Syystreffit - koulutuspäivät ammattilaisille ja perheille

Syystreffeillä tarjotaan sama koulutuskokonaisuus sekä ammattilaisille että erityisten perheille.

Kohderyhmille on oma koulutuspäivä, samat asiantuntijat. Perheet voivat osallistua lapsiensa kanssa. Opiskelijat avustavat perheiden päivässä järjestäen oheistoimintaa lapsille.

 

Toimintamallin nimi
Syystreffit - koulutuspäivät ammattilaisille ja perheille
Toimintamallin lyhyt kuvaus

Syystreffeillä tarjotaan sama koulutuskokonaisuus sekä ammattilaisille että erityisten perheille.

Kohderyhmille on oma koulutuspäivä, samat asiantuntijat. Perheet voivat osallistua lapsiensa kanssa. Opiskelijat avustavat perheiden päivässä järjestäen oheistoimintaa lapsille.

 

Toteutuspaikka
Raudaskylän Kristillinen Opisto
Paikkakunta, maakunta tai hyvinvointialue
Ylivieska
Toimintamallin rahoittaja
Sosiaali- ja terveysjärjestöjen avustuskeskus (STEA)
Liitteet ja linkit
Kuva
Tapahtumailmoitus perheiden päivästä 2019. Teemana erityinen sisaruus.
Kuvateksti
Tapahtumailmoitus perheiden päivästä 2019. Teemana erityinen sisaruus.
Kuva
Tapahtumailmoitus ammattilaisten päivästä 2019. Teemana erityinen sisaruus.
Kuvateksti
Tapahtumailmoitus ammattilaisten päivästä 2019. Teemana erityinen sisaruus.

Luotu

18.08.2020

Viimeksi muokattu

19.11.2021
Ratkaisun perusidea

Syystreffeillä tarjotaan sama koulutuskokonaisuus sekä ammattilaisille että erityisten perheille. Yhteinen ymmärrys lisääntyy perheiden ja ammattilaisten keskuudessa. Tämä osaltaan lisää roheutta ottaa puheeksi ja havainnoida teeman mukaisia asioita ja ilmiöitä arjessa.

Samat kouluttajat luennoivat niin ammattilaisille kuin perheille teeman mukaisesti huomioiden kohdejoukon tarpeet.

Perheiden päivässä toiminta räätälöidään aihealueen mukaisesti.

 

 

Toimintaympäristö

Raudaskylän Kristillisen Opiston keskeisiä arvoja ovat kestävä kehitys, paikallisen identiteetin vahvistaminen, aktiivinen kansalaisuus sekä rohkaiseminen yksinkertaiseen elämäntapaan.

Vahvana säikeenä toiminnassa ovat monet kehittämishankkeet, erityisesti vapaaehtoistyö, sosiaalisen kestävän kehityksen ja globaalikasvatuksen hankkeet.

Yhteiskunnallisesti panostetaan jokaisen yksilön tasavertaiseen kohteluun ja vaikuttamismahdollisuuksiin.

 

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Ammattilaisten päivä:

Koderyhmänä sote- ja koulupuolen ammattilaiset, jotka työskentelevät erityisryhmien kanssa.  kohdejoukko tarkentuu kulloisenkin aiheen mukaisest.

Perheiden päivä: Kulloisenkin aihepiirin mukaisesti erityiset perheet. .

Perheiden päivässä on yleensä toiminnallistakin osuutta. Lapsille aina toiminnallista ikätason mukaista tekemistä alan opiskelijoiden ohjaamana.

Palautekyselyissä selvitetään jatkokoulutusten tarpeet. Palautekyselyt tehdään ammattilaisille, perheille ja verkostossa toimiville tahoille.

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Syystreffien ajatus on, että työntekijöille ja perheille saadaan jaettua ajankohtaista, uutta tietoa samanaikaisesti heidän omasta näkökulmastaan. Päivän tarkoituksena on tuoda alueelle ajankohtaista uusinta tietoa valitusta aiheesta.  Koulutuspäivän aihe muotoutuu yleensä  hanketyössä tehtyjen havaintojen ja saatujen palautteiden perustella.

Perheiden päivässä lapsille ja nuorille järjestetty oma ohjelmansa tukee erityisperheiden mukaan pääsyä.

Ammattilaisten on sisällöllisesti ja rakenteellisesti normaali koulutuspäivä.

Perheiden päivän sisältöä joudutaan rakentamaan enemmän. Lasten ja nuorten ohjelman järjestämisessä on lähihoitajaopiskelijoiden mukana olo tärkeää. He suunnittelevat ja toteuttavat päivän sisällön lapsille ja nuorille osana opintojaan. Vastineeksi he ovat päässeet kuuntelemaan perjantain ammattilaisille suunnatut luennot.

Syystreffejä on toteutettu useamman aiheen ympärillä ja erityisesti perheiden päivä sisältökin on muotoutunut sisällön mukaisesti. Tämä on vaikuttanut opiskelijoiden osuuden sisältöön.

 

Päivien teemoja ja toteutuksia

Ammattilaisten päivät toteutuvat normaalina koulutuspäivänä. Korona-aikana ammattilaisten päivä toteutettiin hybridinä. Se toimi kohtuullisesti. Teknisiä ongelmia oli niin lähetyksessä kuin vastaanottavassa päässä. Koulutukseen sisältyi myös apuvälineisiin tutustuminen ja sen toteuttaminen ei täysin onnistunut verkon kautta.

Perheiden päivissä sisällön rakenne vaihtuu teeman mukaisesti

Tunne oikeutesi päivänä käytiin asiantuntijoiden vetämänä läpi  kehitysvammaisten ja erityisten palvelusuunnitelmaa ja heidän lakisääteisiä oikeuksiaan palveluihin.

Tällöin perheiden päiväsää mukana olleet lapsille ja nuorille oli suunniteltu oma toiminnallinen ohjelmansa, joka sisälsi aktiviteettejä sekä sisällä että ulkona.

Yhteistyössä Kehitysvammaisten tukiliitto, Jedu ammattiopisto

Autisminkirjo tutuksi päivänä opiskelijat järjestivät ohjelmaa lapsille ja nuorille. Vanhemmat olivat mukana luennolla ja keskustelemassa aiheesta.  

- yhteistyössä Autismiliitto, Jedu ammattiopisto,

- mukana myös OmaisOiva-esittelypöytä

Erityinen sisaruus päivänä Opiskelijat suunnittelivat aamupäiväksi erityisten kanssa omaa ohjelmaa. Erityisten sisarukset olivat omassa ryhmässään pohtimassa sisaruuden rooleja ja vanhemmat omassaan

Iltapäiväksi suunniteltiin perheille yhteisiä mukavia leikki – ja toimintatuokioita, jotka jokainen perhe toteutti omana ryhmänään.

- yhteistyössä Kehitysvammaisten tukiliitto Erityinen sisaruus hanke, Jedu ammattiopisto

- mukana myösOmaisOiva esittelypöytä

Tunteet turvallisuus ja seksuaalisuus opiskelijat suunnittelivat perheen pienimmille toiminnallista puuhaa. Teini-ikäiset ja vanhemmat erityiset osallistuivat omaan ohjelmaansa, jossa oli muutama opiskelija mukana tukemassa ryhmätoimintaa. Vanhemmille oli luentoja ja keskustelua.

- yhteistyössä Kehitysvammaisten palvelusäätiö, Jedu ammattiopisto

- mukana myös luennoimassa Raisa Cacciatore, Tanja Roth

Samalla kartalla -erityisryhmien palveluohjaus koulutuspäivä perheille ei toteutunut lainkaan vähäisen osallistuja määrän takia. Yksi vanhempi osallistui ammattilaisten päivään.

 

Päivän aikana on toinen Vankkurin työntekijä kulkenut vanhempien ja toinen lasten/nuorten mukana näin toiminnan kokonaisuus on pysynyt hyvin tiedossa

Resursseista

Päävastuu päivien toteuttamisesta on työparilla (hanke). Lisäksi on koulutus, markkinointi ja keittiö- ym. henkilökunta osallistunut omalla työpanoksellaan.

Eri järjestöjen tuottama koulutus ja tiedotusmateriaali on tasoittanut taloudellista painetta. Järjestöjen lisäksi mukana on ollut myös alan asiantuntijoita luennoimassa.

Ammattilaisten päivä hinnoitellaan koulutuspäivän mukaisesti. Lauantain toimintaan osallistuva opiskelijaryhmä on päässyt kuuntelemaan luentoa maksutta.

Vanhempien päivään on osallistuttu hankkeena rahoittamalla kouluttajat ja osa tarjoilusta.

Perheet ovat maksaneet päivästä pienen omavastuun, jolla on katettu osa tarjoilukuluista. Tämä on sitouttanut perheitä osallistumaan ja toisaalta mahdollistanut koko perheen osallistumisen.

Opiskelijoiden osallistuminen päivän sisällön tuottamiseen on molemminpuolinen hyöty. Opiskelijat saavat kokemusta sisällöntuottamisesta, yhteistyöstä ja erityisten kanssa toimimisesta. Päivän kustannukset pysyvät kohtuullisina ohjaajaresurssien osalta.

Toimintaympäristössä pitää huomioida perheiden päivässä erilaisten toimintojen mahdollistuminen Opistomme hyödyntää oppilaitoksen erilaisia tiloja sekä maaseutumaista ympäristöä, joka sisältää mm Kyläpuiston, jossa on runsaasti eri ikäisille suunnattuja toimintavälineitä. Toimintaympäristön esteettömyys ja turvallisuus ovat tärkeitä ja tarkkaan huomioitavia seikkoja, kun toimitaan erityisten kanssa. Vanhempien ja lasten toiminta-alue on samassa pihapiirissä. Ruokailun järjestäminen on tärkeä osa päivää.

Perheet ilmoittautuvat etukäteen ja antavat jo tässä vaiheessa alustavaa tietoa erityisyyteen liittyvistä ja huomioitavista asioista.  Nämä tiedot välitetään toimintaa suunnittelevalle opiskelijaryhmälle riittävässä määrin. Päivän alussa vanhemmat kertovat lastensa huomioitavat erityispiirteet lapsesta vastuussa olevalle opiskelijalle (opettaja tietää myös) sekä antavat puhelinnumeronsa hänelle. Näin taataan turvallinen päivä, vaikkei tutustumista ole ehditty tehdäkään.

 

Prosessista

Päivien teema  ja ajankohta on hyvä olla valmiina noin vuosi ennen ajankohtaa.

Tämä jälkeen suunnitellaan parhaat yhteistyökumppanit aihealueen ympärille ja käydään neuvottelut

päivien rakenteesta. Tämä vaihe voi kestää useamman kuukauden, kun kaikki ideat ja ajatukset sovitellaan päiviin sopiviksi kokonaisuudeksi.

Oppilaitoksen kanssa sovitaan yheistyöstä alustavasti keväällä ja heti syyslukukauden alettua ollaan vastuuopettajaan yhteydessä ja lähdetään rakentamaan yhteistyötä.

Opiskelijat käyvät tutustumassa paikanpäällä ennakkoon. Tuolloin käydään läpi päivän teema ja tarkennetaan opiskelijoiden tehtäväkuva sekä tutustutaan tiloihin ja ymäristöön.

Markkinointi aloitetaan heti vuoden alusta ja näkyvyyttä lisätään eri kanavissa vuoden edetessä.

Työntekijä ryhmille heti kesälomakauden jälkeen tehokas markkinointi suoraan.

Perheiden tavoittamiseksi monikanavainen markkinointi on tarpeen.

 

Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Työntekijöiltä ja koulutukseen osallistuneilta opiskelijoilta on tullut hyvää palautetta ajankohtaisten aiheiden nostamisesta esille. Koulutuksen järjestäminen alueellisena on mahdollistanut ja tukenut lähikuntien työntekijöiden verkostoitumista.

Perheet ovat kokeneet vertaisuutta. On tuntunut hyvältä nähdä samassa tilanteessa olevia perheitä, sama koskee myös lapsia. Etenkin erityinen sisaruus päivässä tämä tuli esille.  OAMK-opiskelijatNoora Färm ja Satu Piipponen ovat tehneet opinnäytetyön hankkeen vaikuttavuudesta. 70% perheistä kokee koulutuksien lisänneen voimavaroja arjessa jaksamisessa. Koulutusten avulla on myös osasttu hakea lisäpalveluja arjen tueksi ( 72%).  (Opinnäytetyö valmistuu 12/2021)

Aihevalinnat ovat nouseet paljolti perheiden esiin tuomista aiheista.

Koulutuspäivät tuovat tutuksi erityisyyden parissa toimivia aluellisia ja valtakunnallisia toimijoita,

Korona-aika toi omat haasteensa. 2020 Systreffit järjestettiin Hybridinä Teknisesti koulutuspäivät onnistui ammattilaisille kohtuullisen hyvin, mutta esillä ollut apuvälinenäyttely kärsi tilanteesta. Keskutelut paikalla olijoiden kanssa olivat hyviä, mutta yli verkon tapahtuva keskutelu ei vielä ole luontevaa.

Onneksi perheiden päivä pystyttiin järjestämään livenä. Todenäköisesti korona kuitenkin vaikutti osallistujamäärään.

Palveluohjaus on esillä perheiden keskustelussa todella paljon. Niinpä olikin yllättävä ettei järjestetyyn koulutukseen tullutkaan osallistujia.

Kokonaisvatuu toiminnan järjestämisestä on hyvä olla pienellä ryhmällä

 

Vinkit toimintamallin soveltajille

ks. käyttöönoton ehdot.