhmänään.

- yhteistyössä Kehitysvammaisten tukiliitto Erityinen sisaruus hanke, Jedu ammattiopisto

- mukana myösOmaisOiva esittelypöytä

Tunteet turvallisuus ja seksuaalisuus opiskelijat suunnittelivat perheen pienimmille toiminnallista puuhaa. Teini-ikäiset ja vanhemmat erityiset osallistuivat omaan ohjelmaansa, jossa oli muutama opiskelija mukana tukemassa ryhmätoimintaa. Vanhemmille oli luentoja ja keskustelua.

- yhteistyössä Kehitysvammaisten palvelusäätiö, Jedu ammattiopisto

- mukana myös luennoimassa Raisa Cacciatore, Tanja Roth

Samalla kartalla -erityisryhmien palveluohjaus koulutuspäivä perheille ei toteutunut lainkaan vähäisen osallistuja määrän takia. Yksi vanhempi osallistui ammattilaisten päivään.

 

Päivän aikana on toinen Vankkurin työntekijä kulkenut vanhempien ja toinen lasten/nuorten mukana näin toiminnan kokonaisuus on pysynyt hyvin tiedossa

Resursseista

Päävastuu päivien toteuttamisesta on työparilla (hanke). Lisäksi on koulutus, markkinointi ja keittiö- ym. henkilökunta osallistunut omalla työpanoksellaan.

Eri järjestöjen tuottama koulutus ja tiedotusmateriaali on tasoittanut taloudellista painetta. Järjestöjen lisäksi mukana on ollut myös alan asiantuntijoita luennoimassa.

Ammattilaisten päivä hinnoitellaan koulutuspäivän mukaisesti. Lauantain toimintaan osallistuva opiskelijaryhmä on päässyt kuuntelemaan luentoa maksutta.

Vanhempien päivään on osallistuttu hankkeena rahoittamalla kouluttajat ja osa tarjoilusta.

Perheet ovat maksaneet päivästä pienen omavastuun, jolla on katettu osa tarjoilukuluista. Tämä on sitouttanut perheitä osallistumaan ja toisaalta mahdollistanut koko perheen osallistumisen.

Opiskelijoiden osallistuminen päivän sisällön tuottamiseen on molemminpuolinen hyöty. Opiskelijat saavat kokemusta sisällöntuottamisesta, yhteistyöstä ja erityisten kanssa toimimisesta. Päivän kustannukset pysyvät kohtuullisina ohjaajaresurssien osalta.

Toimintaympäristössä pitää huomioida perheiden päivässä erilaisten toimintojen mahdollistuminen Opistomme hyödyntää oppilaitoksen erilaisia tiloja sekä maaseutumaista ympäristöä, joka sisältää mm Kyläpuiston, jossa on runsaasti eri ikäisille suunnattuja toimintavälineitä. Toimintaympäristön esteettömyys ja turvallisuus ovat tärkeitä ja tarkkaan huomioitavia seikkoja, kun toimitaan erityisten kanssa. Vanhempien ja lasten toiminta-alue on samassa pihapiirissä. Ruokailun järjestäminen on tärkeä osa päivää.

Perheet ilmoittautuvat etukäteen ja antavat jo tässä vaiheessa alustavaa tietoa erityisyyteen liittyvistä ja huomioitavista asioista.  Nämä tiedot välitetään toimintaa suunnittelevalle opiskelijaryhmälle riittävässä määrin. Päivän alussa vanhemmat kertovat lastensa huomioitavat erityispiirteet lapsesta vastuussa olevalle opiskelijalle (opettaja tietää myös) sekä antavat puhelinnumeronsa hänelle. Näin taataan turvallinen päivä, vaikkei tutustumista ole ehditty tehdäkään.

 

Prosessista

Päivien teema  ja ajankohta on hyvä olla valmiina noin vuosi ennen ajankohtaa.

Tämä jälkeen suunnitellaan parhaat yhteistyökumppanit aihealueen ympärille ja käydään neuvottelut

päivien rakenteesta. Tämä vaihe voi kestää useamman kuukauden, kun kaikki ideat ja ajatukset sovitellaan päiviin sopiviksi kokonaisuudeksi.

Oppilaitoksen kanssa sovitaan yheistyöstä alustavasti keväällä ja heti syyslukukauden alettua ollaan vastuuopettajaan yhteydessä ja lähdetään rakentamaan yhteistyötä.

Opiskelijat käyvät tutustumassa paikanpäällä ennakkoon. Tuolloin käydään läpi päivän teema ja tarkennetaan opiskelijoiden tehtäväkuva sekä tutustutaan tiloihin ja ymäristöön.

Markkinointi aloitetaan heti vuoden alusta ja näkyvyyttä lisätään eri kanavissa vuoden edetessä.

Työntekijä ryhmille heti kesälomakauden jälkeen tehokas markkinointi suoraan.

Perheiden tavoittamiseksi monikanavainen markkinointi on tarpeen.

 

Vinkit toimintamallin soveltajille

ks. käyttöönoton ehdot.

Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Työntekijöiltä ja koulutukseen osallistuneilta opiskelijoilta on tullut hyvää palautetta ajankohtaisten aiheiden nostamisesta esille. Koulutuksen järjestäminen alueellisena on mahdollistanut ja tukenut lähikuntien työntekijöiden verkostoitumista.

Perheet ovat kokeneet vertaisuutta. On tuntunut hyvältä nähdä samassa tilanteessa olevia perheitä, sama koskee myös lapsia. Etenkin erityinen sisaruus päivässä tämä tuli esille.  OAMK-opiskelijatNoora Färm ja Satu Piipponen ovat tehneet opinnäytetyön hankkeen vaikuttavuudesta. 70% perheistä kokee koulutuksien lisänneen voimavaroja arjessa jaksamisessa. Koulutusten avulla on myös osasttu hakea lisäpalveluja arjen tueksi ( 72%).  (Opinnäytetyö valmistuu 12/2021)

Aihevalinnat ovat nouseet paljolti perheiden esiin tuomista aiheista.

Koulutuspäivät tuovat tutuksi erityisyyden parissa toimivia aluellisia ja valtakunnallisia toimijoita,

Korona-aika toi omat haasteensa. 2020 Systreffit järjestettiin Hybridinä Teknisesti koulutuspäivät onnistui ammattilaisille kohtuullisen hyvin, mutta esillä ollut apuvälinenäyttely kärsi tilanteesta. Keskutelut paikalla olijoiden kanssa olivat hyviä, mutta yli verkon tapahtuva keskutelu ei vielä ole luontevaa.

Onneksi perheiden päivä pystyttiin järjestämään livenä. Todenäköisesti korona kuitenkin vaikutti osallistujamäärään.

Palveluohjaus on esillä perheiden keskustelussa todella paljon. Niinpä olikin yllättävä ettei järjestetyyn koulutukseen tullutkaan osallistujia.

Kokonaisvatuu toiminnan järjestämisestä on hyvä olla pienellä ryhmällä