Taiteilijaresidenssi suljetulla nuorisopsykiatrian osastolla
Keski-Suomen keskussairaalassa Jyväskylässä toimi kuukauden ajan taiteilijaresidenssi. Psykiatrisen osaston nuoret sekä henkilökunta tekivät kuva- ja pelitaidetta. Taiteilijaresidenssi toteutui Sairaala Novan ja läänintaiteilijoiden Pauliina Lapion ja Jaakko Kemppaisen kanssa.
Taiteilijan työ on vaikuttavaa. Varsinkin ennakoivissa tilanteissa ennen korjaavaa. Taitelijaresidenssi hoitolaitoksissa perustuu taiteeseen ja taiteen vaikuttavuuteen. Toimintaympäristö taiteen toteutuessa vaikuttaa hyvinvoinnin kannalta ylläpitävältä, toimijuutta lisäävältä tai jopa, kuten tässä, osittain korjaavalta.
Taide auttoi psykiatrisen osaston nuoria osallistumaan yhteistyöhön ja henkilökuntaa löytämään uusia toimintamalleja työhönsä. Keski-Suomen keskussairaalassa Jyväskylässä toimi kuukauden ajan ainutlaatuinen taiteilijaresidenssi. Psykiatrisen osaston nuoret sekä henkilökunta tekivät kuva- ja pelitaidetta yhteistyössä ammattilaisten kanssa.
Osallistavan taiteen rooli uudessa Sairaala Novassa. Taidelähtöiset menetelmät osana psykiatrisen suljetun osaston työtä. Taiteen vaikutukset psyykkisesti oireilevien nuorten toipumiseen.
Taiteen edistämiskeskus - koordinointi ja tuotanto
- läänintaiteilijoiden työpanos residenssin käynnistäminen ja tuotanto, yhteistyö sairaalan ja taiteilijoiden välillä
- taiteilijoiden valinta ja palkkaus
- työnohjauksen järjestäminen
Sairaala Nova - tilat, potilaat, henkilökunta, tiedotus, kohderyhmät
- nimetty taidekoordinaattori sairaalan sisältä
- hyvinvointikoordinaattori sairaalan sisällä avustamassa teknisissä asioissa
- sairaalan lakimies sopimusasiat
-taidetyöryhmä työn edistyminen ja seuranta
Lime Art Manchester
- asiantuntijavieras sairaalasta residenssitaiteilijana
- yhteistyö sairaalamallin luomisessa ja mentorointi
- vastavuoroiset vierailut sairaalaloiden välillä
New Beat oy
- kehittäjäkumppani
- arviointityökalun ja mallin mitattavaksi työkaluksi organisointi
- henkilökunnan kysely ja mentorointi & valmennus ennen, aikana ja jälkeen residenssin
- taiteilijoiden valmisteleminen residenssin arviointikysymysten perusteella
Henkilökunnan muutoskyky parantunut ja jaksamiseen uusia työkaluja
Uusi tapa tehdä taidetta sairaalan sisällä = residenssimallin lanseeraaminen sairaalan suljetulle osastolle
Potilaille selvitysymiskeinoja psyykkisen sairauden kanssa taiteen avulla (kuvataide ja pelitaide)
Sairaalalle uusi toimintamalli muiden hoitomuotojen ohella
Uuteen sairaalan osallistavan taiteen suunnitelmaan yksi uusi työtapa, josta on käytännön kokemus ja tuloksia sen toimivuudesta sairaalaympäristössä ja sen skaalautuvuus muuallekin sairaalaan mahdollinen.
Potilastyöhön lisää menetelmiä
Taiteilijoille uusia työmahdollisuuksia ja kokemusta residenssityöskentelystä uudessa toimintaympäristössä
Eri sektoreiden välisen yhteistyön kehittäminen ja vuoropuhelun lisääminen.
New Beatin reDoMe -toimintamallia käytetään residenssissä henkilökuntaa haastattelemalla ennen residenssiä, sen aikana ja jälkeen. Prosessin aikana hyödynnetään digitaalisia, luovia ja ratkaisukeskeisiä menetelmiä. Monikanavaisen työskentelyn avulla varmistetaan, että 100% henkilöstöstä voi osallistua muutosten suunnitteluun, toteuttamiseen ja arviointiin.
Osallistaminen henkilökunta: yhteiset palaverit, alkuhaastattelut ja arviointi, sähköpostiviestintä, esimiesten sitouttaminen, työvuorojen suunnittelu, että kaikki pääsee halutessaan mukaan.
Taiteilijoiden sitouttaminen: Osastolta nousseiden kehittämiskohteiden artikulointi ja implementointi käytännön työpajatyöskentelyyn.
Tuottajien rooli: taiteilijoiden sparraus ja tukeminen työn onnistumisessa, henkilökunnan infoaminen ja kysymyksiin vastaaminen ja residenssin valmistelu. Esimiesten sitouttaminen ja tiedottaminen residenssin etenemisestä.
Kohderyhmänä nuoret 12-17 vuotiaat, vaativaa hoitoa tarvitsevat psykiatrisesti oireilevat potilaat. Monella taustalla syömishäiriöitä, itsetunnon ongelmia ja muita vakavia oireita kuten itsetuhoisuutta.
Sairaanhoitopiirin hoitotyön johtaja teki kyselyn psykiatrisiin yksiköihin yhteistyössä Taiteen edistämiskeskuksen kanssa ja arvioitiin millä osastolla olisi suurin tarve ko. taidetoiminnalle. Aluksi mukana oli kuvataide, myöhemmin mukaan pelitaide kun kohderyhmä saatiin tietoon. Tässä residenssissä pelitaide käsitettiin varsin laveasti. Residenssiin haettiin erityisesti pelisuunnittelua, ohjelmointia ja elektroniikkaa ymmärtävä taiteilija.
Alkupalaveri psykiatrisen puolen esimiehen ja osaston esimiehen, sairaalan hyvinvointikoordinaattorin sekä läänintaiteilija/koordinaattorin kanssa, jossa tavoitteet ja pelisäännöt selviksi. Sen jälkeen ennen taiteilijoiden aloitusta tiimipalaveri henkilökunnan ja tuottajan kanssa ennakko-odotuksista, arvioinnista, taiteilijoiden roolista ja mitä henkilökunta haluaa nostaa esille. Varsinaisia potilaita eli osallistujia ei ennen residenssiä haastateltu, koska heidän kuntonsa on osastolle tultaessa heikko ja motivaatio huono.
Residenssin edetessä osallistujat saivat päättää mitä tehdään (teoksen valmistaminen) miten tehdään (printtitekniikka) miksi (halutaan aulaan muisto residenssistä, jossa oma kädenjälki) ja kenelle (muille potilaille/hoitoon tuleville ja henkilökunnalle huomionosoitus osaston arjesta). Myös teoksen nimi tuli potilailta (Pascal). Työpajoissa osallistujat tekivät printtitaidetta, sekä suunnittelivat ja kokeilivat pelitaiteilijan kanssa yhdessä erilaisia mahdollisuuksia lopullisen teoksen toiminnaksi ja interaktiomalleiksi. Osallistujat pääsivät näkemään ja kokemaan, kuinka ohjelmakoodia tuotetaan ja miten sensoriteknologiaa voidaan hyödyntää taiteen tekemisessä.
Henkilökunta sai olla kaikissa työpajoissa mukana ja mukana olikin aina psykologi ja/tai toimintaterapeutti sekä sairaanhoitajia.
Myös avopuolen potilaat saivat tulla mukaan mutta se selvästi teki työpajoista levottomampia tai osaston omat nuoret eivät pystyneet kunnolla keskittymään omaan tekemiseen.
Yhteisölähtöinen taiteilijaresidenssi sosiaali- ja terveysalalla
Pelitaide osana taidetoimintaa
Residenssin toisena taiteilijana toimi monialainen pelitaiteilija. Pelitaide valikoitui osaksi residenssiä, kun residenssitoiminnan kohderyhmäksi varmistui nuoriso. Pelaaminen on iso osa nuorisokulttuuria, joten pelit mielletään helposti eräänlaiseksi sisäänheittotuotteeksi tai nuorisoa automaattisesti kiinnostavaksi toiminnaksi. Pelien tarjonta on kuitenkin nykyään niin monimuotoista ja runsasta, että ihmisillä on varaa valita parhaat ja kiinnostavimmat päältä. Toimiakseen halutulla tavalla pelien täytyy olla kiinnostavia ja hyvin tehtyjä. Toisaalta, kuten tässä residenssissä, pelien tekeminen luovana toimintana on osalle ihmisiä hyvin kiinnostavaa ikäryhmästä riippumatta. Oleellista on antaa osallistujille tekijyyden ja omistajuuden kokemus. Ammattilaisen opastuksella on mahdollista toteuttaa omista aiheista ja mielenkiinnosta kumpuavia teoksia, joita voi pelata ystävien ja sukulaisten kanssa.
Tässä residenssissä tuotettiin pelillinen, interaktiivinen installaatio. Tuotantoprosessissa käytiin läpi pelisuunnittelun, -ohjelmoinnin ja elektroniikkahakkeroinnin vaiheita. Peliajattelun irrottaminen ruutuperustaisesta, isosta digitaalisesta tuotannosta on monille varmasti uutta. Pelialustojen moninaisuus on kuitenkin merkittävä mahdollisuus. Kortti- tai lautapelin voi tehdä nopeasti ja halvalla. Lisäksi konkreettisten materiaalien kanssa työskentely antaa välitöntä tekemisen ja osaamisen tunnetta. Pidemmissä ohjelmissa voi miettiä tekijöiden taitojen kehittymistä siten, että aloitetaan nopeasti ja helposti lautapelin tekemisestä, jotta saadaan ensimmäiset onnistumisen kokemukset. Siitä voidaan jatkaa askel kerrallaan monimutkaisempiin peleihin ja digitaalisiin alustoihin jne.
Taidetoiminnassa tuotettujen pelien kanssa on hyvä unohtaa kaupalliset tavoitteet ja vertailu kaupallisiin teoksiin. Tärkeää on saada aikaiseksi toimivia asioita, joita voi jakaa toisten kanssa. Kannattaa miettiä, minkä tasoista toimintaa osallistujat voivat itse toteuttaa, ja mikä jää taiteilijan tehtäväksi. Tässä residenssissä nuoret osallistuivat pelillisyyden ja toiminnallisuuden suunnitteluun ja kokeilujen kommentointiin, mutta varsinainen elektroniikan ja ohjelmakoodin toteutus jätettiin taiteilijan tehtäväksi.