Taidealan työvalmennuksen kohderyhmä ja tavoitteet
Taidealan työvalmennuksen tavoitteena on vahvistaa ja lisätä erityistä tukea tarvitsevan taiteilijan
- työelämävalmiuksia ja osaamista
- työ- ja ansaintamahdollisuuksia
- yhteistyötä taidemaailmaan
Taidealan työvalmennusta on Vertaistaiteilijat-hankkeessa toteutettu pääasiassa visuaalisen alan taiteilijoille. Useimmat heistä ovat palvelun käyttäjinä vammaisten taidesisältöisessä päiväaikaisessa toiminnassa eli taidestudiotoiminnassa.
Taidealan työvalmennuksen prosessi ja sisältö
-
Valmennuksen suunnittelu ja tavoitteet
Valmennuksen aluksi kartoitetaan ja tutustutaan keskustellen erityistä tukea tarvitsevan taiteilijan osaamiseen, hänen taiteeseensa, työskentelyynsä sekä
aikaisempaan toimintaan taidemaailmassa. Valmennuksessa lähdetään aina liikkeelle voimavaralähtöisesti taiteilijan vahvuuksista, yksilöllisistä toiveista ja tavoitteista. Taiteilijat voivat olla uransa alkutaipaleella tai jo pidempään työskennelleitä, mutta taiteilijan oma kiinnostus valmennukseen on tärkeintä.
Taidealan työvalmennus, sen tavoitteet ja keinot suunnitellaan yhdessä taiteilijan ja mahdollisen hänen määrittelemän lähihenkilön/henkilöiden kanssa.
Tavoitteet on myös hyvä suhteuttaa taiteilijan nykytilanteeseen ja siihen, missä vaiheessa taiteilijauraa hän on. Suunnitelmassa on hyvä asettaa lyhyemmän ja pidemmän aikavälin tavoitteet ja keinot niiden saavuttamiseksi.
Valmennuksen aluksi selvitetään taiteilijan tuen tarve ja mihin hän toivoo saavansa erityisesti tukea. On myös hyvä sopia käytännön asioista, kuten miten usein tavataan tai miten taiteilija toivoo häneen ensisijaisesti pidettävän yhteyttä. On myös tärkeää selvittää taiteilijan saamat etuudet ja lisäansioiden vaikutukset niihin. Taiteilijan lähipiiriä tai edunvalvojaa on tarvittaessa hyvä informoida.
Mikäli taiteilija on palvelun käyttäjänä vammaisten päiväaikaisessa toiminnassa, suunnitelman tulee olla osa hänen palvelusuunnitelmaansa. Taidealan työvalmennusta toteutetaan tällöin päiväaikaisen toiminnan rinnalla. Taiteilijan tarve päiväaikaiseen toimintaan harvoin lakkaa olemasta, sillä päiväaikainen toiminta mahdollistaa taiteilijan tuetun taiteen tekemisen ja muun tuen esimerkiksi itsenäisen elämään.
-
Taidealan työvalmennuksen toteutus
Taidealan työvalmennus on tavoitteellista ja luonteeltaan pitkäkestoista. Palkkatyösuhde on harvoin realistinen tavoite taidealan työvalmennukselle, vaan työllistyminen on keikkaluontoista ja freelancerina. Esimerkiksi visuaalisen alan taiteilijalla tulot koostuvat usein työkeikoista tai osa-aikaisesta työstä, apurahoista, satunnaisesta teosmyynnistä ja tilaustöistä sekä tekijänoikeuskorvauksista. Kyse on siis epäsäännöllisistä lisätuloista.
Taidealan työvalmennuksen tavoitteena on myös vahvistaa taiteilijan osaamista ja verkostoja. Kuvataiteilijan ammattiin harjoittamiseen liittyvät keskeiset asiat, kuten apurahahaut, näyttelyhaut tai residenssit voivat olla osa valmennusta. Valmennus on pitkäkestoista ja tulokset voivat olla nähtävissä vasta pidemmän ajan päästä. Esimerkiksi näyttelyihin haetaan usein jopa pari vuotta ennen tulevaa näyttelyä.
a) Tuki osaamisen lisäämiseen ja opiskelumahdollisuuksiin
Erityistä tukea tarvitsevia taiteilijoita osaamista vahvistetaan hänen omien tavoitteiden mukaisesti. Taiteilija voi esimerkiksi hakea tutkintotavoitteiseen koulutukseen tai täydentää omaa osaamistaan erilaisten täydennyskoulutusten ja kurssien kautta. Vertaistaiteilijat on muun muuassa järjestänyt ohjaajakoulutusta taidealan avustaviin ohjaustehtäviin tai oman vertaisryhmän ohjaamiseen sekä taiteilijan verkostoja ja osaamista vahvistavia taiteilijatapaamisia.
Useimmat erityistä tukea tarvitsevat taiteilijat ovat itseoppineita ja saavuttaneet taiteilijan työssä tarvittavan osaamisen työskentelemällä jopa useita vuosia koulutetun kuvataiteilijan johdolla. Heidän kohdallaan on mahdollista miettiä opinnollistamisen ja osatutkintojen suorittamista osana päiväaikaista toimintaa. Taiteilijaa tuetaan myös seuraamaan omaa alaa, esimerkiksi ajankohtaiset näyttelyvierailut lisäävät taiteilijan osaamista ja näkökulmia omaan työskentelyyn.
Erityistä tukea tarvitsevaa taiteilijaa tuetaan taiteilijaportfolion, taiteilijaesittelyn ja CV:n tekemisessä eli oman osaamisen näyttämisessä. Portfoliota ja CV:ta päivitetään säännöllisesti ja pidetään ajankohtaisena. Erityistä tukea tarvitsevilla taiteilijoille on olemassa taiteilijamatrikkeli (www.kettukintaiteilijamatrikkeli.fi), josta taidealan ammattilaiset ja taiteen ostajat voivat löytää taiteilijoita ja heidän taidettaan. Nykyisellään vain harvalla erityistä tukea tarvitsevalla taiteilijalla on pääsyä taiteilijaseuran jäsenille tarkoitettuihin matrikkeleihin.
b) Tuki työ- ja ansaintamahdollisuuksiin
Taidealan työ- ja ansaintamahdollisuuksia voivat olla esimerkiksi erilaiset kuvitus- ja tilaustyöt, esiintymiset ja puhujakeikat, taidealan ohjaustyö, apurahat tai teosmyynti. Joidenkin taiteilijoiden kohdalla tavoitteena voi olla myös työkokeilu tai palkkatukityöpaikka kulttuurialan organisaatiossa. Taiteilijoita tuetaan työhön perehtymisessä ja sen toteuttamisessa työn luonteen, tekopaikan ja taiteilijan tuen tarpeen mukaan.
Koska valmiita työpaikkoja on harvoin tarjolla, taidealan työvalmennus on usein erilaisten työmahdollisuuksien kehittämistä ja tuottamista sekä taiteilijan osaamisen markkinointia. Taiteilija voi tarvita tukea oman työn ja teosten hinnoitteluun ja esimerkiksi sopimusten tekoon. Sopimukset voivat koskettaa esimerkiksi työkorvauksia, teoksen käyttökorvauksia tai teoksen kauppakirjoja. Taidealan työvalmentajan vastuulla onkin huolehtia taiteilijan edun toteutumisesta kaikissa sopimustilanteissa. Taiteilijoita tuetaan tekemään informoituja päätöksiä taiteilijan työssään.
Taiteilijaa tai hänen tukiverkostojaan neuvotaan tarvittaessa tulojen ja erilaisten etuuksien (esim. työkyvyttömyyseläke ja asumistuki) yhteensovittamisessa ja tehdään tarvittavaa yhteistyötä esimerkiksi Kelan tai verohallinnon kanssa.
Taidealan työtä kuten tilaustöitä voi myös toteuttaa päiväaikaisessa toiminnassa. Silloin on tärkeää huomioida, että taiteilijalla on aina tekijänoikeus omiin teoksiinsa, jolloin niistä saadut tulot kuuluvat taiteilijalle itselleen. Mikäli päiväaikaista toimintaa järjestävä organisaatio toimii teoksen välittäjänä, voi se ottaa ennalta sovitun provision teoksen myynnistä, joka kattaa esimerkiksi teoksen materiaalikulut.
c) Tuki taidemaailmassa toimimiseen
Erityistä tukea tarvitsevalle taiteilijalle jaetaan tietoa taidealalla työskentelystä, taiteilijan työn mahdollisuuksista sekä oikeuksista ja velvollisuuksista. Riittävä tieto ja ymmärrys tukee taiteilijan urasuunnittelua.
Taiteilijaa tuetaan toimimaan taidemaailmassa ja luomaan verkostoja toisiin taiteilijoihin tai taidemaailman ammattilaisiin. Verkostoja voi tukea esimerkiksi järjestämällä taiteilijatapaamisia, kuraattoritapaamisia tai kokeneen ammattitaiteilijan mentorointia.
Taiteilijan tavoitteiden mukaisesti häntä avustetaan esimerkiksi henkilökohtaisten apurahojen, näyttelyihin, taiteilijaresidensseihin, taiteilijajärjestöihin tai taiteilijamatrikkeliin hakemisessa. Taidealan työvalmennuksessa mahdollistetaan mahdollisesti esimerkiksi saatujen rahoitusten, näyttelyjen tai taiteilijaresidenssin toteutus tai etsitään taiteilijalle tarvittavat tukiverkostot niiden toteutukseen.
Taidemaailmassa ansioituminen on usein pitkällinen prosessi ja jokainen taiteilija kokee uransa aikana siihen liittyviä pettymyksiä. Erityistä tukea tarvitseville taiteilijoille, jotka eivät usein ole muodollisen koulutuksen käyneitä, taidemaailmassa ansioituminen voi olla muita taiteilijoita haastavampaa. Taidealan työvalmentaja toimii näin ollen myös taiteilijan mentorina eli kannustajana ja tsempparina.
-
Taidealan työvalmennuksen arviointi
Taidealan työvalmennusta, sen tavoitteita ja toteutusta arvioidaan säännöllisin väliajoin. Taidealan työvalmennuksen tarve on usein jatkuvaa, koska taidealalla ei ole olemassa työsuhteisia työpaikkoja. Työvalmennuksen tarve näin ollen tuskin häviää, ellei taiteilija päädy opiskelemaan tai kiinnostu/hakeudu kokonaan toiselle alalle.
Taidealan työvalmennuksen hyödyt kohderyhmälle
-erityistä tukea tarvitsevan taiteilijan osaaminen ja taiteilijaidentiteetti vahvistuu
-erityistä tukea tarvitsevan taiteilijan työssä tarvittavat verkostot vahvistuvat
-erityistä tukea tarvitsevan taiteilijan meriitit ja CV karttuvat sekä näkyvyys omalle taiteelle lisääntyy
-erityistä tukea tarvitsevalle taiteilijalle pienetkin lisätulot ovat merkittäviä etuuksien kuten eläkkeen rinnalla
-erityistä tukea tarvitsevan taiteilijan hyvinvointi, osallisuus ja itsetunto vahvistuu
Taidealan työvalmentajan osaaminen ja työnkuva
Taidealan työvalmentajan työnkuva on varsin monipuolinen. Taidealan työvalmentajan työssä korostuu toimintaympäriston ja kohderyhmän tuntemus. Taidealan työvalmentajalla tulee olla riittävä ymmärrys asiakaskunnasta ja heidän tuen tarpeista. Yksilöllinen työote ja monipuoliset ohjaus- ja valmennusmenetelmät tukevat valmennuksen onnistumista. Työvalmentajan tulee tuntea kohderyhmän käyttämät sosiaalipalvelut ja niiden reunaehdot. Taidealan työvalmentaja toimii usein tiiviissä yhteistyössä taiteilijan tukiverkkojen kanssa.
Taidealan työvalmentajan toimii taidealan toimintaympäristössä, jossa taidemaailman toimintalogiikan ymmärtämisestä ja verkostoista on hyötyä. Vahvat yhteistyö-, verkostoitumisen ja vaikuttamisen taidot tukevat onnistunutta valmennusta. Taidealan työvalmentajan työ pitää sisällään myös vaikuttamistyötä taidemaailman suuntaan, sillä taidemaailma ei ole yhdenvertainen ja saavutettava erityistä tukea tarvitseville taiteilijoille.
Taidealan työvalmentajan työhön voi myös kuulua tapahtumien tuottaminen, managerointi ja taiteilijan osaamisen myyminen, näyttelyiden kuratointi ja kouluttaminen. Keskeistä on nähdä ja kehittää luovasti erilaisia työ- ja oppimismahdollisuuksia erityistä tukea tarvitsevalle taiteilijalle.
Työnkuva on laaja ja monipuolisesta osaamisesta on hyötyä, mutta harvalla on kuitenkaan valmiina tätä kaikkea osaamista. Tärkeintä onkin rohkeus kokeilla, kysyä ja ottaa selvää. Eri toimijoiden välisellä yhteistyöllä päästään vaikuttaviin tuloksiin.
Taidealan työvalmennuksen materiaalit
Osana taidealan työvalmennus -mallia on toteutettu selkokielinen Opas taiteilijalle, josta löytää tietoa esimerkiksi alan opiskelusta, taiteellisesta työskentelystä, näyttelytoiminnasta ja toimeentulosta. Opasta voi hyödyntää osana taidealan työvalmennusta ja sen suunnittelua. Jotta taiteilija pystyy asettamaan työtä koskevia tavoitteita, tulee hänellä olla riittävästi tietoa taiteilijan työn mahdollisuuksista. Oppaan sisällöistä on myös tehty videosarja.
Lisäksi muuta hankkeessa tuotettua materiaalia, kuten taidealan sanasto on löydettävissä sivuilta www.vertaistaiteilijat.fi