Tampereen Talousneuvola
Talousneuvolassa tarjotaan viikoittain matalalla kynnyksellä ratkaisukeskeistä talousneuvontaa. Tavattavissa ovat aikuissosiaalityön työntekijä, talous- ja velkaneuvoja, ulosoton työntekijä ja kokemusasiantuntija.
Suomalaisten kotitalouksien velkaantuminen on noussut ennätyksellisen korkeaksi. Myös kotitalouksien ylivelkaantuminen on kasvava ongelma - Asiakastiedon tilaston mukaan jo lähes 400 000 suomalaisella on maksuhäiriömerkintä. Todellisuudessa ylivelkaantuneita on vielä enemmän, sillä osalla ei ole maksuhäiriömerkintää. Velkatilanteiden kriisiytymisen ehkäisemiseksi on tärkeää, että kansalaisille on tarjolla matalan kynnyksen palveluja, joista he saavat talousohjausta ja -neuvontaa helposti ja mahdollisimman varhaisessa vaiheessa. Näin pystytään tarjoamaan kansalaisille keinoja velkaantumisen pysäyttämiseksi sekä velkakierteiden syvenemisen ja velkaantumisen seurausten, kuten asunnottomuuden, ehkäisemiseksi.
Marinin hallituksen hallitusohjelmassa on tavoitteena kansalaisten talousosaamisen ja talouden hallinnan kehittäminen sekä ylivelkaantuneiden avunsaannin parantaminen. Hallitusohjelman mukaisesti pyrkimyksenä on poikkihallinnollisen yhteistyön lisääminen velkakierteiden ehkäisemiseksi. Tähän tähdätään myös Talousneuvolan toiminnassa eri toimijoiden, kuten sosiaalipalvelujen, talous- ja velkaneuvonnan ja ulosoton, asiantuntemusta hyödyntäen ja yhdistäen.
Talousneuvolasta on tarkoitus kehittää tulevaisuuden sote-keskuksiin soveltuva malli, jossa kansalaiset saavat muiden palveluiden kanssa samasta paikasta ohjausta myös erilaisiin talous- ja velkahaasteisiin matalalla kynnyksellä.
Talousneuvola on kehitetty ja viety käytäntöön Tampereen ASTA-hankkeen ja oikeusministeriön Ennakoiva talousneuvonta -hankkeen yhteistyössä syksyllä 2019. Lisäksi Talousneuvolan toiminnassa ovat olleet mukana Tampereen kaupungin aikuissosiaalityö, Pirkanmaan oikeusaputoimiston talous- ja velkaneuvonta, ulosottolaitos ja kokemusasiantuntijoita. Kaikki toimijat ovat osallistuneet kävijöiden ohjaamiseen ja neuvontaan Talousneuvola-pisteellä oman asiantuntijuutensa lähtökohdista käsin. Kävijöille on pystytty tarjoamaan yhdellä tapaamisella moniammatillista ohjausta heidän yksilöllinen tilanteensa huomioon ottaen. Lisäksi Talousneuvola on mahdollistanut työntekijöiden asiantuntemuksen laajentumisen yhteistyön kautta. Toimintaan osallistuminen hyödyttää kaikkia toimijoita, sillä Talousneuvolan tarjoama matalan kynnyksen tuki lyhentää jonoja muissa palveluissa.
Talousneuovolassa tarjottavalla matalan kynnyksen ohjauksella ja neuvonnalla tavoitellaan kotitalouksien taloushaasteiden ja ylivelkaantumisen ennaltaehkäisyä. Toisaalta tavoitteena on myös jo alkaneiden haasteiden ja velkakierteiden pysäyttäminen ja ongelmien syvenemisen ehkäiseminen. Samalla ehkäistään talous- ja velkaongelmiin liittyvien haasteiden, kuten mielenterveysongelmien ja asunnottomuuden, syntymistä ja syvenemistä. Talousneuvolan toiminnalla pyritään helpottamaan avun hakemista tarjoamalla eri asiantuntiijoiden palvelua samassa paikassa sekä edistämään sitä, että ihmiset ohjautuvat suoraan ja oikea-aikaisesti oikean avun piiriin. Tarjoamalla talousohjausta ja -neuvontaa matalalla kynnyksellä pyritään myös lyhentämään jonoja muun muassa sosiaalipalveluissa ja talous- ja velkaneuvonnassa. Eri organisaatioiden välisellä yhteistyöllä myös laajennetaan mukana olevien ammattilaisten asiantuntijuutta. Lisäksi laajemmasta näkökulmasta toiminnan tavoitteena on lisätä kansalaisten talousosaamista, madaltaa raha-asioista puhumisen kynnystä sekä kehittää ja levittää taloussosiaalityön työmuotoja.
Talousneuvolan toimintaa seurataan ja kehitetään tilastoimalla asioinnit sähköisesti ja keräämällä palautetta kävijöiltä. Lisäksi toimintaa on arvioitu teettämällä kysely Tampereen kaupungin sosiaali- ja terveyspalvelujen työntekijöille koskien Talousneuvolan tarvetta ja hyötyjä.
Talousneuvola-palvelu on suunnattu kaikille kaupunkilaisille, joilla on pieniä tai suuria talouskysymyksiä. Ihmiset asioivat Talousneuvolassa monenlaisissa tilanteissa. Alla muutamia esimerkkejä:
- isompien hankintojen rahoittaminen (esim. silmälasit, hammasproteesit, pesukone)
- epätietoisuus siitä, mitä etuuksia voi hakea
- impulsiivinen ostoskäyttäytyminen
- rahojen riittäminen arjen menoihin
- vuokravelat
- yksittäiset laskut tai velat
- huoli omasta velkatilanteesta ja velkojen kanssa pärjäämisestä
- velkojen kokonaistilanteen selvittäminen
- muuttuvaan taloudelliseen tilanteeseen varautuminen (esim. eläkkeelle tai työttömäksi jääminen)
- useita vuosia kestänyt velkakierre, josta ei ole uskallettu puhua kenellekään
- epäselvyydet sosiaaliturva-asioissa
- huoli läheisestä, jolla on talousvaikeuksia
- tarve keskustella omasta tilanteesta ja puntaroida eri vaihtoehtoja
Yleinen huoli kävijöillä on, miten rahat saisi riittämään arjen menoihin. Monimutkaisten velkatilanteiden selvittelyn lisäksi Talousneuvolassa annetaan neuvontaa yleiseen taloudenhallintaan. Kävijöitä ohjataan seuraamaan kulutustaan esimerkiksi erilaisten tehtävien, budjetin laatimisen ja taloudellisten valintojen tarkastelun avulla.
Talousneuvolassa voi asioida yksin tai yhdessä esimerkiksi sukulaisen, ystävän tai tukihenkilön kanssa. Myös esimerkiksi sosiaali- ja terveysalan ammattilaiset voivat tulla Talousneuvolaan yhdessä asiakkaansa kanssa.
Talousneuvolassa on ilmennyt tarvetta myös kieliavusteiselle asioinnille. Talousneuvolassa on asioinut henkilöitä esimerkiksi sosiaalipalveluiden työntekijän ja tulkin kanssa. Varatun tulkin kanssa asioivilla on tiedossa palvelun ajanvarauksettomuus. Jatkossa Talousneuvolassa otetaan laajemmin käyttöön ajanvaraukseton puhelintulkkaus.