Taike -Kulttuuripolku Senioreille - Tule luo Taide

Taide ja kulttuuri osana kotona asuvien ikäihmisten toiminnallista arkea sujuvan palvelurakenteen tukemana.

Ratkaisun perusidea

Päätavoite: 

Hankkeella on kaksi päätavoitetta:

1.Vahvistaa kotona asuvien ikäihmisten taiteen ja kulttuurin saatavuutta ja saavutettavuutta osana ikäihmisten toiminnallista arkea

2.Luoda palvelurakenne taide-ja kulttuuritoimijoiden ja ikäihmisten kohtaamiselle

 

Kohderyhmä: 

Ikäihmiset

Tavoiteltavat tulokset: 

Ja näihin pyritään seuraavien osatavoitteiden kautta:

 

Vahvistaa kotona asuvien ikäihmisten taiteen ja kulttuurin saatavuutta ja saavuttavuutta osana toiminnallista arkea

Soveltaa kouluikäisille suunnattua, jo vakiintunutta Kulttuuripolku[1]-mallia ikäihmisille. Malli mahdollistaa ikäihmisille esim. vierailuja taidelaitoksiin ja vapaan kentän toimintapisteisiin esim. gallerioihin.

  1. Viedä taiteilijoiden vetämiä osallistavan taiteen työpajoja osaksi ikäihmisten päivätoimintaa
  2. Soveltaa mahdollisuuksien mukaan KAIKU-korttia ikäihmisille
  3. Tehdä yhteistyötä kolmannen sektorin toimijoiden, esim. SPR:n Piristäjäpalvelun kanssa. (kulttuurikaveritoiminnan paikallinen muoto)

 

Luoda palvelurakenne taide-ja kulttuuritoimijoiden ja ikäihmisten kohtaamiselle

  • Palvelujen järjestän näkökulmasta
    • Rakentaa ikäihmisten päivätoimintaan taide- ja kulttuuripalvelujen rahoitusmalli, joka soveltuu Etelä-Karjalan toimintaympäristöön
    • Tuottaa tietoa taidepalvelujen hankintamenettelystä (huomioidaan myös uuden sote-lain myötä tulevat uudet rakenteet)

 

  • Taiteilijan näkökulmasta
    • Tuottaa tietoa
      • taidepalvelujen arvonlisäverotuksen määräytymisestä
        • rakenteiden ja toimintamallien vaikutuksesta taitelijoiden työllistymiseen

 

  • Ikäihmisten näkökulmasta
    • Saada näkyväksi sellaisia rakenteita, jotka estävät ikäihmisten taiteen saavutettavuutta ja saatavuutta.

 

 Kulttuuripolku on Etelä-Karjalan lastenkulttuurikeskus Metkun koululaisille suunnattu kulttuurikasvatusmalli. ”Lappeenrannan kulttuuripolku on esi-

ja peruskoulun opettajan työkalu. Se on kouluille suunnattu kulttuuri- ja taidekasvatusohjelma, jossa oppilaille järjestetään

kouluaikana taidetyöpajoja ja vierailuja kaupungin kulttuurilaitoksiin, taideopetusta antaviin oppilaitoksiin ja yhdistyksiin.

Vierailukokonaisuudet on suunniteltu yhdessä kulttuurilaitosten, taiteen perusopetusyksiköiden, taiteilijoiden ja opettajien kanssa. ”

Keinot: 

Hankesuunnitelma -Tule luo Taide 

Riskienkartoitus: 

RISKI: Ikäihmisten motivointi kotoa lähtemiseen on vaikeaa

Ikäihmiset ovat sosiaalistuneet kotiinsa vahvasti ja lähteminen muuhun, kuin sairaanhoidollisiin

käynteihin on haastavaa. Taide ja kulttuuri mielletään arvokkaiksi tapahtumiksi, joihin ei voi

mennä rujona tai sairaana. Ikäihmisten motivointiin tarvitaan verkoston yhteinen panos. On

tärkeää, että kaikkein tutuimmat henkilöt, omaiset ja tutut hoitajat tekevät aktiivisesti työtä ja

puhuvat positiivisesti taiteen tekemisestä. On tärkeää, että he tietävät mistä on kyse, jotta oikeat

sanat ikäihmisen motivoimiseen löytyvät helposti.

RISKI: Voinnin heikentyessä jäädään kotiin

Seniorien kulttuuripolun tarjoamisessa painopiste asetetaan varhaisiin palveluihin, niin että

ikäihmiset tottuvat käymään kulttuuripolulla sittenkin, kun kunto heikkenee. Panostetaan

henkilövalintoihin, ohjaajien ja taitelijoiden tehtävä on yhdessä luoda ilmapiiri, joka vetää

puoleensa sittenkin, kun vointi heikkenee.

RISKI: Ryhmäkoon kutistuminen

Ikäihmisten kohdalla yllättäviä sairastumisia, kaatumisia tms. Tapahtuu enemmän, kuin

nuoremmalla väestöllä. Ryhmän kokoon saaminen ja sen kestävä jatkaminen tiedostetaan jo

ryhmää käynnistettäessä ja ollaan valmiita tarjoamaan vapautuvia paikkoja vuoroaan odottaville.

RISKI: Olemassa olevan asiantuntijuuden käyttämättömyys

Verkoston ja osaamisen jakaantuminen. Uutta toimintaa aloitettaessa on tärkeää hyödyntää

olemassa olevaa osaamista. Työpanoksen kirjoittaminen osaksi omarahoitusta turvaa osaamisen

pysyvyyden ja jakamisen. Olemassa olevat asiantuntijat jakavat tietoa ja antavat verkostonsa

toisten käyttöön. Tämä vähentää hankkeen toiminnan haavoittuvuutta avainhenkilöiden

mahdollisissa sairaustapauksissa. Hankekumppanit sitoutuvat toimintaan ja tarvittaessa

sijaistaminen on mahdollista.

RISKI: Toiminnan loppuminen hankekauden päättyessä.

Jatkuvuuden turvaaminen. Ikäihmisten päivätoiminnassa on luotu malli, jossa osallistujat

maksavat käyntipäivämaksua. Osallistumismaksun liittäminen osaksi omarahoitusosuutta turvaa

toiminnan jatkuvuutta. Kokemusten mukaan silloin, kun toimintaa tarjotaan aluksi maksutta

osallistujille, sitoutuminen hankekauden päättyessä ilmestyvään osallistumismaksuun on heikko.

 

Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Loppuraportti: 

Hankkeen tavoitteena oli saattaa loppuun edellisen rahoituskauden, 2016-17 aikana syntyneet toimenpiteet sekä tuottaa julkaisu hankekaudella esiin nousseista pullonkauloista, tekijöistä, jotka vaikuttavat taiteilijoiden työllistymiseen sotelle.

Keskustelua on jatkettu ministeriöiden edustajien kanssa, lähinnä STM.

On tehty kysely taiteilijoille yhteistyössä TAKUry:n kanssa 5-6/18. TAKU ry huolehti kyselyn jakelusta. Vastauksia tuli yhteensä 44.

Kyselyn tuloksia hyödynnettiin opaslehtisen ” Työ, Tuote, Taide. Taiteilija töissä sotessa ja hytessä ” sisällön tuottamisessa.

Linkki sähköiseen versioon https://docplayer.fi/113023571-Tyo-tuote-ja-taide-taiteilija-toissa-sotessa-ja-hytessa.html

 

Ensimmäisellä kaudella alkanut tarkastelu Taiteen, luonto- ja eläinlähtöisten menetelminen eettisistä periaatteista ja laatukriteereistä sosiaali- ja terveyspalveluissa, saatiin loppuun, siitä tehtiin työpaperi, julkaisu Socomin julkaisusarjaan ja esiteltiin Sosiaali- ja terveydenhuollon eettiselle neuvottelukunnalle, saatteena kannanottosuositus.

Linkki sähköiseen versioon

http://www.socom.fi/wp-content/uploads/2018/11/11.10.18Taiteen-laatu-ja-etiikka-FINAL.pdf